Clichés

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ikzelf, 26 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ikzelf

Ikzelf Bekend lid

1 nov 2010
    995
    35
    28
    NULL
    NULL
    Een streepje is een streepje...
    Geen bloed geeft moed...
    En zo zijn er nog meer.
    Wie kent er nog meer die aangevuld kunnen worden?

Ik wil hierbij ook aangeven dat ik deze clichés zooooo ontzettend fout vind en erg veel meiden krijgen hierdoor onnodige hoop.
    Daarom hoop ik ook dat er miss wat minder gestrooid gaat worden met deze termen.

Een streepje is een streepje...
    Dat is helemaaaaaal niet waar ( ja het is wel een streepje ) maar het wil helemaal niet zeggen dat je dan ook een positieve zwangerschapstest in handen hebt. Ten eerste kan de test niet goed zijn, indroogstreepjes of wat dan ook. Daarnaast kan het ook nog reageren op andere dingen zoals een eisprong of medicatie of noem maar op. Het kan ook nog zo zijn dat er wel een vroege zwangerschap wordt geconstateerd maar dat je gewoon rond je nod ongesteld wordt en het dus niet goed gaat.
    Waarom onnodige hoop geven door te zeggen...een streep is een streep!!
    Mijn ervaring met bv Predictor ( vloeken in de kerk ) is dat deze altijd vage streepjes geeft en dit komt ook wel eens voor bij andere testen.
    Dus please...geef andere meiden geen valse hoop!

Geen bloed geeft moed...
    Wanneer je wacht op je menstruatie en deze blijft uit dan kan dit te maken hebben met een zwangerschap maar ook met andere dingen. De uitspraak "geen bloed geeft moed" komt hier dan wel tot zijn recht. Maar dit wordt ook gezegd bij een zwangerschap als men bang is voor een miskraam. Er wordt dan vaak gezegd dat er niks aan de hand is zolang er geen bloed is. Dit is absoluut niet waar.
    Bloed kan een slecht teken zijn maar hoeft niet. Geen bloed kan nog steeds foute boel zijn.

Dus meiden alsjeblieft...ik weet dat dit alles met de goede bedoelingen wordt gezegd en dat is ook erg lief, zonder twijfel.
    Maar het is gewoonweg vaak niet waar.

Kennen jullie nog meer clichés die aan dit rijtje toegevoegd kunnen worden??

Liefs

2. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Het is geen cliché maar wel gekoppeld aan het startbericht, maar ik denk ook dat het vaak goed zou zijn als mensen wachten met testen tot ze daadwerkelijk overtijd zijn.
    Dat is de test tenminste duidelijk (meestal), heb je geen tuurstreepjes maar gewoon zekerheid, en weet je bij een negatieve test in principe waar je aan toe bent.
    Ik heb in ronde 1 één test gedaan toen ik wel ongesteld was geworden, maar heel licht. Die was op het eerste oog negatief, en ik heb toen totaal geen behoefte gevoeld om 'm uit elkaar te slopen, in het licht te houden, na een uur uit de prullenbak te vissen... Negatief is negatief, heb ik altijd gedacht.
    Bij ronde 2 tot 4 dagen overtijd gewacht tot ik testte en toen een mooie heldere streep; geen twijfels.
    Ik denk dat met genoeg wachten en een negatieve test ook gewoon zien als negatieve test een hoop onnodige spanning en stress voorkomen kan worden!
    Maar het is niet aan mij anderen dat te vertellen, natuurlijk. Ik kan me de spanning van het zwanger worden en of het zou lukken namelijk nog goed herinneren... :)

3. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    "er is er nog nooit één blijven zitten".

Oké, letterlijk gezien klopt de tekst maar het neemt eventuele angst of spanning niet weg!
    Helpt niet echt, om zoiets te zeggen, hoe goed bedoeld ook..

4. danip

danip Niet meer actief

Maak je geen zorgen want je kindje wordt toch wel op zijn verjaardag geboren. Ja, alleen als die verjaardag met 20 weken is dan is dat niet echt positief! Net alsof je je dan niet zorgen mag maken :(

5. Mootjuh87

Mootjuh87 Actief lid

13 jul 2011
    447
    0
    0
    Nog zo eentje maar dan mbt de bevalling:
    - er zijn je al miljarden vrouwen voor gegaan, dus ook jij redt het wel!
    Ehm ja, maar het is niet bij al die miljarden vrouwen GOED gegaan... Dus troost geven doet t niet echt.

6. Dana

Dana Niet meer actief

Oef ja, wat erg zijn die zeg!
    Ze gaan er makkelijker in als eruit, duh ;)
    Of tegen mijn man:
    Nou jouw taak zit erop he? - Nee vertrouw mij nou maar die taak begint net! Alsof wij vrouwen mannen alleen maar nodig hebben voor de bevruchting.....

