Mijn kinderen worden met sinterklaas,kerst en hun verjaardag lekker vewend hoor. toen en dan geef ik makkelijk 500 euro uit voor sinterklaas en kerst. Ik vind het gezellig al die kadootjes onder de kerstboom. En ze vragen uit zich zelf niet zoveel, En ik doe genoeg met me kinderen en we werken er hard voor om ze alles te kunnen geven voor nu en later. dus why not? En mijn kinderen komen echt niet verwend over hoor. Als ze iets willen en het kan op dat moment niet dan heben ze daar begrip voor.
wij vieren zelf kerst uitgebreider dan de sint dus alyssa krijgt 2x cadeautjes, maar de sint doen we klein en kerst iets groter. alyssa mag 2x haar schoen zetten en dan krijgt ze een boekje oid en met pakjes avond krijgt ze een iets groter cadeau (ongeveer 15,-) met kerst krijgt ze van ons nieuwe kleren (doen we voor ons zelf ook altijd) en een cadeau van ongeveer 25,-. met haar verjaardag krijgt ze nieuwe kleren en dan cadeautjes van ongeveer 50,- (totaal aan cadeautjes). als ik tussendoor een leuke puzzel ofzo zie voor een klein prijsje krijgt ze het ook weleens en als ze echt is uitgekeken op dr speelgoed en weer in een nieuwe fase zit krijgt ze ook echt wel wat ze nodig heeft. ik ga geen honderden euro`s uitgeven aan cadeaus. alyssa komt niks tekort, maar wordt ook zeker niet verwent. liefs doris
Mijn dochter is nu bijna 16,5 maand en wij vieren geen sinterklaas, kerst of verjaardag. Ze krijgt zo nu en dan weleens een cadeautje, denk dit jaar max 50 euro te hebben besteed. Heeft niks met het geld te maken maar vind het onnodig om een kind te overladen met speelgoed, vooral op deze leeftijd.
Het is denk ik ontzettend afhankelijk van de persoonlijkheid van je kind. Het ene kind zal inderdaad een verwend nest worden door te veel te ontvangen van zijn of haar ouders (en anderen in de nabije omgeving), het andere kind zal daar niet of nauwelijks gevolgen aan ondervinden. Het zijn meer mijn eigen normen en waarden die hier een invloed op hebben. Ik vind die overdaad aan cadeaus absoluut niet nodig. Ik kreeg als kind wel veel cadeaus, maar toch ook vooral goedkope kleine cadeaus. En dan kregen mijn vriendinnen bij wijze van spreken digitale camera's, laptops, etc. (niet toen ze klein waren natuurlijk, maar dan waren het ook dure cadeaus ). Ik vond dat zo raar, zo vervelend, zo stom. Misschien afgunst, maar ik heb nooit als kind gevonden dat ik iets te kort kwam. Ik vond eerder dat zij gewoon belachelijk veel kregen. 1 van die vriendinnen is trouwens wel verwend vind ik (in die zin dat ik haar nogal afhankelijk vind van haar ouders). Maar haar persoonlijkheid speelt daar een grotere rol in denk ik (al is het moeilijk te zeggen wat eerst kwam, het kip of het ei). Maar goed, ik wil mijn zoon bijbrengen dat niet alles vanzelf komt. Dus niet alles al geven met sinterklaas, zodat hij niets meer te wensen heeft. Dat ene cadeau wat ie ook graag wilt, daar moet ie maar zelf voor sparen door bijvoorbeeld kleine klusjes in huis te doen (straks, als ie wat ouder is). EN ik vind dat overdaad in die zin wel schaadt omdat ik denk dat kinderen soms door de bomen het bos niet meer zien. Ik denk dat ze van een paar cadeaus veel meer van ieder ding genieten dan van tig cadeaus waarvan ze de helft links laten liggen.
