Overblijf kosten zijn duur

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door JustNice, 15 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Omdat er geen standaard tarieven voor zijn, dus de scholen mogen het zelf bepalen. Plus dat het ook overal anders geregeld is.
    Bij ons was de overblijf op school geregeld door een kdv, peperduur dus.

2. SweetPrincess

SweetPrincess Bekend lid

17 feb 2015
    601
    43
    28
    NULL
    NULL
    De school waar mijn kind heen gaat heeft het volgende:
    Het incidenteel overblijven kost € 2,60 per keer.
    Voor structureel overblijven op een vaste dagen is de prijs per kind € 2,10 per keer.

Dus ik vind echt dat het super mee valt bij jou. Voor dit geld krijgen ze ook niets extra's en moeten ze eigen brood enz mee nemen. Echt belachelijk veel geld vind ik.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    De overblijf van TS is inderdaad niet heel duur. Maar ik kan me goed voorstellen dat ze ervan baalt dat de prijs omhoog gaat, terwijl er zoveel onnodige extra's worden aangeboden. Maak dan onderscheid: iets hoger bedrag voor kinderen die gebruik maken van de mogelijkheid om soep / drinken / fruit e.d. van de overblijf te nemen en een lager bedrag voor de kinderen die gewoon het eten en drinken van thuis opeten.

Bij ons op school kost 'losse' overblijf trouwens € 2,00. Maar dat gebruikt bijna niemand. De meeste mensen hebben een rittenkaart. Dan kost het overblijven € 1,- per keer. Daar krijgen ze niks extra's voor qua eten en drinken. Wel is er (uiteraard) toezicht en de TSO heeft spelletjes, kleurpotloden, kleurplaten e.d. voor de dagen dat het weer tegenzit. En buitenspeelgoed voor de dagen dat het droog is. En als het nodig is, worden de kinderen ingesmeerd.

4. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ik vind het wel duur, maar wij betalen maar een bedrag van ca. €50,— per jaar voor de overblijf. Alle kinderen blijven bij ons op school over.

De overblijf wordt gedaan door ouders van school. Alle ouders dienen mee te draaien in het overblijfrooster. Ouders die echt niet kunnen of willen kunnen het afkopen voor €125,— (wat je dan dus extra betaalt, bovenop de €50,—).

Maar zo te lezen is onze school wel een uitzondering met deze lage bijdrage.

5. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Maar als alle kinderen overblijven, hebben jullie dus een continurooster. Bij een continurooster hoort het overblijven bij de schooldag en is de school er verantwoordelijk voor, zowel in praktische als financiele zin. Bij een continurooster mag een school GEEN verplichte bijdrage vragen aan de ouders. Wat jullie school doet, is dus in strijd met de officiele regels.

6. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Nee, er is geen continurooster. De pauze is een uur bij de onderbouw en 3 kwartier bij de midden- en bovenbouwen. Overblijven is niet verplicht, maar is meer onderdeel van het Jenaplanidee. In de praktijk betekent dat wel dat ieder kind overblijf.

7. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    @Ffion , bedankt voor de uitleg. dan is het inderdaad anders. Wel bijzonder dat alle kinderen overblijven terwijl het niet verplicht is.

Op onze vorige school bleef ruim de helft van de kinderen over. Maar de kosten waren ook behoorlijk hoog: 2,50 euro (verder niets inbegrepen, alleen toezicht). Dus voor 3 dagen overblijven was ik 15 euro per week kwijt voor 2 kinderen. In vakanties en op studiedagen moesten we ook gewoon doorbetalen. Best bizar. Maar daar was rekening mee gehouden met het vaststellen van het tarief, werd er gezegd. En anders kon het systeem het niet aan. :rolleyes: (De tso was uitbesteed aan het kinderopvangcentrum dat ook de bso deed en ze hielden de zelfde administratie aan.) Op jaarbasis betaalden we 780 euro voor 3 keer in de week overblijven (2 kinderen). Van de ene kant best veel, van de andere kant is 2,50 euro voor een uur opvang natuurlijk erg goedkoop. De bso is een stuk duurder.

Op de huidige school hebben de kinderen een continurooster. Ideaal!

