zwangerschapsverlof na ouderschapsverlof

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by mamak82, Feb 17, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamak82

mamak82 Actief lid

Nov 6, 2011
    196
    0
    16
    NULL
    NULL
    Beste UWV,

Op dit moment heb ik een contract van 32 uur. De afgelopen 2 jaar heb ik 8uur ouderschapsverlof genomen, dit loopt tot 20 april. Nu was het plan om dan weer 32 uur te gaan werken. Ik ben echter in de tussentijd zwanger geraakt. Mijn verlof zal ergens in mei ingaan. Hoe zit het nu met de uitkering die UWV uit gaat keren? Word hierbij rekening gehouden met het ouderschapsverlof? Want als er een gemiddelde genomen word is dit niet op basis van 32uur maar op basis van 24uur. Mocht dit het geval zijn wat kan ik hier dan tegen doen?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Mamak82,

Meestal berekent UWV de hoogte van het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) over het loon van de laatste maand of 4 weken voorafgaand aan het verlof. Is je loon in deze periode lager door ziekte of verlof? Dan kijken we naar de laatste periode voordat je ziek werd of met verlof ging.

Loopt je ouderschapsverlof door tot de WAZO? Dan wordt de WAZO dus gebaseerd op het loon dat je verdiende voor het ouderschapsverlof.

Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. mamak82

mamak82 Actief lid

Nov 6, 2011
    196
    0
    16
    NULL
    NULL
    Beste Robert,

Bedankt voor de reactie! Mijn ouderschapsverlof loopt tot en met 20april. Waarschijnlijk ga ik half mei met zwangerschapsverlof. Ik had nog een laatste vraag houden jullie automatisch rekening met het verlof? Of moet ik dat nog ergens aangeven?

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Mamak82,

Ik raad je aan om het wel door je werkgever op het aanvraagformulier te laten vermelden.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page