beloonsysteem...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door elsie22, 28 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elsie22

elsie22 Niet meer actief

ik wil bij mijn zoontje van 2,5 een beloonsysteem invoeren, maar weet niet zo goed hoe ik het aan moet pakken, wie kan mij helpen?

2. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    waar wordt hij helemaal wild enthousiast van?

maak hem enthousiast bij hetgeen waarvoor je het wilt gebruiken...vertel een leuk verhaal voor het slapengaan over een jongetje dat iets soortgelijks heeft...en beloon hem bij goed gedrag, herinner hem er aan dat ie dat "ene" verdiend als hij dit of dat doet...

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wat wil je gaan belonen?

Bij mijn oudste waren stickers al heel leuk. Bij het zindelijk maken waren het eerst 3 stickers, en daarna een klein cadeautje (kleurboek van 50 cent, auto van euro). Na 3 cadeautjes was het sticker plakken alleen ook wel genoeg.
    Maar echt beloonsystemen werken meestal niet bij hem. Hij is veel meer van de complimenten en extra aandacht/blijheid.

4. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    hier ook bij zindelijkheid
    maar stickers vind ie totaal niet beoeind

netals deepfreeze was mijn reactie en enthousiasme veeel boeiender, nog steeds kotm ie met trots vertelen dat ie weer heeft geplast, terwijl het nu "normaal " is...maar gloeit nog steeds op als ikd an zeg wattt heb jij weer zo goed geplast...woooowwww mama is suuuuuper trots op jou en geef een dikke kus ,

bij het poepen daarintegen heb ik heel onverantwoord een ini mini stukje chocola beloont( dit eet hij verder nooit zomaar vandaar dat ie het wel mega lekker vindt ), aangezien hij bang was voor poepen maar ook geen luier om wilde...dit hielp heel goed...heb ik niet lang hoeven doen...

soms vraagt ie nog wel mama poep op wc, chocola? hahaha dan zeg ik nu chocola? neee johh tis nog ochtend, kom we gaan blablalbla...

5. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier is het plakken van een sticker voldoende meestal. We hebben haar tijdens een dipje wel beloofd dat ze een nieuwe keukentje zou krijgen en ineens had ze het weer te pakken en was de stickerkaart zo vol (35 stickers). Hier overigens voor slaapproblemen en niet voor zindelijkheid..

Ze plakt nu nog steeds een sticker als ze in bed is gebleven tot de wekker op dag springt..

6. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.057
    113
    Wij gebruiken stickers.. werkt perfect!
    Zo is ze zindelijk geworden..
    Als ze zich tijdje "slecht" gedraagd..
    En nu gebruiken we het om haar weer goed in haar eigen bed te laten slapen.

Bij 20 stickers gaan we iets doen wat ze leuk vind. . Bv rondje fietsen, , Cakejes bakken, mag ze iets(kleins) in de speelgoed winkel uitzoeken, ijsje halen, e.d.

7. elsie22

elsie22 Niet meer actief

ik wil een beloonsysteem voor goed gedrag, want hij is erg opstandig de laatste tijd en ik wil niet steeds de strijd aan gaan met hem daar word het niet gezelliger van natuurlijk.

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Goed gedrag is wel erg breed. Misschien kun je dan een bord maken, met stickers, en dan voor een 2/3 dingen een rij. Bijv niet gooien en niet schreeuwen en niet slaan?
    Probeer het dan wel zo specifiek mogelijk te doen. Dan snappen ze het beter.

En dan een paar keer per dag naar het bord en een sticker plakken over het uur ervoor. Als hij dan aan het eind van de dag x stickers heeft, dat krijgt hij iets (extra verhaaltje 's avonds?)

9. elsie22

elsie22 Niet meer actief

Dat is wel een beter idee idd.

10. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik wil de pret niet bederven... maar volgens mij is er zelfd bewezen dat dit bij kleine kinderen geen effect heeft. Ik kan het mis hebben hoor, ikzelf straf en beloon sowieso zo min mogelijk. Maar het is zonde om zoiets te doen terwijl een kind hier (nog) niets aan heeft.
    Is het niet een beter idee de oorzaak van 'het probleem', zijn gedrag aan te pakken?
    Ik heb zelf mijn opvoeding ongeveer hier op gebaseerd: Het breken van de weerbarstige kinderwil: Straffen en belonen | Kiind Magazine

Alleen maar even om over na te denken hoor, zeg niet dat dit DE juiste manier is! Maar ik ben het er persoonlijk over eens dat dit soort systemen alleen een korte-termijneffect zullen hebben.
    Misschien heb je er iets aan... :)

11. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vanuit de gedragsanalyse is er wel degelijk bewijs gevonden voor de stelling dat "positieve consequenties van je gedrag leiden tot meer van dat gedrag". Maar goed, dat richt zich wel meer op volwassenen iha.

Daarbij is wel van belang dat:
    - de positieve consequentie (sticker) ook echt wordt gewaardeerd door je kind
    - dat er een directe relatie is met het gedrag (dus goed uitleggen dat mama blij is/er een sticker volgt als hij lief meehelpt zijn jas aan te doen etc)
    - dat de consequentie zo direct en zeker mogelijk volgt op het gedrag (dus liever niet belonen na een uur = onduidelijk, maar zodra hij even lekker heeft getekend oid, direct daarna belonen)

Als dat gedrag is ingesleten wordt het een gewoonte en wordt belonen iets minder belangrijk voor het in stand houden van het gedrag.

12. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Hier werkt een stickervel het beste. Wij gebruiken het veel bij slaapproblemen: snachts in haar eigen bed blijven liggen, zelf in slaap vallen zonder dat we erbij blijven enz. Als het stickervel vol is mag ze iets doen wat ze leuk vind: ijsje eten, zwemmen of een klein kadootje uitkiezen. Werkt als een trein!!

Deel Deze Pagina