7. TiTaRa

TiTaRa Fanatiek lid

25 aug 2008
    1.016
    0
    0
    Interieurverzorgster (mooie naam voor poetsvrouw)
    Lanaken (Rekem)
    Wat er in zit, komt er ook wel weer uit !!

zo'n typisch antwoord waarvan ik denk: JA DUH!!!!!
    Ik vind alleen die formulering echt niet zo geweldig...
    Want het zit er inderdaad in maar het wilt niet zeggen dat het dan ook weer goed er uit komt...Er kan zoveel misgaan

8. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Nou, mijn fertiliteitsarts vertelde dat er ooit een vrouw was geweest die na de bevalling had gezegd dat ze de IVF punctie zwaarder vond dan t bevallen op zich.
    Dus dan gaat dit niet helemaal op lijkt me. ;)

9. Dana

Dana Niet meer actief

Ja dat geld niet voor mij dus op mij komt het wel over als een cliché.

10. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    "geniet ervan"

ik heb het gewoon té vaak gehoord.

11. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Indd! Want het is niet altijd alleen maar genieten. Tuurlijk is het hartstikke fijn als je snel zwanger bent geworden en daarna ook een zorgeloze zwangerschap hebt. Maar er zijn zo ontzettend veel meiden waarbij het zwanger worden niet vanzelf gaat en daardoor vaak de zwangerschap ook stukken onzekerder is dan bij meiden die wél snel zwanger worden. Of genieten als je al een of meerdere miskramen hebt gehad, dan is ook het zorgeloze van zwanger zijn er wel af..

Geen bloed geeft moed is indd ook zooo fout! Bij een MA heb je meestal ook geen bloedverlies maar toch is het hartstikke foute boel dan.

12. Ikzelf

Ikzelf Bekend lid

1 nov 2010
    995
    35
    28
    NULL
    NULL
    Wat leuk dat er zoveel reacties komen. Ik zal later de termen bundelen en dan kunnen we de beste/slechtste kiezen die de kroon spant.
    Nog meer? Ze zijn van harte welkom:)

13. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Inderdaad, geniet ervan... Pfff, zie mijn onderschrift!

Mijn schoonzusje geeft dat ook als standaard antwoord op alles wat met zwanger te maken heeft, terwijl ze zelf de hele zwangerschap heeft lopen zeuren!

Je moet er niet zoveel mee bezig zijn, is oo k zo een fijne! Alsof hé lichaam net zolang wacht dat je het vergeet, en dan ineens *poef* zwanger!!

14. LiLaLief

LiLaLief VIP lid

1 jan 2009
    6.729
    0
    36
    Ja alsof het een MUST is, en je dan schuldig voelt als je zwanger zijn vreselijk vindt..
    Ja je wilt dolgraag een kindje, ja je kiest er zelf voor, maar niet bij iedereen gaat alles van een leien dakje!

15. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Zoals ik net zei vind ik 'geniet ervan' ook zwaar irritant en toch betrap ik mezelf er nét weer op dat ik het zelf ook zeg.

16. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Haha!! Grappig he?? Ik moet vooral altijd mijn best doen om mensen niet dood te gooien met adviezen! Ook zo irritant, maar toch doe je het!

Weet je al wat het wordt vond ik ook zo vervelend trouwens! En je dan proberen over te halen als je zegt dat je het niet wilt weten!

17. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    "Hoe lang moet je nog?"
    Ik vind het zwanger zijn fijn, ik heb het gelukkig vrij makkelijk. Was ook niet zo maar zwanger, dus ben blij dat het nu zo gaat. Voor mij is het geen "Hoe lang MOET je nog", maar hoe lang mag ik nog.

"Geniet maar van de tijd met z'n tweetjes, dat is dadelijk voorbij." Tja, dat is zo, maar dit kindje was een hele bewuste keus en echt meer dan welkom!! Alsof je leven straks voorbij is...

18. Anoniem1211

Anoniem1211 Bekend lid

14 jun 2011
    587
    5
    18
    NULL
    NULL
    Niet echt een cliché misschien, maar hoor heel vaak van moeders de zin:

"ik als ervaren moeder adviseer...." Ze bedoelen het goed, maar word er af en toe echt gek van!

19. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    "weet je zeker dat t er geen 2 zijn?!"
    met andere woorden, je bent te dik!
    je moet je tegenwoordig bijna schamen voor je buik, iedereen heeft er een mening over!
    of het is "netjes" of je bent te dik.
    gek word ik ervan!

20. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Cliche waar ik me het meest aan erger is: misselijkheid hoort bij een zwangerschap! Misschien als je een beetje misselijk bent, maar niet als je zo misselijk bent dat je niets meer kunt eten en drinken, zo slap bent dat je de trap niet meer op kunt en naar het ziekenhuis moet omdat je uitgedroogd bent!!

Oh, en die van "er is er nog nooit 1 blijven zitten" daar werd ik idd ook woest van als mensen dat zeiden. Nee, natuurlijk blijven ze niet zitten... daar was ik niet bang voor... het ging mij erom hoe ze eruit kwamen. Het is niet dat dat nou nooit mis gaat...

Deel Deze Pagina