Wij vieren thuis nog geen sinterklaas (kerst doen we sowiso niet) maar bij mijn ouders, mijn moeder koopt dan van alles voor hen. en met de rest doen we loodjes. Volgend jaar gaan we wel sinterklaas vieren dan is mijn dochter 3,5 dus gaat ze het wat meer snappen weet dan nog niet wat ik ga uitgeven Beide kinderen krijgen wel iets in hun schoen 1x als sinterklaas aankomt en nog een keer voor sinterklaasavond. ze snappen er toch nog weinig van, zal volgend jaar wel anders zijn haha. op hun verjaardag krijgen ze een kado van ons tussen de 50 en 100 euro.
Ik denk niet dat het de 'overdaad' is die schaadt maar de gemakzucht waarmee het gaat. Mijn kids worden vreselijk verwend met de sint, een beetje met de kerst en ook behoorlijk met hun verjaardag. Tussendoor krijgen ze zelden iets, bij sommige gelegenheden mogen ze iets (bijv bij een diploma of als manlief terugkomt uit het buitenland). Verantwoord speelgoed koop ik wel zomaar tussendoor (zo ontdekte ik laatst dat mijn dochter toe was aan 1 groot verhaal in een voorleesboek ipv steeds een kort verhaaltje, vind ik goed voor haar ontwikkeling en dan koop ik het en mag ze het als beloning voor iets goeds). Maar ondanks dat mijn huis vól staat met speelgoed en mn dochter eindeloze lijsten kan maken voor sinterklaas maak ik haar wel bewust van geld. Ze krijgt af en toe geld voor een klusje doen en dan leert ze dat het even duurt voor je dan ook echt iets hebt. Mijn kids krijgen veel maar wat ik ze ook regelmatig geef is 'nee'. Dat is ook iets belangrijks wat ik ze meegeef. Ik denk dat dát belangrijker is dan hoeveel de kids wél krijgen. Ik let dus op de manier waarop, leer ze wel dat voor niks de zon opgaat en dat je dus wel wat moet doen voor iets. En de 1 zal een kind als het wel wat geeft een tweedehands spulletje geven van 10 euro waar ik dan iets duurders en nieuws koop. Waar ik overigens wel mee wil stoppen is die kleine rotprulletjes. Iedere tractatie op de creche, ieder bezoekje aan mac donalds, overal doen ze die zooi op. Dan koop ik liever 1 keer iets moois dan 3 keer iets kleins.
Mijn moeder kocht vroeger alle sinterklaascadeaus van het geld dat ze van mijn opa kreeg om cadeautjes voor ons te kopen. En dat was echt niet extreem veel. Wij kregen ook altijd dingen die we toch nodig hadden met sinterklaas. Maar in mijn herinnering kregen wij altijd super veel. Er stond ook altijd een hele grote zak voor de deur. En ik heb dus nooit gemerkt dat andere kinderen bij mij in de klas veel meer en duurdere cadeaus kregen. Ik denk dat het met sinterklaas veel belangrijker is dat het leuk is aangekleed en een spannende avond is, dan dat je perse heel veel dure cadeaus moet geven. (al ben ik er soms ook wel onzeker over hoor, als ik dan zie hoeveel de kinderen bij mijn ex-schoonouders krijgen. Dan denk ik soms wel ziet hij dat hij daar veel duurdere dingen krijgt.... maar ja ten eerste kan ik het niet betalen en ten tweede wil ik ook helemaal niet mee doen met de competitie die zij houden..)
Blijft een lastig punt hoor... wij zijn zelf niet van de dure cadeaus (ik kijk naar wat ze 'nodig' heeft qua uitdaging en ga een goedkope manier zoeken om het op de kop te tikken, ben gek op marktplaats, aanbiedingenfolders en speelgoedbeurzen ) Het probleem (of moet ik zeggen luxe-probleem) is hier dat mijn ouders uit elkaar zijn en vooral mijn vader het wel erg fijn vindt om bij elke gelegenheid te laten zien dat hij het financieel beter heeft gedaan dan mijn moeder... ben erg bang dat dit straks ook bij de cadeaus voor Emma aan de orde gaat zijn (1e kleinkind he?) Ik ga het denk ik maar gewoon in de gaten houden en als het echt de spuigaten uit loopt (ze kan er nu toch nog niets mee en wordt alleen maar hartstikke druk en vervelend als ze meer ziet dan ze aankan) spreek ik hem aan en zet ik de rest wel in de kelderkast