Goedemiddag, Per 1 januari ben ik werkloos en heb zwangerschapsuitkering van 26 oktober tot en met 14 februari ( Mits de kleine uiteraard optijd is ) Wanneer moet ik ww aanvragen? zodra de kleine er is en ik weet wanneer het in moet gaan? want heb begrepen dat de ww niet per 1 januari in gaat maar per wanneer de wazo stopt, klopt dat? Groetjes Nancy
Goedemiddag Nancy, Je wilt weten wanneer je de WW aan kunt vragen. Dat kan een maand voordat je werkloos wordt. Je wordt formeel werkloos na je verlof. In jouw geval vraag je dus een maand voor het einde van je bevallingsverlof de WW aan. Je geeft zelf al aan dat je verlof tot en met 14 februari duurt, mits je baby op tijd komt. Dat klopt helemaal, als later dan de uitgerekende datum bevalt, verlengen we het verlof met het aantal dagen dat je te laat bent. (Dit gebeurt automatisch op basis van de aangifte van geboorte bij de gemeente.) Wacht daarom nog even tot je zeker weet dat de einddatum van het verlof niet meer wijzigt. Een maand voor die datum kun je jezelf hier inschrijven als werkzoekende en ook de WW aanvragen. Ik wens je een fijn verlof! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team
Dankjewel voor het duidelijke antwoord! Heb nog 1 klein vraagje, ben hier in dienst gekomen per 1-2-2015 voor ik hier in dienst kwam had ik recht op 9 maanden ww, deze 9 maanden heb ik ww gehad waarvan ik 5 maanden aanvullend heb gekregen omdat ik minder uur werk had als voor ik werkeloos werd. Dus mijn 9 maanden zijn verbruikt, heb ik nu dan per 15 februari recht op al mijn jaren opgebouwde ww of is het dat jullie kijken van dit jaar en ik maar 1 maand recht heb? Ik heb zeker 26 weken gewerkt aangezien ik per 1 februari in dienst ben gekomen.. Al bij al wil ik weten of er naar het verleden word gekeken en alle opgebouwde jaren of word het berekend op dit jaar en heb ik maar recht op bv 1 maand?
Hallo Nancy, Je geeft zelf al aan dat je weer 26 weken hebt gewerkt. Daarmee voldoe je aan de wekeneis. Je krijgt dan een basis-WW van drie maanden. Voldoe je naast de wekeneis ook aan de jareneis? Dat wil zeggen: heb je in de vijf jaren voordat je werkloos werd, ten minste vier jaren gewerkt? Dan krijg een verlengde WW. Deze duurt in maanden evenlang als je arbeidsverleden in jaren. Oftewel, voor ieder gewerkt jaar krijg je een maand WW. Dat je al eerder WW hebt gehad, doet daar niets aan af. Met vriendelijke groet, Robert