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Hier ook Jenaplan en hetzelfde idee. Woensdagmiddag zijn ze vrij. Ik betaal alleen niets aan overblijf, moet wel eens in de 5 of 6 weken helpen. Afkopen kan hier per keer dat je niet zou kunnen. Zou je het hele jaar niet kunnen, dan komt het ongeveer op 85 Euro uit. Daarmee zou ik nog stukken goedkoper uit zijn dan bij de vorige school. Hier blijft ook iedereen over, omdat Jenaplan erg van ‘samen’ is en school is ook een kleine samenleving.
    Ik vind overblijfdienst niet leuk om te doen, maar aan de andere kant zie je wel hoe het er allemaal in de praktijk aan toe gaat.

Angel1980 en Ffion vinden dit leuk.
  9. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ah nee, overblijfdiensg is zeker ook niet mijn hobby, maar ik vind het wel leuk dat het op deze manier echt de dynamiek in de klas ziet en ik ook echt weet welke kinderen er bij mijn zoon in de klas zitten. Anders zou ik dat denk ik veel minder goed weten.

10. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Als ik dit lees ben ik toch blij met hoe het er bij ons aan toegaat.
    Overblijf kost €1 per keer per kind. Je kan je vrijwillig opgeven als overblijfouder (als je kind structureel overblijft, wordt het wel een beetje verwacht), en daar krijg je per keer €10 voor uitbetaald :) Dus dat loopt soms nog lekker op!

Edit: wel gewoon alles van thuis mee, maar dat vind ik eigenlijk niet meer dan normaal.

11. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Mijn kind moet overblijven straks omdat ik werk, dat zal wel bij meer zo zijn? Dan kan je toch geen overblijfouder zijn?

12. Mammielove

We hebben 3 dagen overblijf, de meeste ouders werken hier 2 dagen, of meer maar dan ook op woe of vrij. Lukt het niet dan niet, maar de meeste lukt het hier wel.

13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Je zei dat het werd verwacht dat als je kind structureel overblijft, dat je dan dus overblijfouder bent. Dat vind ik gewoon raar. Ik werk 4 dagen, waarvan 2x overblijven nodig. Dus dan mogen ze verwachten dat ik overblijfouder wordt, maar dat gaat dus niet.

14. Mammielove

Kan jij raar vinden, ik vind het best normaal. En zoals ik al zei; er wordt hier niets verplicht. Als je 2x overblijf nodig hebt, waar eten ze de 3e dag dan?

15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Vriend is ook een dag thuis.
    Bedoel het ook niet lullig hoor, maar ik zou het raar vinden dat dat dan echt verwacht zou worden. Ik betaal voor overblijf, ik vind niet dat daar dan iets tegenover hoeft te staan. Als ik wel een keer zou kunnen prima, maar niet standaard.

16. Mammielove

Dan zou je vriend bv 1x in de 6 weken een keertje over kunnen blijven. (Zo zou dat hier dus werken. Je kan wel zeggen dat er niets tegenover hoeft te staan, maar bij ons werkt dat dus niet. Als er nl geen ouders zijn die de overblijf doen, kan jou kind ook niet meer overblijven ;) Dus in die zin is het een beetje geven en nemen en je krijgt er jog voor betaald ook ;) Mijn dochter eet bijna nooit over, maar ik doe wel de overblijf 1x in de 6 weken.

17. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik ben juist voor het continurooster. Dat heen en weer elke dag is niet mijn ding. Dat hebben ze hier helaas nog niet. Als ze echt omhoog zitten zou mn vriend het ook wel doen hoor. Maar hier op school verwachten ze zoiets ook niet. Als je van te voren al weet dat die verwachtingen er zijn, is dat anders denk ik. Dan moet ik het daarmee doen, of een andere school zoeken.
    O, en ik ben echt niet te beroerd om wat te doen op school hoor. Hopelijk lukt er nog iets als je dus werkt en je vriend alle nachten werkt. Overdag kan ik al weinig, en de avonden zou ik dan oppas moeten zoeken. Voor een keer is dat niet erg. Maar overblijfjuf lijkt me vreselijk. Al die herrie. :roflmao:

18. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ik betaal voor vaste overblijf €3,00 per kind en voor incidenteel dan nog €3,50

Ze krijgen niets alles moet meegegeven worden.

19. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Wauw, dit noem ik nog eens goed geregeld! Wij betalen €2,- per kind zonder eten of drinken! Dus volgens mij heb je niks te klagen ;)

20. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik vind het spotgoedkoop. Wij betaalden 3,75 per keer, wel incl. brood, beleg en drinken. Maar voor 3 kinderen 3 dagen per week kostte het toch een smak geld.
    Inmiddels hebben ze continurooster dus eten ze in de klas. We moeten nu zelf alles meegeven, maar het is wel gratis ;)

Deel Deze Pagina