Ik hoor het steeds vaker en ben er zelf helaas afgelopen jaar ook ingetrapt : Dropshipping. Nog meer mensen ervaring mee? Voor degene die er nog niet bekend mee zijn, iemand maakt een webshop aan en adverteert met producten die zelf niet ingekocht worden. Als jij dan besteld, bestellen ze op jouw naam bij Ali of iets dergelijks en je krijgt dan ook rechtstreeks vanuit China je pakketje opgestuurd. De prijzen schelen enorm! In mijn geval had ik een tas besteld op een Nederlandse site en kreeg hem na enkele weken in het bekende vuilniszakje rechtstreeks uit China. Toen viel bij mij dat kwartje dus en na een speurtocht op Ali zag ik dus dezelfde tas die me 20 euro minder had gekost als ik hem zelf daar had gekocht . Tegenwoordig zoek ik dus wel eens zo'n 'geweldig' product op wat regelmatig langskomt op je tijdlijn op FB bijvoorbeeld. En stuk voor stuk rechtstreeks te herleiden op Ali, zelfs dezelfde foto's. Ik heb overigens totaal geen moeite met inkoop vanuit China wat dan hier verkocht wordt, begrijp me niet verkeerd! Ik snap hoe inkoop-verkoop werkt. Het overgrote deel van producten in winkels komt uit t buitenland . Maar dat is dus t probleem hierbij, er is geen eigen voorraad waaruit verkocht wordt. Ze nemen gewoon het voor je bestellen op zich, waar dus veel geld mee verdiend wordt. Iets wat gewoon niet zuiver is. Meestal wordt er ook gelogen op de websites met hoelang ze al bestaan als webshop, hoeveel personeel ze in dienst hebben en ook over keurmerken die er niet zijn. Ook voor de lange levertijd wordt er een mooi verhaal op gedreund. Want zouden ze het zelf inkopen kunnen ze het uiteraard wel direct naar je verzenden. Helaas kunnen dit soort mensen zich ook bij Bol.com aansluiten dus zelfs daar krijg je ermee te maken. Ik heb er zelf inmiddels uit geleerd dat ik bij leuke dingen die ik tegenkom even extra controleer of het ook te koop is op Ali. En helaas is dat dus eigenlijk bijna alles.
Tegenwoordig maak ik, van iets wat ik via zo’n advertentie wil kopen, een printscreen en zoek met de foto in Alie express. 9 van de 10 keer inderdaad zelfde product, maar een heel andere prijs!
Ik zat heuls te kijken op YouTube en werd automatisch doorgestuurd naar drop shipping video's. Daar kan je zien hoe ze het aanmaken. Sinds ik dat heb gezien valt het mij steeds meer op. Ik heb hele mooie meisjes jurken gevonden via Ali die door iemand ook op bol gezet zijn. Veel jurkjes die bagger zijn zie ik ook voor bizarre prijzen op mp voorbij komen. Maar ook voor dslr zonnekappen etc heb ik een hoop dropshipping voorbij zien komen.
Ja ik heb deze ervaring zelf dus ook. Het voelt zo als oplichting en misleiding. Zeker als er onwaarheden op de site staan. Maar als de waarheid op de site in het midden gelaten wordt is dat het officieel niet eens en 'mag' het dus gewoon. Maar het voelt wel naar.
Wij werken wel met dropshipping voor grote producten. Die hebben de webshops dan niet zelf in voorraad maar worden rechtstreeks vanuit de leverancier verstuurd. Maar goed dat gaat dan om kindermeubels e.d. Nooit problemen mee gehad. Maar goed wel een verschil of iets vanuit Denemarken of vanuit china wordt opgestuurd. En of je zaken doet met een serieuze webshop of een wannabie die ook een webshopje heeft aangemaakt en of op mp spulletjes slijt.
Hier ook wel eens gehad via Bol.com, een nagel-ledlamp. Ik bestel zelf echt nooit via Ali maar iemand zag mijn lamp en vroeg of hem van Ali had. Maar de verkoper had hem wel zelf verpakt, valt dit ook onder dropshipping dan? Heb er verder ook geen punt van gemaakt.
Ja dat had ik kunnen doen, maar ik was zo blij met mijn tas en had er al ruim 3 weken op gewacht. Met terug sturen en weer zelf bestellen was ik zo weer een maand verder. Heel veel gedoe voor dat geld. En ik vraag me dus ook af naar wie ik het dan had terug moeten sturen? Ik begreep dat er ook soms geprobeerd wordt om je het zelf naar de leverancier terug te laten sturen. Dat was me teveel moeite van het uitzoeken. Maar sowieso voelde ik me genaaid natuurlijk. Dat maakt t feit dat ik het had terug kunnen sturen niet minder.
