PCOS, en nu?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door duitshollandsmeisje, 30 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Hallo :) vandaag heb ik na een inwendig onderzoekje te horen gekregen dat ik PCOS heb. Ik had al een voorgevoel dat er iets niet goed zat daarbinnen omdat ik in dit half jaar dat ik gestopt ben pas 2 keer ongesteld ben geweest, alleen in de eerste 3 maanden na stoppen. De afgelopen 3 maanden helemaal niets meer. Zit momenteel op dag 90+ van de cyclus.

Nadat ze met de echo had gekeken zag ze inderdaad kralenkettingen op beide eierstokken, erg vervelend.. Maar wat gaat er nu gebeuren?

Ik probeer nu een afspraak te maken met het centrum dat mij verder gaat onderzoeken. Maar wat doen ze dan precies? Krijg je meteen medicatie of proberen ze eerst andere dingen? Ben benieuwd naar ervaringen... en duurde het lang voordat je zwanger was?

2. Mila27

Mila27 Fanatiek lid

20 jul 2017
    3.153
    2.346
    113
    Vrouw
    Hier mocht ik mijn eerste cyclus na de onderzoeken starten met clomid. Daar werd ik ontzettend depressief van en had werkelijke alle mogelijke bijwerkingen en helaas ook niet zwanger. 2e ronde puregon gespoten (nergens last van gehad!), en pregnyl voor de eisprong, en toen was het raak. :) Ik verwacht dat jij mss eerst medicatie krijgt om je menstruatie op te wekken en dan ook met clomid mag starten ;)

duitshollandsmeisje vindt dit leuk.
  3. LilyB

LilyB Niet meer actief

Ik denk dat ze verder gaan kijken in je bloed of je eventueel insuline resistent bent en of de rest van je organen goed werkt (PCOS kan bepaalde organen beïnvloeden) en ze kijken denk ik ook naar je hormoonwaarden. Dan zal je wrs eerst een kuur krijgen om je menstruatie op te wekken en daarna mag je starten met clomid. 7jr geleden ben ik ook zo begonnen, was in de 4e ronde zwanger.
    Nu ook alweer aan het einde van ronde 3 met clomid, tot nu toe nog niet zwanger, maar clomid mag je tot 6 maanden gebruiken. Heel veel succes in elk geval en hopelijk ben jij ook snel zwanger!

4. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    @Mila27 en @DCG Bedankt voor jullie reacties! Ik ga het afwachten dan, ben ontzettend benieuwd hoe dit verhaal voor mij gaat lopen! :) Weet niet of ik nog een menstruatie krijg op deze manier dus ben benieuwd of ik die zelf moet gaan opwekken. Fijne zwangerschap nog Mila. Bij jou gelukkig ook een succesverhaal @DCG, ik hoop voor je dat je binnenkort weer zwanger mag zijn!
    Heb je met clomid een regelmatige cyclus?

5. Louise11110

Louise11110 Niet meer actief

Ik lees even mee!
    Ik zit namelijk in precies dezelfde situatie. Ik ben begin september gestopt met de pil en vanaf december gingen wij ervoor. Mijn cyclus is zeer onregelmatig, maar eind maart nog geen reden tot ongerustheid volgens de doktersassistente. Ik begin toch te twijfelen of ik niet ook nog een x de huisarts ga bellen...
    Inmiddels zit ik op cyclus dag 17... Misschien wacht ik het nog even af.

Ik ben benieuwd wat ze bij van plan zijn!

6. Snies

Snies Fanatiek lid

22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    #6 Snies, 30 apr 2019
    Laatst bewerkt: 30 apr 2019
    Ik lees ook even mee,
    Gisteren ook te horen gekregen pcos te hebben.
    Gezien wij nog een kinderwens hebben is er een afspraak gemaakt eind mei bij de gynaecoloog.

Dus ben ook heel erg benieuwd hoe dit verder zal gaan verlopen. :)

Ik krijg dan nog wel een eigen menstruatie alleen zeer onregelmatig, zitten wel steeds ongeveer 3 maanden tussen. En varieert per keer hoe lang en hevig de menstruatie duurt.

Heb er overigens ook buiten onregelmatige cyclus ook andere klachten bij, zoals constante druk voelen in beiden eierstokken (alsof je eisprong eraan komt) maar dan eigenlijk constant dezelfde soort "pijn". Nu bleek ook dat ik in beiden eierstokken teveel follikels had dus vandaar dat drukkend gevoel.

