Goedemorgen meiden, Ik heb even een vraag: mijn schoonouders worden ingeschreven als gastouder zodat ze in aanmerking komen voor een vergoeding van de belastingdienst. Nu heb ik een vrijblijvend inschrijfformulier opgestuurd naar ze, maar ik heb het idee dat mijn schoonvader overal onderuit probeert te komen. Er zitten nogal wat regels aan vast wil je in aanmerking komen voor die teruggave van de belastingdienst, o.a. dat je huis kindproof is. Nu kwam mijn schooonvader vanochtend weer met het volgende: hij wil óns adres ipv zijn eigen adres opgeven als oppasadres omdat ons huis al kindproof is en dat van hem niet. Hij heeft gewoon geen zin om stopcontactbeveilgers, brandmelders en de hele mikmak te plaatsen. Aan de ene kant wil ik hier wel in mee gaan, maar aan de andere kant heb ik zoiets van: zorg maar dat je huis kindproof is! Hún willen toch die vergoeding hebben, dus zorg ook maar voor een veilig huis. Wat zouden jullie doen?
Is het ook daadwerkelijk de bedoeling dat ze kinderen gaan opvangen? Ik zou persoonlijk niet mee werken,als ze kinderen willen opvangen hoort daar een veilig huis bij,je moet er toch niet aan denken dat het kdv of de gastouder waar je je kinderen denkt veilig onder te brengen helemaal niet aan de eisen voldoet (die eisen zijn e niet voor niets). Willen ze geen kinderen opvangen en is er sprake van belastingfraude dan zou ik e ook niet aan mee doen,de kans zit er heel dik in dat ze jou hierin mee tekken omdat ze jou adres opgeven en jij daardoor in de problemen komt omdat jij van te voen wist wat de bedoelingen zijn en dat makkelijk in te zien is
nou als hij zijn huis niet kinderproof wil maken zou ik mijn kinderen daar ook niet heen brengen ... Mijn schoonmoeder heeft ook geleerd van haar koppigheid en liet gewoon een kaarsje branden binnen bereik van mn zoon , die heeft het ding gegrepen en door de kamer gesmeten , alles zat onder kaarsenvet ... Ik was er GELUKKIG niet bij maar sindsdien laat ze t ook wel
Bedankt voor de snelle reactie's! Ze gaan alleen onze twee kinderen opvangen en niet die van een ander, maar ik denk dat ik er idd maar vanaf zie om ons adres als oppasadres op te geven.... Maar ik heb het idee dat mijn schoonvader dacht dat het vrij makkelijk zou zijn om voor die belastingvergoeding in aanmerking te komen, maar daar zitten aardig wat regels aan vast, waar ze (naar mijn idee) niet zo'n zin in hebben om die op te volgen.... Ik ga het wel bespreken met ze, dat ik er vanaf zie. Ze mogen hun eigen adres als oppasadres opgeven en niet de onze.
Ik zou ook zeker niet je eigen adres op geven maar dat van je schoonouders. Daarbij zou ik mijn kind sowieso daar niet lekker weg brengen als er niet eens brandmelders in huis hangen.
Hoi, Ik ben zelf gastouder en volgens mij is het slechts in 1 geval mogelijk om een ander adres op te geven als oppasadres en dat is als de kinderen bij de ouders thuis worden opgevangen. Anders is het niet mogelijk en dit wordt gecontroleerd door de GGD. De GGD komt namelijk eenmaal per jaar kijken of jij en het huis voldoen aan de regels om ingeschreven te worden en te blijven in het Landelijk register voor Kinderopvang en ze geven hierbij echt niet aan wanneer zij komen. En ik ben het eens met Kaatje85, brandmelders en beveiligde stopcontacten zijn wat mij betreft toch de eerste vereisten voor een kindproof huis.
Jouw adres als oppasadres opgeven kan, maar dan moeten je schoonouders ook naar jouw huis komen op hun oppasdagen. Is het ook niet zo dat gastouders die voor deze belastingvoordelen in aanmerking willen komen, een bepaald diploma moeten hebben? Juist om te voorkomen dat allerlei informele opvang die er toch al zou zijn, aanspraak gaat maken op deze budgetten?
Ja, en dat was dus niet de bedoeling van mijn schoonvader. Die denkt dus handig te zijn en ons adres op te geven als oppasadres ipv hun eigen adres. Maar ondertussen worden onze kinderen wel gewoon bij hun thuis opgevangen. Het is echt laksheid van mijn schoonvader want hij heeft gewoon geen zin om te investeren in brandmelders e.d, maar wil wél graag in aanmerking komen voor die vergoeding... En idd, mijn schoonmoeder moet eerst een soort opleiding gedaan hebben voordat ze pas in aanmerking komen voor die vergoeding. Het gaat allemaal niet zo makkelijk meer. Ik sprak vorige week iemand van het hoofdkantoor van de kinderopvang en die zei dat de regels per 1 januari 2012 weer aangescherpt gaan worden omdat er nog steeds teveel misbruik van wordt gemaakt.
