Hallo Dames, 18 februari ben ik bevallen van een gezonde kleine dame, Mijn dochter van 2 reageerd hier wonderbaarlijk erg positief op haar komst. Der zijn wel eens nukbuien en driftaanvalletjes, maar het zijn er niet meer geworden sinds haar geboorte eigenlijk. Vanaf morgen gaat mijn man weer aan het werk (Internationaal vrachtwagenchauff) dus die is weer van huis van maandag tot vrijdag. Nu begint bij mij het zweet uit te breken of ik dit wel ga redden met een 2e erbij. Of maak ik me gewoon teveel zorgen? Gister kreeg de kleinste krampjes toen mijn oudste naar bed moest maar wist niet hoe ik het alleen had gedaan Iemand tips of ervaringen of gewoon een hoop geruststelling
Komt goed meid! (Oh, en gefeliciteerd ) Mijn tips: go with the flow! Huishouden kan wel even op een lager pitje. Dat komt over een tijdje wel weer. Maak het jezelf makkelijk en probeer zoveel mogelijk los te laten. Als de kleine krampjes krijgt als de oudste naar bed moet: oudste wat later naar bed (een kwartiertje bonus tv vindt ze vast niet erg) of de kleine lekker aan de borst (of een speentje, fijn tegen jouw borst aan oid... waar ze maar rustig van wordt) tijdens het verhaaltje voor het slapengaan van de oudste. Wees creatief en dan zul je verbaasd zijn hoeveel je tegelijk kan ket maar twee handen Oudste laten helpen met de kleine werkt vaak ook goed (kleertjes uitzoeken, luiers pakken etc) Dan kun je jongste verzorgen terwijl de oudste het idee heeft dat ze jouw aandacht heeft en zich heel groot en nuttig voelt. Succes, you can do it
Dat gaat vast helemaal goed komen! Zelf merk ik dat ik probeer vast verder vooruit te kijken. Bijvoorbeeld: de oudste gaat 's avonds rond half acht naar bed. Als ik merk dat de jongste dan juist aandacht nodig heeft ivm voeding/ krampjes etc, probeer ik met de oudste wat te schuiven. Of dus wat eerder, of wat later naar bed. Ditzelfde ook met de eet/ drink momenten. Buiten dit zullen er echt wel momenten zijn dat 1 van twee even wat langer moet wachten. Het is niet anders. Heb zelf ook wel eens gehad dat ik de oudste net ging voorlezen bij het naar bed gaan en de jongste het dus echt op een brullen zette. Dan wordt het dus een kort verhaaltje en bedritueel. Morgen weer een nieuwe poging 😊. Je doet je best en kijkt per keer wie de aandacht op dat moment het hardste nodig heeft, de ander moet wachten of kan even wat anders doen. Succes, komt helemaal goed!
Hier jongste veel in draagdoek of Bondolino gehad. Veel gewandeld met ze, bij speeltuintje langs etc. jongste sliep s middags de eerste weken goed. Deed ik dan huishouding, voor t eten oudste in de pyjama. Na het eten lieten we de hond even uit, dan oudste op bed. Jongste dan uit de drager en had ik daar de tijd voor. Ook wel jongste aan de borst gehad tijdens verhaaltje lezen. Moest haat soms ff wegleggen tijdens tanden poetsen maar dan altijd zo kort mogelijk. Oudste keek ook wat meer tv.
Ik lees even mee, zit morgen in hetzelfde schuitje met zoontje van 3 en zoontje van 1 febr j.l. Ik probeer ook alles los te laten, maar mijn zoontje is de boel al flink aan het uitproberen. Ben gisteren uit mn slof ervan geschoten, dus dat beloofd wat vanaf morgen. Mijn zoontje van 3 luistert al een week van geen meter en kijkt ons met zn donkere kijkers heel uitdagend aan. Als ik hem op de gang zet, begint hij zelfs te lachen! Ik probeer hem maar zo veel mogelijk positieve aandacht te geven en de battles te kiezen. Ik kan anders aan het mopperen blijven.
