Overal in stikken

Discussie in 'Voeding' gestart door Babs1977, 30 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babs1977

Babs1977 Bekend lid

14 mei 2007
    646
    0
    0
    Heerlen
    Hoi meiden,

ons dochtertje is 6,5 maand en met een maand of 4 zijn we begonnen met bijvoeding. Alles smaakt haar erg lekker. Ze krijgt fruithapje (potje of vers) en 's avonds warm eten (potje) en een toetje. Tussendoor wat diksap.
    Ik wil haar ook af en toe graag een koekje geven, broodkorstje, soepstengel of wat dan ook. Maar ze stikt echt OVERAL in. Ik maak me hier best wel zorgen over.
    Vandaag gaf ik haar ook een potje wat iets dikker was (soort aardappelpuree) en daar stikt ze ook bijna in. In koekjes stikt ze, in een hapje van een broodkorstje, in een rijstekorrel.

Laatst zei iemand hier op het forum "die kindjes stikken echt niet zomaar" maar die van mij dus wel :confused: Vandaag op de creche hadden ze haar ook een klein koekje gegeven en stikte ze er weer bijna in. De leidsters daar vertelden me dat ze er erg van schrokken. Ze wordt ook rood, moet heel vaak kokhalzen. Draait haar ogen helemaal weg. Uiteindelijk moet ze overgeven en daarna is er niks meer aan de hand en doet ze vrolijk haar mond weer open.

Ik lees verhalen over kindjes die lekker koekjes eten en die al broodjes eten enz. Maar is er iemand met ervaring? Zijn er meerdere kindjes die dit zo erg hebben? En kan ik er iets aan doen door te oefenen met het een of ander ofzo? Gaat dit wel over? Of maak ik me zorgen om niks?

2. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Met 6,5 maand hebben ze nog een khr wat voor in de mondholte zit. Ze moeten dus nog goed leren happen-kauwen-slikken dit kost gewoon tijd.Als ze op de creche een baby van 6,5 maand een koekje geven, dat vind ik dat ze weinig kennis hebben eerlijk gezegd, ze kunnen dat op die leeftijd gewoon nog niet.

Met iets eenvoudigs als een broodkorstje ,waar ze lekker op kunnen sabbelen, kunnen ze langzaamaan wennen. Als je kindje dat onder de knie heeft dan kan je eens wat anders geven bijv. een rijstwafeltje of een soepstengel.
    Gewoon rustig aan, het komt vanzelf goed.
    Mijn zoontje was rond de 9 maanden zijn khr kwijt, ondanks dat hij vanaf begin af aan goed kon kauwen, snapte hij het doorslikken dus niet.
    En opeens viel bij hem het kwartje tussen de 8e en 9e maand , en na een week of 3, at hij zonder zich te verslikken.
    IK was in het begin ook wat ongeduldig maarja, zo klein kindje heeft gewoon tijd nog om het allemaal te leren, dus ik heb het op z'n beloop gelaten.
    En het is allemaal goed gekomen ;)

3. Babs1977

Babs1977 Bekend lid

14 mei 2007
    646
    0
    0
    Heerlen
    Jaa jij zei dat toen volgens mij dat ze echt niet kunnen stikken ;) Maar echt hoor, het ziet er niet uit en het is zo eng.

Broodkorstje is inderdaad goed gegaan tot nu toe. Vind ze ook wel erg lekker. Soepstengel moet ik dus ook maar niet proberen?

Ik had ooit eens een koekje (zo'n Bambix koekje) meegegeven naar de creche en ik was dat vergeten weg te halen dus ze hadden dat koekje gegeven. Ook mijn stomme schuld hoor. Had moeten zeggen dat ze dat nog niet aankon.

Nou ja, dan wacht ik het rustig af. Maar ik zie hier kindjes van Sofie haar leeftijd die al 1 of 2 broodjes eten (misschien iets ouder) en dat zie ik bij Sofie never nooit niet gebeuren ha ha. Dus maakte me wat zorgen eigenlijk.

4. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    sluit me bij jingels aan, wij geven nu ook naast geprakt ook stukken groente. En inderdaad als hij een groot stukje heeft in de mond dan zorgt het khr ervoor dat dat weer naar voren komt. Ik hou mijn hart ook altijd vast, maar het komt goed. Hij leert wel goed te kauwen daardoor. Het gaat ook steeds beter heb ik het idee, nu nog echt doorslikken....

5. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    en als je de groente nu iets minder glad geeft, eerst met een paar stukjes en dan als dat goed gaat, geprakt? Groente is zacht en makkelijker te malen.

6. Nijnie

Nijnie Fanatiek lid

12 mei 2007
    1.108
    0
    0
    Als je een koekje geeft, kan je naar mijn idee beter liga tweede stap geven dan die startkoekjes vanaf 6 mnd. Die zijn veel harder. Voordeel is dan wel weer dat ze daar niet zo gauw iets afbijten, maar het er meer af meoten sabbelen... Maar die liga die "smelt" eerder in de mond heb ik de indruk.
    Blijven oefenen, misschien kan je eens zacht fruit of zachte groente proberen zodat ze wat meer went aan stukken?

7. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Maar babs, ze stikken ook niet ;)
    Ze kokken het er weer uit.
    Ben het met je eens hoor ,dat het er eng uit ziet, maar het komt echt goed. Je kind heeft die reflex niet voor niets meegekregen.

Ik vond zelf die soepstengel altijd eng, dus ik ben hem pas rond 8-9 maanden gaan geven,ging gelijk goed. Maar hij kauwde toen al goed brood en zo, dus dat scheelt dan wel.

Deel Deze Pagina