Mij klinkt het als (het zoveelste) geval dat denkt dat oppassubsidie een vrijwillig iets is. Ik weet niet of je op de hoogte bent van de overige richtlijnen? dat jullie als ouders ook een bijdrage aan ze moeten betalen, en dat zij alles wat ze ontvangen als hun inkomsten moeten opgeven en dus daar ook inkomstenbelasting over betalen? En dat ze EHBO diploma moeten hebben, hui kindproof inderdaad en dat ze daar op gecontroleerd worden? -> overigens zou ik los van deze subsidie hele goede afspraken maken over de daadwerkelijke opvang van je kinderen bij hun. Hoe serieus zien ze dat? Over de stopcontacten: mijn ouders passen ook vaak op in hun huis en zij hebben geen kindbeveiliging op stopcontacten. maar ze hebben een ouder huis, en alle stopcontacten staan op 1,5m hoogte.
Ik ben van bijna alles op de hoogte idd, ik weet alleen nog niet precies hoe het zit met die eigen bijdrage voor ons... Volgens mijn schoonvader krijgen hun de eigen bijdrage die wij betalen weer terug?? Lijkt me sterk, maar goed, dat moet ik nog even uitzoeken. Maar nog even over die stopcontacten: staan er bij je ouders ook geen banken of stoelen in de buurt van die stopcontacten dan? Wij hebben namelijk ook een oud huis met stopcontacten op die hoogte, maar als onze zoon op de bank zit kan hij prima bij het stopcontact
Het laatste: nee, en anders staat mijn moeder er toch binnen 2 tellen ernaast. Ze wijkt niet van hun zijde en schrikt zich 100x per dag dat ze misschien vallen, zich bezeren,stikken in hun eten oid. Ze is eerder TE bezorgd, dus ik maak me wat dat betreft geen zorgen. Maak eerder dat ik snel weg kom, anders irriteer me mateloos aan dat overbezorgde gedrag. , maar dat is offtopic. Wat ik van de oppassubsidie heb begrepen is dit: - je ouders zijn 'gastouders' en krijgen een bepaald uurtarief vergoed voor het oppassen. Hiervan wordt een deel door de overheid vergoed, en een deel betalen de ouders (dat moet je dus ook betalen); - het volledige uurtarief x het aantal uren zijn hun inkomsten. Dit moeten ze ook aangeven, en ze betalen daar ook IB over; Veel opa's/oma's nemen dus die bijdrage van de ouders niet aan, maar geven deze alleen op voor de belasting, waardoor je als ouder dus ong 35% van de eigen bijdrage moet betalen aan de bel.dienst. (of eerst aan opa/oma en dat zij het betalen)
Stel..jij betaalt per maand 400 euro aan totale oppaskosten aan het gastouder bureau. Dan krijgen zijn daar ongeveer 350 van betaald, als officieel inkomen dus. En jij krijgt van de belastingdienst ook een bepaald bedrag weer terug. Laten we even stellen dat je 50% van je kosten terugkrijgt (geen idee, kan meer of minder zijn). Dan betaal jij dus 400 - 200 = 200 euro per maand. Zij ontvangen 350 euro per maand. Misschien bedoelen ze dat, dat zij jouw bijdrage weer terugkrijgen, omdat het tenslotte inkomen is? Als je het niet via deze constructie zou doen, zou je ze dan ook betalen (zwart?). Of zouden ze het dan gratis doen?
Dat bedoel ik inderdaad, jij schrijft het veel duidelijker. En wat veel grootouders doen, is dus die 200 die jij netto betaalt (na terugontvangst van de bel. dienst) aan jou terugbetalen. Dan krijgen zij 150 inkomsten (350 - 200) en heb jij geen kosten. Wat hier tussendoor fietst is de inkomstenbelasting. Die 350 is voor je grootouders loon uit arbeid, en moeten ze dus aangeven, terwijl ze eiegenlijk maar 150 overhouden) Als zij hiernaast nog een baan hebben, wordt dit de tweede baan, en is de IB best hoog. Als ze hiernaast een uitkering krigen, kunnen deze inkomsten gekort worden op de uitkering. Ik zou het heel goed uitzoeken allemaal eerst, voor grootouders die ook andere inkomsten hebben is deze constructie vaak niet eens voordelig.
Thnx meiden! Mijn schoonouders hebben allebei een baan alleen zit mijn schoonvader al een paar jaar in de ziektewet en heeft nu nog 70% van zijn loon... Maar ik ga het idd eerst goed uitzoeken allemaal, als het nauwelijks iets oplevert heeft het ook geen zin.
hhmm, dan zeker goed uitrekenen eerst. Stel dat je moeder zich inschrijft als gastouder, wordt dat haar tweede baan, en heeft ze geen recht op heffingskorting (-> dus veel belasting betalen over de volle pond, ook het bedrag dat ze terugbetalen aan jou) Stel dat je vader zich opgeeft, worden deze inkomsten gekort op zijn ww-uitkering, ook dus de volle pond dat ze krijgen van het gastouderbureau.
En deze teruggave mag niet hoger zijn dat de grens voor belastingvrij schenken, dus 2.012 per jaar.
jaaaaa... als je het heel officieel laat lopen. Je kunt ook de grootouders bijv laten betalen voor de luiers voor hun kleinkinderen, of boodschappen oid. Ter hoogte van dat bedrag.. Hoeft niet in de vorm van een schenking.
En, ook al worden ze geen officieel gast ouder, maar passen ze wel op, dan zijn die stopcontact beveiligers en brandmelders, nog steeds van belang!
wijffie en adi hebben het precies uitgelegd zoals het zit. De GGD komt je schoonouders ook checken terwijl zij met de kids bezig zijn, je kunt dus niet zomaar een ander adres opgeven. Daarbij zou ik goed nadenken of je ermee in zee wilt gaan als hij nu al zo moeilijk doet.