4 voedingen, meer in de fles doen?

Discussion in 'Flesvoeding' started by sukkie, Jan 7, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sukkie

sukkie Fanatiek lid

Mar 8, 2008
    1,166
    1
    0
    Hoi,

Onze dochter slaapt heel erg goed, de hele dag door. Het probleem is alleen dat ze op deze manier maar 4 voedingen op een dag krijgt. Aangezien ik voeden op verzoek doe krijgt ze dus maar vier flessen per dag terwijl ze eerder nog op 5 zat. Nou vroeg ik me af of het een idee is om die vier voedingen op te hogen. Ze kreeg altijd 5 x 200 cc. Als ik haar nu eens 4 x 225 aanbied? Zou dat kunnen/mogen? Ik weet niet of haar niertjes zoveel voeding in een keer aan kunnen. Ik ben bang dat ze anders te weinig voeding binnen krijgt aangezien ze op het CB zeiden dat ik vanaf drie en een halve maand terug mag zakken naar vier voedingen. Of moet ik het gewoon zo laten en er vanuit gaan dat als ze meer nodig heeft dat ze zich wel meldt?

Groetjes Sukkie

2. Claudia86

Claudia86 Bekend lid

Feb 18, 2007
    806
    0
    0
    Ik zou het cb morgen even bellen als ik jou was
    Enerzijds denk ik ze geeft zelf wel aan hoeveel ze nodig heeft...
    anderzijds denk ik ze moet wel genoeg vocht binnen krijgen!
    Succes ermee!

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik zou niet direct de flessen verhogen. Die 210/7 flessen zijn best groot voor zo'n klein maagje. Ik zou het geloof ik eerst even aankijken, als ze honger heeft komt ze wel.

4. sukkie

sukkie Fanatiek lid

Mar 8, 2008
    1,166
    1
    0
    Bedankt voor jullie tips. Ik heb toch, zoals zo vaak, mijn gevoel gevolgd. Vanochtend haar om 9.00 uur wakker gemaakt (ze slaapt normaal tot elf uur) voor de eerste voeding en daarna de rest van de dag weer voeden op verzoek. Ik hoop dat ze op deze manier haar ritme een beetje verschuift. Dan is de laatste voeding 's avonds wat eerder en is ze 's ochtends wat eerder wakker. Nu had ze de laatste dagen voeding vier om 23.00 uur terwijl ze voeding drie om half negen had gehad. Erg dicht op elkaar vond ik zelf. Hoop dat ze het nu wat beter verdeeld kan krijgen zodat ze niet vlak achter elkaar de flessen op moet drinken.
    Ik denk inderdaad ook dat als ze het niet kan redden met vier voedingen dat ze zich wel meldt, dus voorlopig proberen we het even zo.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Wat zijn je tijden overdag dan? Want als je fles 1 om 9 uur geeft, en fles 3 om half 9, dan krijgt ze overdag nog maar 1 flesje.

Wij hielden maximaal 4 uur tussen de flessen aan overdag(soms half uurtje extra ivm slaap). Zo hou je een beetje een normaal dag-nacht ritme. Bij jullie lijkt dat ook al te verschuiven met dat uitslapen tot 11 uur. Dan begint haar dag pas tegen het middaguur.
    Misschien is dat nog een idee, dat je de flessen gewoon overdag aanbied als ze niet zelf komt, 9-13-17-21? of 8-12-16-20-24?

6. sukkie

sukkie Fanatiek lid

Mar 8, 2008
    1,166
    1
    0
    Dat was ook het probleem, dat ze overdag maar 1 fles kreeg na de voeding van 9.00 uur. Heb haar vandaag wakker gemaakt om 9.00 uur, zoals ik al eerder zei, en ze heeft zich verder heel goed gemeld. Om half twee, om half zes en net om half negen. Het is dus nu de vraag of ze zich vanavond nog weer meld voor een fles of dat ze doorslaapt. We zullen zien, ik hou jullie op de hoogte. Als ze inderdaad te lang door zou slapen ga ik overdag ook wekken om er een goed dag en nachtritme in te houden, maar vandaag meldde ze zich uit zichzelf. Ben benieuwd hoe het zich voortzet.

7. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Je kindje is nog wel wat te jong om op 4 flessen te zitten..Meestal ga je pas over op 4 voedingen vanaf 4 à 5 maanden. Grotere flessen zou ik persoonlijk niet voor kiezen, het is zo'n enorme plens in 1x, maargoed, ik zie hier tegenwoordig steeds vaker dat mensen daar wel voor kiezen...

Ik hield altijd mijn tijden aan en maakte ze om de 4 uur wakker..Beginnen om 7 uur en eindigen om 23 uur..

8. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant

9. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant

10. sukkie

sukkie Fanatiek lid

Mar 8, 2008
    1,166
    1
    0
    Op het consultatieburo vertelden ze mij van de week dat ik vanaf 3,5 maand kan kijken of ze de laatste voeding kwijt wil. Ik maak mijn kind niet wakker voor de voeding, maar doe voeden op verzoek. Vandaar dat ze de laatste twee dagen maar drie voedingen had, dat was het probleem. Gisteravond heeft ze zich om 22.00 uur nog gemeld en heeft ze dus gewoon 5 voedingen gehad van 200 cc. Ze zit dus weer op schema. Vanochtend om negen uur was ze al wakker, dus met een beetje geluk zit ze nu weer helemaal goed met 5 voedingen.

11. lolly

lolly Fanatiek lid

Sep 20, 2006
    3,475
    0
    0
    Een beetje vaste tijden aanhouden, zoals hierboven staat geschreven, vind ik persoonlijk erg prettig. Het geeft je een heleboel rust. Vooral als je straks met fruit en groente gaat beginnen is het toch wel prettig om een vast schema te hebben.

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Bij ons werkte voeden op verzoek beter. Vooral voor de kleine. Zelf moet je wel even omschakelen.
    C had vanaf 8-10 weken al redelijk een ritme van eten en slapen te pakken. Elke keer als er iets aan voeding veranderde was het even een paar dagen prut. En daarna ging het weer heel soepel. Dat pushen werkt niet altijd. Maar soms wel nuttig als het ritme gek wordt. C heeft daar ook wel periodes in gehad, dat hij rond 17 uur de nachtslaap al inging. Dan maakten we hem 's avonds dus wel wakker voor flesjes.

13. sukkie

sukkie Fanatiek lid

Mar 8, 2008
    1,166
    1
    0
    Ik heb me vanaf het begin niet prettig gevoelt bij haar wakker maken voor eten. Als ze honger heeft meldt ze zich wel. Af en toe een klein beetje sturen zoals ik gister heb gedaan om het voor haar gunstiger te maken wil soms wel helpen. Om 9.00 uur wakker gemaakt, zowel gister als vandaag, en de rest van de dag voeden op verzoek. Ik vind het geen probleem om geen vaste tijden te hebben, op deze manier krijgt mijn dochter eten wanneer ze honger heeft en niet omdat het mij beter uitkomt.
    Maar goed, deze mag wel een slotje op want ik heb mijn antwoord op mijn vraag.

14. Bianca24

Bianca24 Fanatiek lid

Jul 16, 2007
    1,063
    0
    0
    verzorgende
    ..t'is ook niet als je voed op vaste tijden, dat het jezelf beter uitkomt, dat vind ik weer onzin praten!

Je voed op regelmatige tijden, omdat je je beebje een vast ritme wil aanleren (wat ze nodig hebben, structuur) en dus niet omdat jou dat het beste uitkomt... :rolleyes:

maar idd ik vind jou kindje ook nog te jong om al op 4 voedingen te gaan zitten, ze hebben het echt wel nodig met 2 maand en 2 weken...ook al meld ze zich niet! sommige kindjes melden zich gewoon niet als ze honger hebben!en daarbij moet je ze helpen!

15. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,445
    1,843
    113
    Ik heb ook nooit op schema gevoed om het mezelf makkelijker te maken, ik deed het puur om zo aan de juiste hoeveelheden te komen en te blijven. Mijn dochter was geen bijster goede drinker, als ik haar zelf liet komen kwam ze met 3 maanden nog maar op 3 flessen uit, lijkt me niet echt de bedoeling..Zelfs vanaf nacht 2 moest ik haar 's nachts wakker maken om te eten, anders sliep ze meteen vanaf 22.00 tot 8..Ook overdag kwam ze zelden uit zichzelf voor een fles, dus heb ik een schema ingepast, anders had ze echt niet voldoende gegeten....

En voeden volgens een schema is helemaal niet makkelijker ivm voeden op verzoek. Waar je ook bent, je hebt altijd de klok achter je aan. Ik smokkelde heus weleens een half uurtje, maar je houd je over het algemeen aan vaste tijden, ook met slaapjes etc...Dus bezoekjes etc werden daar niet makkelijker op, zeker in het begin niet toen ze nog zo klein waren (ook Milan heb ik op schema gevoed)

Maar voeden volgens schema of op verzoek is gewoon een erg persoonlijk iets. Net waar jij je het lekkerst bij voelt..En soms moet je een kindje wat op verzoek wordt gevoed weleens een handje helpen om wat vaker te drinken (zoals Sukkie al doet dus ;) ), de ander komt netjes elke 3 a 4 uur...

16. sukkie

sukkie Fanatiek lid

Mar 8, 2008
    1,166
    1
    0
    Ok, het is misschien een beetje verkeerd omschreven en ik bedoel ook niet dat iemand die op vaste tijden voed het verkeerd doet of wat dan ook. Ieder kind en elke moeder voelt zich prettig bij waar hij/zij zich prettig voelt. En ik voel me hier heel prettig bij en het mooie is dat ze zich zo rond de vier uur ook meld en dus zelf de structuur geeft die nodig is. Het is niet mijn bedoeling geweest om iemand te kwetsen met mijn opmerking, excuus als dit wel het geval is.

17. lolly

lolly Fanatiek lid

Sep 20, 2006
    3,475
    0
    0
    Als je mij bedoeld ik voel me niet gekwetst hoor. Iedereen heeft zijn eigen mening over voeding. Als jouw dochter zelf om de 4 uur komt is dat alleen maar heel erg mooi. F deed dat dus niet en dan moet je je kindje af en toe een handje helpen. Anders had f ook met 3 maanden op 3 flessen gezeten.

18. sukkie

sukkie Fanatiek lid

Mar 8, 2008
    1,166
    1
    0
    Dit bericht is al van een tijdje terug maar ik wilde toch nog even reageren. Vorige week had mijn dochter weer een schema met vier voedingen per dag. Nu toch het CB even gemailt of ik meer in de fles mocht doen. En dit mag! Ze krijgt nu vier flessen per dag van 240cc. Wil natuurlijk niet zeggen dat ze alles op eet maar ze krijgt in ieder geval (voor mijn gevoel) niet meer te weinig.

19. kissie

kissie Fanatiek lid

Apr 18, 2006
    1,494
    1
    0
    En heb je de laatste fles er al af?

20. sukkie

sukkie Fanatiek lid

Mar 8, 2008
    1,166
    1
    0
    Ja, al sinds vorige week. Gister om 20.15 uur laatste voeding en om 21.30 naar bed. Ook voor het eerst rustig gaan slapen. Normaal huilt ze zich 's avonds in slaap (lees: krijsen) en gister lag ze nog even te kletsen en viel in slaap. Vanochtend om 8.30 uur wakker.

Share This Page