Ik ben inmiddels ook ervaringsdeskundige op dat gebied. Belangrijkste is denk ik accepteren dat noet alle schema's zo lopen als ze horen te lopen.. Hier schoot zelfs van de week het middagslaapje van de oudste er bij in omdat de jongste wel heel hard huilde om een fles. Oudste was aan het treuzelen met naar bed gaan en bedacht toen dat ze nog wilde plassen, tja toen vond ik dat de jongste echt niet meer kon wachten dus oudste maar op de bank neergeplant met een filmpje, daarna wilde ze niet meer slapen uiteraard. En zo heb je dus meer situaties. Het lukte mij bijv heel vaak,niet om even naar buiten te gaan. Bijv smorgens regende het, begin van de middag sliep de oudste dan waardoor ik niet van huis kon, daarna was het al bijna weer donker. Gelukkig worden de dagen weer wat langer! Op sommige dagen verloopt alles heel soepeltjes en op andere dagen komt alles slecht uit en hebben beide kids een beroerde timing. Je doet er weinig aan... Proberen te genieten!
Me dochter is gelukkig nog te hanteren, zijn wel momenten dat ze het even laat weten de verandering nog niet helemaal leuk te vinden. Vanmiddag tijdens het samen met klei spelen begon ze me in haar taaltje de les te lezen en gaf me een pak slaag. Daar was mama het natuurlijk niet mee eens, maar op de gang gezet en madam wist meteen dat het niet door de beugel kon. maar een paar uur later hetzelfde verhaal tijdens het voeden van de jongste. Heb der toen even rap weg gehaald van mij vandaan, dat was al genoeg! Ik merk wel dat omdat mijn man 2 weken thuis is geweest zij helemaal uit der doen is. Ze is gewend 2 dagen papa thuis en de rest alleen met mij, het is nu veel drukker in huis en het ritme en regelmaat is ergens ook wat weg gevaagd.
En 1 van mijn angsten is de jongste ook boven te slapen leggen.. de oudste is een meestal beroerde lichte slaper, dus hoe gaat dat als de jongste begint te mekkeren.....
Het went, en af en toe niet en dan helpt het om even lekker te huilen. Het kan namelijk best zwaar zijn. Mijn oudste was 2 jaar en 9 maanden toen onze jongste geboren werd. Door een zware nasleep van de bevalling kon ik de eerste 4 weken niets, daardoor had ik ze na 4 weken alleen. En ik moet zeggen, het viel heel erg mee. De jongste zat en zit gewoon lekker vaak in de draagdoek. Ook bij het avond ritueel bijvoorbeeld, gewoon beetje timen dat ze daar lekker in slaapt en anders tijdens het voorlezen lekker een voeding drinkt. Wat mijn oudste ook erg helpt is af en toe heel bewust de baby in de box leggen en dit ook benoemen. zo A. nu moet jij even alleen spelen en gaat mama even met N. spelen. Dat vindt mijn oudste heerlijk, even mama alleen. Uiteraard alleen wanneer mijn jongste geen honger heeft of een ander ongemak, dus huilen in de box natuurlijk niet. Ow en boven slapen doet de jongste gewoon nog niet als de oudste slaapt. Inmiddels langzaam aan het proberen, maar voor deze tijd gewoon beneden.
Mijn oudste was net geen 2 toen zijn zusje geboren werd. Ik dacht vooraf ook vaak, hoe ga ik dat doen met 2 kindjes! Maar het gaat. En eigenlijk best goed ook. Vaak dan, niet altijd Dan hebben ze beide gegeten en liggen gedoucht en wel in bed en is mijn huis volledig ontploft. Ach, dat is dan maar zo. Ik kan mij er niet meer druk om maken. Ik douche ze allebei tegelijk, sterker nog mijn zoon vraagt er soms zelf om of hij samen met zijn zusje mag douchen. Heel gezellig. Toen ze nog heel klein was had ik haar in de bondolino. Echt ideaal! Slapen, deed ze in het begin beneden in de box. Ze sliep overal door heen. Maar inmiddels ligt ze gewoon lekker boven in der bedje. Het is slechts 1 keer voorgekomen dat m'n zoon wakker werd van zijn zusje. Hij slaapt zelfs door vuurwerk heen dus dat verbaasd mij niks Ja go with the flow! Bekijk het per dag. En ik kom ook vaak zat beneden nadat ik de kindjes op bed heb gelegd, dat mijn woonkamer ontploft is. Ik mijn was nog op moet hangen en opvouwen. Ach, er zijn ergere dingen toch