Tot mijn 30e had ik last van een paar haartjes boven mijn bovenlip en kin. Na mijn 30e werden dat er meer op mijn kin en nu moet ik ze iedere dag erg veel haartjes weghalen. Ook heb ik wat haartjes op mijn borst en bovenbenen. Ik heb vanaf mijn 35e minstens 4 keer een miskraam gehad en nu lukt het niet meer om zwanger te worden. De laatste miskraam is bijna 1 1/2 jaar geleden. Kan de overbeharing een teken zijn dat het inderdaad moeilijk kan zijn om zwanger te worden of de zwangerschap te voldragen? Ik heb behoorlijk last van overgewicht en ik ben 38. Ik weet dat deze factoren invloed hebben, maar kan de overbeharing extra invloed hebben? Wat is hierbij de kans om toch spontaan zwanger te worden? Groetjes, Josefina
HOi Josefina, Overgewicht en overbeharing zijn symptomen dat het in derdaad moeizaam kan zijn om zwanger te worden en dat je daar misschien wat hulp bij nodig hebt. Informeer eens bij de huisart en laat je anders doorverwijzen naar een gynaecoloog. Imke
Bedankt voor je snelle antwoord, maar ik heb nog wel even een vraag: Omdat ik zo laat ben begonnen om nog een zwanger te worden ( nadat ik op mijn 17e moeder ben geworden), hebben mijn man en ik besloten om geen vruchtbaarheidsbehandelingen of ivf o.i.d. te ondergaan. We hebben wel al allerlei bloedonderzoeken ( chromosoom en stollingsziekten) en echo's gehad, maar daar is niets uitgekomen, alles was prima. Ik ben inmiddels al 15 kilo afgevallen, maar de beharing blijft. Is er iets voor om de mannelijke hormonen tegen te gaan, zodat de vrouwelijke hormonen beter hun werk kunnen doen? Groetjes, Josefina