Hebben jullie ook overgewicht?
    Ik merk dat ik ook heel snel aan kom en de huisarts zei dat het ook kan samenhangen met pcos. Lastig wel gezien het geen goede stimulans is om af te vallen als het er zo weer aan zit.
    Hoop ook dat de gynaecoloog niet direct alleen maar zegt probeer eerst maar af te vallen, juist omdat dit dus ook niet makkelijk gaat.
    Niet omdat ik er mijn best niet voor doe maar meer omdat ik niet afval maar eerder aan kom als ik niet uitkijk.

Mijn hormonen zijn vanaf de puberteit eigenlijk altijd al in onbelans geweest, vaker geprikt en bleek dan iets meer mannelijke hormonen te hebben dan vrouwelijke waardoor de boel verstoorde..
    Maar toen sprak iedereen over schuld van de puberteit gaat wel weer over.
    Nu alles op zijn plaats valt denk ik dat het toen ook al had,
    Mijn eerste ging dan wel vrij makkelijk en snel achteraf gezien nu een wonder hihi.

Weet niet of de keizersnede ook gezorgd heeft voor nog meer onbalans in het hormoonhuishouding, maar vervelend is het wel.
    Wij wachten dus maar af..

7. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Nou ik ben wel een beetje te zwaar voor mijn lengte. 70 kilo bij 1.60. Bmi berekenen zegt wel overgewicht.. Qua uiterlijk valt het wel mee, zie er een beetje mollig uit, broek maat 40, truien 38/40.. ben de laatste 5 jaar zo'n 15 kilo aangekomen dus dat is wel echt veel. ideaal is rond 60 kilo maximaal. Ben nu dik 6 kilo verloren met veel moeite en vorige maand ontdekt dat ik een te langzame schildklier heb dus daar slik ik nu ook medicijnen voor. Ben heel benieuwd ook.....

8. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Normaalgesproken doen ze eerst uitgebreid onderzoek. Dus bij jou ook bloedonderzoek en vaak een cyclus analyse. En bij je partner een zaadonderzoek. Zomaar beginnen met medicatie is niet goed. Eerst moet duidelijk zijn wat het probleem is en of er niet nog meer speelt.

Bij pcos kunnen ze je cyclus afbreken met duphaston (wat een kunstmatige ongesteldheid opwekt). Waarna je kunt beginnen met een lage dosis clomid. Een goed ziekenhuis zal jou tijdens het gebruik van dit middel meerdere malen oproepen voor interne controle om te zien hoe het werkt. Het kan behoorlijke bijwerkingen hebben (ook geestelijk). Maar ook overstimulayie. Het is geen kwestie van wat pillen en klaar zeg maar.

Hou er ook rekening mee dat bij een extreem lange cyclus er geen eisprong kan zijn. Je lichaam ruimt dan wat op (Wat lijkt op ongesteldheid maar het niet is). Een goede cyclus is rond de maand.

Bij overgewicht zal je ook gewezen worden op afvallen omdat daarvan bewezen is dat dit positieve gevolgen heeft voor je hormonen en cyclus. Hoe hoog is je bmi? Iets overgewicht is niet erg. Maar echt obesitas is wat anders.

Bedenk dat er bij pcos veel behandelmogelijkheden zijn.

9. LilyB

LilyB Niet meer actief

Mijn cyclus is helaas niet regelmatig geworden door clomid. Zit nu op 33-28 en deze ronde wordt waarschijnlijk 35 dagen (overmorgen nod) ik houdt eisprong bij dmv temperaturen omdat ik volgens mijn ziekenhuis niet elke cyclus bloed hoefde te prikken op progesteron als ik zo mijn ei vast kon stellen. (Ook omdat in het verleden clomid aansloeg, dus hoefde maar 1 ronde progesteron te prikken dit keer) Sommige ziekenhuizen willen ook je cyclus volgen dmv echo’s maar bij mijn Zh doen ze dat niet.
    Ik heb ook licht overgewicht, BMI is 25,6 dacht ik, dus dat is niet veel overgewicht, ben 1.60 en 66kg. Hier deden ze niet moeilijk over.
    Ben benieuwd hoe het voor jou gaat verlopen :)

10. Ebrum

Ebrum Fanatiek lid

11 mei 2013
    1.725
    853
    113
    Ik heb ook pcos. Heb paar weken geleden gehoord en ben begonnen met clomid50. Die heeft helaas niet aangeslagen. Als het goed is ga ik volgende cyclus met clomid 100 beginnen. Ik heb niet veel last van bijwerkingen gehad.

Bij mij is FSH goed alleen iets hoge LH.

11. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!! Ik heb geen obesitas maar er staat wel 'overgewicht' bij de uitslag dus een paar kilo afvallen zou goed zijn ja.. geen idee of ze daar nog iets op zeggen.

