Werkgever, Gedeeltelijke WW en WAZO: hoe werkt het?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Nellie85, 18 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nellie85

Nellie85 Nieuw lid

18 nov 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,

Ik heb op dit moment nog een gedeeltelijke WW en ben zwanger. Nu heb ik gelezen dat je tijdens de WAZO 100% van je dagloon krijgt. Aangezien ik ook een werkgever heb via wie de WAZO aanvraag gaat lopen vroeg ik me af hoe dit in de uitvoering loopt?
    1. Moet ik zowel bij mijn werkgever als het UWV mijn aanvraag indienen?
    2. Normaal gesproken gaat de aanvraag evenals de betaling via de werkgever wie het loon doorbetaald aan de werknemer. Zal dit in deze situatie ook gebeuren waarbij ik dan een tijdelijke looncorrectie via de werkgever krijg? Of loopt de betaling via en UWV voor het WW deel en werkgever voor het loondeel, dit lijkt me namelijk erg omslachtig? Of is er een andere situatie van toepassing? Zo ja, hoe gaat dit in zijn werk?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Groet Nellie

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Nellie,

Je hebt een WW uitkering en daarnaast gedeeltelijk werk. Je wilt graag weten hoe het straks gaat met de aanvraag en betaling van je zwangerschapsuitkering.

De aanvraag dien je bij zowel je werkgever als UWV in. Vanuit beiden heb je recht op een zwangerschapsuitkering.

Wanneer iemand nog een werkgever heeft, gaat de betaling in de meeste gevallen via de werkgever. Maar je hebt ook de keuze de betaling van je uitkering op je eigen rekening te laten storten. Dit kan worden aangegeven op het formulier waarmee je werkgever je zwangerschapsuitkering bij UWV aanvraagt.

Het gedeelte van je zwangerschapsuitkering vanuit de WW wordt normaal gesproken op jouw eigen rekening gestort. Dit gebeurt wekelijks achteraf. Ook hier kun je ervoor kiezen de betalingen via je werkgever te laten lopen.

Kies je ervoor beide gedeeltes van de zwangerschapsuitkering via de werkgever te laten lopen? De werkgever krijgt jouw uitkering bruto van UWV uitbetaald en draagt de premies af aan de belastingdienst. Hierdoor krijg jijzelf geen extra jaaropgaaf van de zwangerschapsuitkering. De betaalde bedragen van de zwangerschapsuitkering komen op de jaaropgaaf van de werkgever te staan.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Nellie85

Nellie85 Nieuw lid

18 nov 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Ellen,

Dank je wel voor de duidelijke uitleg. Ik heb nog een vraagje. Wat betekent dit voor de berekening van het WAZO-dagloon?
    Ik heb gelezen dat je 100% van je WW-dagloon ontvangt gedurende de WAZO. Rekening houdende met mijn nieuwe werk/salaris, lijkt het me dat mijn WAZO dagloon een ander dagloon moet zijn dan mijn WW-dagloon. Krijg ik in de WAZO te maken met 2 daglonen of wordt er een nieuw dagloon berekend met het WW deel 100% WW-dagloon + SV-loon nieuwe werk / 261?

Alvast bedankt voor de verdere uitleg.

Groet Nellie

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Nellie85,

In jouw situatie worden en 2 daglonen berekend. Het ene is gebaseerd op je sv-loon uit werk en het andere op basis van je (gekorte) WW-uitkering.

In de praktijk worden deze 2 uitkering tegelijk betaald en zal je daar zelf verder niet zo veel van merken. Wel ga je 2 beslissingen, ontvangstbevestigingen enz. ontvangen.Deze vind je in MijnUWV.

Vergeet je niet dat je de WAZO die gebaseerd wordt op de WW-uitkering zelf aan te vragen via UWV telefoon (0900-9294)?

Met vriendelijke groet,
    Ella
    UWV Webcare Team
    [FONT=&quot]UWV Webcare Team[/FONT]

Deel Deze Pagina