Overbruggen of WAZO vanuit WW?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Zwamber, 23 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zwamber

Zwamber Nieuw lid

23 nov 2015
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 Zwamber, 23 nov 2015
    Laatst bewerkt: 23 nov 2015
    Hallo,

Per 22 december loopt het contract dat ik heb met mijn huidige werkgever af.
    Ik ben zwanger en uitgerekend op 8 februari. Dat betekent dat ik per 29 december recht zou hebben op zwangerschapsverlof.

Ik heb begrepen dat ik twee opties heb:
    1. Ik ga per 22 december in de WW en vanuit daar per 29 december met WAZO-verlof. Mijn WW-uitkering kan ik daarna laten herleven.
    2. Ik maak gebruik van de overbruggingsregeling; ontvang van 22 t/m 28 december geen inkomen, vanaf 29 december WAZO en kan daarna, zeg vanaf 20/4, als nog een WW uitkering aanvragen.

Nu wil ik graag weten of het voor de berekening (en dus hoogte) van de WW-uitkering nog wat uitmaakt of ik kies voor optie 1. of 2.

Wat ik weet is dat men voor de berekening van de hoogte van de WW-uitkering kijkt naar het SV-loon waarover premie is betaald gedurende de 12 maanden vóór de laatste maand vóórdat de WW-uitkering ingaat.

In geval 1. zou dat zijn 22 november 2013 t/m 22 november 2014.

Maar hoe zit dat in geval 2.? Rekent men dan a. de inkomsten uit WAZO mee als loon en kijkt men - in mijn geval, zoals beschreven - naar de periode van 20 maart 2015 t/m 20 maart 2016? Of telt b. de WAZO niet mee als SV-loon en kijkt men terug naar het SV-loon dat ik ontving toen ik nog werkte, zodat ik op hetzelfde uitkom als bij optie 1?

In geval 2.a zou het bedrag van de WW dan hoger uitkomen, omdat december 2015, waarin ik een aanzienlijk hoger salaris zal ontvangen (vanwege vakantiegeld, dertiende maand en wat andere extra's). Klopt dit?

Ik hoor het graag!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Zwamber,

Er is een kleine periode tussen het einde van je dienstverband en het begin van je zwangerschapsverlof. Je kunt ervoor kiezen om deze kleine periode wel of geen WW-uitkering aan te vragen.
    Je wilt graag weten wat de gevolgen voor deze keuzes mochten zijn voor een eventuele WW-uitkering na je verlof.

UWV berekent het dagloon op basis van het sociale verzekeringsloon (sv-loon). Dat is het loon dat je verdiende in alle dienstverbanden in het jaar voordat de werkloosheid begon.
    De periode van een jaar eindigt op de laatste dag van de op 1 na laatste volledige maand of de op 1 na laatste volledige vierwekenperiode voordat je werkloos werd. Er is dus altijd 1 volledige maand of vierwekenperiode die niet meetelt.
    Naast het loon kan UWV ook een uitkering gebruiken om je dagloon te bepalen.
    De volgende uitkeringen worden meegenomen in de berekening van het dagloon:
    - Ziektewet-uitkering;
    - Zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO);
    - WW-uitkering bij werktijdverkorting;
    - WW-uitkering bij onwerkbaar weer.

Het is afhankelijk van de einddatum van je WAZO over welke periode het dagloon wordt berekend.
    De WAZO betaalt wekelijks. Om het refertejaar te bepalen zal er worden gekeken naar een periode van een jaar die eindigt op de laatste dag van de 1 na laatste volledige vierwekenperiode voordat je zwangerschapsuitkering eindigde.
    Voor de berekening van het dagloon maakt het echter niet uit of je wel of geen WW-uitkering aan gaat vragen omdat de WW-uitkering niet wordt meegenomen in de berekening van de hoogte van het dagloon. De dagen die tussen het einde van je dienstverband zitten en het begin van je verlof zorgen hoe dan ook voor een negatief effect op de hoogte van je WW-dagloon.

Bovenstaand antwoord kan ik aan je geven aan de hand van de actuele informatie. Het is altijd verstandig om te zijner tijd na te kijken of de berekening niet is gewijzigd.

Actuele informatie over de hoogte van de uitkering vind je hier.

Ik wens je een fijn verlof toe.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina