Klaproos: dat eerste stukje over dat hypothyreoïdie miskramen kan veroorzaken en complicaties bij de zwangerschap en het ongeboren kind, dat wist ik, maar dat is ook niet waar dit onderzoek over gaat. Ik heb een schildklierafwijking (auto-immuun), maar door de medicatie die ik krijg, ben ik niet hypo. Als je een te hoog TSH hebt, een te late FT4, dan ben je wel hypo en DAT is bewezen slecht voor een zwangerschap/vruchtbaarheid. Het onderzoek wat ik vond heeft onderzocht of vrouwen die anti-stoffen tegen de schildklier aanmaken (zoals ik) en/of die een hele kleine afwijking hebben (subklinische hypo, met hoognormaalwaarden o.i.d.) een lagere kans op een levengeboren kind hebben bij een IVF behandeling dan gezonde vrouwen. Dit onderzoek heeft aangetoond dat dat dus niet uitmaakt. Volgens dit onderzoek heb ik evenveel kans op een kind na een IVF behandeling als iemand zonder schildklierafwijking, zolang mijn schildklierwaardes (TSH/FT4) in orde zijn natuurlijk.
Weer wat geleerd,dat wist ik niet..Dacht dat je met een schildklierprobleem altijd een hypo bent,ook met medicatie. Maar ik weet er ook veels te weinig vanaf. Wel een geruststelling dat als je medicatie op orde is,je net zoveel kans hebt als een persoon zonder schildkliermedicatie. Hier is dat nog maar afwachten. Lyme geeft ook een hoge kans op miskramen en vroeggeboortes,dat heb ik helaas ook al mogen ondervinden. Maar goed,de prednison kan dat hopelijk tegenhouden mocht ik nog eens zwanger worden. Ik ga me er wel druk om maken als ik zwanger ben
Wonder boven wonder heb ik gisteren positief getest had het echt niet verwacht.. Gisteren meteen mijn medicatie opgehoogd en nu moet ik deze week of volgende week bloed prikken. 30 mei had ik dus al een afspraak staan, die blijft gewoon staan. Hopelijk blijft alles goed gaan. In elk geval een hele fijne bevestiging dat mijn lichaam het toch kan.