Nee dan is het geen dropshipping. Waar men spullen inkoopt maakt niet uit, ook al is dat Ali. Dat jij bestelt en het de dag erna geleverd krijgt van het bedrijf dat het zelf ingekocht heeft is prima. Dat is gewoon ondernemen. Het gaat er echt om dat deze mensen op jouw naam bij Ali bestellen en je het rechtstreeks vanuit China krijgt. De tussenpersoon vult dus alleen je bestelling in en rekent daar een behoorlijke winst voor.
Dan werk je er toch wel een klein beetje aan mee vind ik. Persoonlijk had ik het direct weer naar die nederlandse webshop teruggestuurd. Heb je ergens een negatieve review geplaatst?
Ja daar heb je ook zeker gelijk in maar daar dacht ik toen helemaal niet aan helaas. Nee ook niet gedaan, een review. Ik kwam er ook pas maanden later achter dat dit dus meer voorkomt en het zelfs een naam heeft. Ik heb toen wel nog bij zo'n advertentie op FB, waar heel veel mensen in de reacties elkaar taggen, een reactie gegeven.
Waarom bestelt zo'n webshop het zelf niet bij Aliexpres om het vervolgens naar de klant te sturen? Ik vind dit echt in de buurt komen van oplichten.
Maar bij Ali zijn de spullen niet goedgekeurd. Althans men heeft niet getest of de spullen voldoen aan de europese eisen. Dus een NL ondernemer mag niet zomaar spullen van Ali doorverkopen. Ik vind het echt schandalig als zelfs via Bol dat gebeurt. Bestel best veel via Bol en ik verwacht dan wel fatsoenlijke goedgekeurde spullen. Heb het zelf overigens nog niet meegemaakt. Als ik het zou meemaken zou ik het meteen retour sturen en boos bellen.
Ik heb het pas geleden gehad. Ja ze hadden het verpakt via hun eigen naam, maar ik voelde me behoorlijk opgelicht. Normaal kijk ik alles goed na, maar ik was zo enthousiast omdat ik het product nergens anders kon vinden dat ik het gewoon besteld had zonder onderzoek. Ik had dus een ketting besteld waar 10 namen op konden. Ze adverteerde met echt zilver, maar het was zo nep als wat. Ik vond dezelfde hanger inderdaad op ali. Toen ik een uur na nadat ik de bestelling had geplaatst wilde annuleren, kon dat niet. Ze waren zogenaamd al bezig met je ketting. Je kon ze ook niet bellen en het bedrijf bleek in hongarije te zitten. Op fb kwam ik recensies tegen van dit bedrijf en die waren niet mals. Vele hadden hun bestelling niet eens gekregen, dus ik had nog geluk. Gekocht voor 80 euro, op ali voor 25 euro.
Ik heb dat ook een keer gehad. Had schoentjes met licht besteld voor mijn dochter. Zodra ik had besteld had ik al spijt. Na 1 dag deden de lichtjes het al niet meer maar mocht het niet terugsturen. Was heel raar. Ik had op fb een opmerking geplaatst dat ik niet tevreden was en toen hadden ze dat verwijderd en mij geblokkeerd. Ik trap daar dus nooit meer in.
Pas geleden die ervaring gehad met werkschoenen voor mijn man. Ik geloof dat ik bijna 80 euro betaald heb. Ze kwamen in de ali vuilniszak binnen en na wat zoekwerk was de prijs op Ali 23 euro. Voelde me echt zwaar genaaid. Ik trap er ook niet meer in (helemaal niet via facebook) en zoek nu eerst op Ali zelf.
Ik wilde dat ook doen maar nergens op de webshop waar ik had besteld stond achteraf contact informatie. Het was voor mij ook te veel moeite achteraf maar als ik er dieper ingedoken was betwijfel ik of ik had kunnen retourneren naar Nederland. Als dat naar Ali had gemoeten waren die kosten belachelijk hoog geweest.
Het viel mij laatst op dat op Bol.com belachelijk veel electronica producten van Ali worden aangeboden. Krul en stijltangen en inderdaad €30 tot €50 duurder dan op Ali. Enige voordeel is volgens mij dat het via bol.com geen dropshipping is en dat een product op korte termijn word verzonden. Ik vraag me af of het verboden is als ze nergens claimen dat het niet getest is volgens europese normen.
Ik denk dat als blijkt dat de items geen Europese CE markering hebben (let op want in china hebben ze een soortgelijk logo met china export) wel een probleem hebben. Dat mag je namelijk niet zomaar verkopen.