Heb sinds bijna 100 dagen nog geen druppel bloed gezien helaas, dus gebeurd vrij weinig....

12. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Dat hebben ze dan dus ook gevonden dmv bloedonderzoek?

13. Ebrum

Ebrum Fanatiek lid

11 mei 2013
    1.725
    853
    113
    Ja. Daaruit is gekomen dat ik pcos heb

14. Kiki84

Kiki84 Bekend lid

22 jan 2009
    588
    183
    43
    Vrouw
    Kantoor
    Zuid-Holland
    Na een jaar zelf proberen en hooguit 3x ongesteld te zijn geweest kon ik door naar de gyn. Na onderzoek bleek ik PCOS te hebben. Gelijk primolut mee gekregen om menstruatie op te wekken, daarna gestart met clomid en direct eerste ronde zwanger van mijn zoon. Nu bezig voor een 2de, mocht gelijk starten met clomid na 3 rondes zelf proberen. Helaas start ik vandaag (ronde 8) toch weer met clomid, tevens laatste keer. Volgende ronde ga ik Menopur spuiten. Tot op heden 1x zwanger geweest, maar helaas in feb '19 een miskraam gehad.

15. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Oke klinkt allemaal redelijk goed dan nog. Dat scheelt, dat er toch wel veel mogelijk is op het gebied van PCOS... dan wacht ik gewoon af op het vervolgonderzoek want dat zal dan denk ik ook wel bloedafname zijn en hormoonspiegels controleren. Ben heel benieuwd !

16. DMonique30

2 mei 2019
    58
    29
    18
    Vrouw
    Hi, kwam dit forum tegen hier ook aanwijzing tot pco gezien op echo ( januari 2019) veel eiblaasjes.
    ik heb hier ook al jaren last van onregelmatige cyclus van varierend 44 nu 39 dagen... en heeeeele heftige menstruatie bloedingen... wat uiteindelijk elke keer uitloopt in bloedarmoede:cry:.
    je moet zelf goed proberen op je voeding te letten ook dit doe ik ook al maanden en dinsdag een echo gehad en het zag er normaal uit zonder veel eiblaasjes!:)
    lijnzaad eten, veel eiwitten eieren, advocado, veel groenten veel vezels zoals havermout en zuivelproducten proberren te minderen en echt echt echt alle suikers laten staan hoe verlijdelijk het ook is...
    ik weet hoe lastig het is met pcos maar op de natuurlijke manier zwanger worden kan! ben zelf het bewijs ervan:oops:.
    of kiezen voor clomid voor een eisprong op te wekken alleen voeding is zoo belangrijk.

hier mocht ik ook in 2017 beginnen met clomid toen het niet lukte maar voordat ik begon ermee bleek ik zwanger! :)

succes en hoop dat je snel zwanger bent!

liefs

17. Dinpin

Dinpin Bekend lid

21 mei 2018
    808
    849
    93
    Vrouw
    Verkoopster
    Ik heb ook begin dit jaar te horen gekregen dat ik PCOS heb. 1 mei had ik eindelijk mijn eerste afspraak in het ziekenhuis.
    ..... en ik ben naar huis gestuurd met het advies 5 kilo af te vallen en dan heb ik over 6 weken een BELafspraak.
    Ik ben diep teleurgesteld. En het voelt alsof ik mezelf nu aan het uithongeren bent om het zo snel mogelijk voor mekaar te krijgen. Ze wilde niet eens een kuur meegeven om mijn menstruatie op te wekken omdat dat toch nergens naar zal leiden....
    En als ik hierboven dan lees dat mensen wel gewoon met Clomid mogen starten :(:cry:

18. Dinpin

Dinpin Bekend lid

21 mei 2018
    808
    849
    93
    Vrouw
    Verkoopster
    Nu lees ik veel over monnikspeper en tarwekiemolie en dergelijke om je cyclus in balans te krijgen.
    Heeft er hier iemand daar ervaring mee icm PCOS (en al langere tijd geen menstruatie meer)?

19. duitshollandsmeisje

18 sep 2018
    5.597
    7.396
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Jeetje voor maar 5kg??? Wat vervelend:( als het nou 20kg was had ik het misschien nog begrepen, maar wat is 5kg? Zou dat een wezenlijk verschil maken?

20. Dinpin

Dinpin Bekend lid

21 mei 2018
    808
    849
    93
    Vrouw
    Verkoopster
    Ja. Het LUMC hanteert een maximale BMI van 30 en ik ben 31 nog wat.

Deel Deze Pagina