Mijn zoontje is nu 19 maanden oud. Sinds ongeveer anderhalve maand geeft hij het aan als hij gepoept heeft. Hij wijst dan op zijn luier en wil dan ook direct verschoond worden. Sinds een paar weken geeft hij het ook aan als hij heeft geplast (ook wijzen op zijn luier). Ook als je het uit jezelf aan hem vraagt, of hij geplast of gepoept heeft, knikt hij ja of schudt hij nee. Hij doet zijn luier nu ook wel eens zelf uit (helaas gebeurt dit vaak in bed ) Is dit dan het moment om met zindelijkheidstraining te beginnen? Van mij persoonlijk hoeft het nog niet want ik vind hem nog wel erg jong. Maar is het 'slecht' als ik er nog mee wacht? En als ik er wel mee kan/moet beginnen, hoe kan ik dan zo rustig mogelijk beginnen? Hoe hebben jullie dat gedaan? O ja, hij loopt nog niet los (las in een ander topic dat dit ook meespeelt...?)
Dit vroeg ik me vanmiddag zelf ook af. Denk zelf dat het nu nog te vroeg is om te beginnen maar hier precies dezelfde dingen. Vanmiddag stond ze zelfs op haar armen te leunen in haar kinderstoel en 'bahhhhh' te roepen, ze wilde duidelijk niet gaan zitten met haar vieze luier. Ik lees dus even mee naar hoe of wat.
Hier precies het zelfde. Heb een maand geleden wel al een wc-verkleiner gekocht en hier zet ik haar af en toe op. Soms doet ze een plas en dan zwaaien we daarna als we doorspoelen. Ik zet haar niet vaak op de wc. Ene dag wel, andere dag niet. Soms 1 x, soms meerdere keren per dag. Maar net hoe haar en mijn pet staat en ik vind haar dus ook nog vrij jong. T is meer voor de fun zeg maar. Dat ze wel alvast wat kan wennen aan het zitten op de wc. Zodra ze zelf goed haar broek uit kan trekken of duidelijk aangeeft naar de wc te willen gaan we wel weer een stapje verder. Voor nu vind ik dit al heel goed!!! x
19 maanden is jong maar het kan wel. Mijn zoontje deed dit ook. Toch hebben we nog even gewacht. Op de eerste plaats omdat er een baby on the way was. Grote veranderingen en zindelijk worden gaan niet samen. Maar ook omdat het van mij niet zo hoefde. Uiteindelijk zijn we toch maar begonnen met zo'n 22,5 maand. Hij wilde zelf graag op het potje en op de wc. Prima.. luier af en 5 dagen flink tijd geïnvesteerd. Na een week had hij nog 1 ongelukje op een dag (hij plast ongelofelijk vaak) en na een week of 3 gaat het eigenlijk altijd goed en durf ik hem zindelijk te noemen (alleen overdag. 's nachts wachten we nog even mee... ik heb namelijk geen zin om 's nachts mijn bed uit te moeten komen omdat meneertje moet plassen) Het is dus niet verkeerd om gewoon nog even te wachten. Bevredig zijn nieuwsgierigheid door hem mee te nemen naar de wc, het potje beschikbaar te hebben en misschien boekjes te lezen over het potje maar echt trainen... daar kan je ook gerust nog even mee wachten.
Hier een meisje dat er met 18 maanden mee begon. Ze vond het plassen en poepen in een luier gewoon heel vies en wilde alleen nog maar op het potje of de wc. Ik heb het niet tegengehouden, want ze was er gewoon zelf aan toe dus als we thuis waren ging de luier uit en ging ze op het potje zonder aanmoediging. Training hebben we dus nooit gedaan, want ze wilde het zelf. Het enigste wat we doen als ze wat heeft gedaan op de wc is een sticker plakken, maar 9 van de 10 keer loopt ze de wc uit zonder dat te doen. Ze is nu net 2 jaar en 100% zindelijk.
Wij zijn met Emma ook bezig. Zij geeft het ook aan en plast regelmatig op het potje (of de wc) en poepen geeft ze vantevoren sowieso altijd aan (ze noemt het alleen wel plassen). Ik ben er in de vakantie wel echt mee bezig geweest, maar heb gemerkt dat dat niet werkte, dus we moedigen nu gewoon haar aan regelmatig op het potje te gaan en reageren op haar aangeven. Dan komt het vanzelf.