Hoe zit het nu precies?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Blije Door, Aug 30, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Blije Door

Blije Door Actief lid

Apr 10, 2011
    376
    1
    0
    Rotterdam
    #1 Blije Door, Aug 30, 2011
    Last edited: Aug 30, 2011
    Hallo,

ik ben op het moment 28 weken zwanger (23 november uitgerekend) en heb een pittige baan waarbij ik 8/9 uur achter elkaar sta, ren, vlieg en stress heb. Ik ben leidinggevende bij een heel druk horecabedrijf en werk ook nog eens tot laat in de avond. Ik ben al terug gegaan van 40 naar 30 uur omdat ik gewoonweg niet kon bijkomen/uitrusten van mijn werkdagen maar mijn werkgever heeft geen vervangend werk voor mij in die 30 uur waardoor ik nog steeds gedwongen word om uren achter elkaar te staan. Ik heb hierdoor erg last van m'n bekken, rug, voeten en schouders. Ook merk ik dat ik mentaal steeds vermoeiender word.

Nu kom ik net bij de VK vandaan en zij raadt mij aan om met 34 weken te stoppen met werken omdat ik het absoluut niet ga halen om met 36 weken met verlof te gaan. Maar dit gaat dan van mijn verlof na de bevalling af en dat wil ik niet. Kan ik mijzelf ziek melden zonder dat dit van mijn verlof afgaat en zo ja, hoe kan ik dit dan het beste bij mijn werkgever melden. Hij heeft een aparte verzekering voor mij afgesloten toen ik in dienst kwam (ik ben enige vrouwelijke werkgever met een vast contract) en wij zijn niet aangesloten bij de arbo of zoiets. Als ik mij dan bijv ziekmeld bij 33 weken, wanneer gaat dan mijn officiële verlof in en vanaf wanneer berekend het UWV dan de zwangerschapsuitkering? En als ik mij dan ziek meld op dit advies van de VK, heb ik daar dan een verklaring voor nodig en/of krijg ik dan bezoek van een arbo arts?

Alvast bedankt voor uw hulp!

Groet,

Sasja

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#2 UWV, Aug 31, 2011
    Last edited: Aug 31, 2011
    Beste Sasja,

Je wilt weten wanneer het zwangerschapsverlof ingaat bij ziekte. Dit is afhankelijk van de situatie. In jouw situatie geldt het volgende.

Kan ik mijzelf ziekmelden zonder dat dit van mijn verlof afgaat?
    Nee, dat kan niet. Je hebt normaal gesproken recht op 4 tot 6 weken zwangerschapsverlof en 12 tot 10 weken bevallingsverlof. Wanneer je echter 4 weken zwangerschapsverlof aanvraagt, maar ziek wordt in de periode van twee weken daarvoor, wordt dit bij het zwangerschapsverlof meegeteld.

Als ik mij ziekmeld bij 33 weken, wanneer gaat dan mijn officiële verlof in?
    Je meldt je bij 33 weken ziek en je hebt verlof aangevraagd bij 36 weken. In dat geval wordt de periode van week 34 tot 36 bij het verlof gerekend. Als je onafgebroken ziek bent, heb je dan dus 6 weken zwangerschapsverlof en 10 weken bevallingsverlof. Als je vóór week 36 weer herstelt, worden alleen de daadwerkelijke ziektedagen bij het verlof meegeteld.

Vanaf wanneer berekent het UWV dan de zwangerschapsuitkering?
    De zwangerschaps- en bevallingsuitkering wordt normaal berekend over het loon van de laatste maand of de laatste vier weken voor het verlof. Wanneer je in deze periode lager was door ziekte, kijken we naar de laatste periode voordat je ziek werd. Binnen vier weken na de ingangsdatum krijg je een beslissing over de aanvraag.

Als ik mij ziek meld op advies van de VK, heb ik dan een verklaring nodig of krijg ik bezoek van een arbo arts?
    Als je werkgever een ziektewetuitkering aanvraagt bij UWV omdat je ziek ten gevolge van zwangerschap bent, krijg je een uitnodiging van de verzekeringsarts van UWV. Hij beoordeelt of je klachten het gevolg zijn van je zwangerschap. In dat geval betaalt UWV de ziektewet.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een goed verlof.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page