onrustige baby, wat doe ik fout?

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Aquilegia, 8 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Onze baby was de eerste 10 dagen een echt engeltje, als ze huilde wisten we precies waar het aan lag. Maar ze wordt steeds onrustiger. Er zijn lange periodes van nauwelijks slapen en veel huilen. Ik probeer een structuur te bieden van rust & regelmaat (à la Ria Blom, boekje "Regelmaat en inbakeren"), maar ik vind het lastig om te zien wanneer ze moe is en naar bed moet. Ik denk dat ik vaak te snel denk: ze is moe, en daar dan in bed leg. Vervolgens slaapt ze dan niet en begint eerst te jammeren en dan hard te huilen. Ik troost haar dan wel, kan het niet over mijn hart verkrijgen om het niet te doen. Ze huilt dan (wel met troosten tussendoor) van voeding naar voeding. En soms naar nog een voeding. Het is nu al de 2e dag dat het pas opgelost is, toen ik haar in de wandelwagen mee naar buiten nam. Toen sliep ze dus meteen als een roos!

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

We gaan even samen kijken waar het eventueel aan kan liggen

Hoe gaat het met voeden?? Krijgt ze borstvoeding of flesvoeding.

Het lijkt er op dat ze honger heeft. Weet je hoeveel ze weegt nu?

Heb je al contact gehad met het CB?

Groetjes Adrienne

3. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ze krijgt borstvoeding. Dat gaat eigenlijk meestal goed. Ze hapt nu goed aan. Ik voed op verzoek, maar niet eerder dan 2 uur na een voeding en overdag niet later dan 4 uur na een voeding.

De laatste keer dat ze gewogen is door de CB verpleegkundige (precies een week geleden) woog ze 3800 gram. Geboortegewicht 3670 gram. CB vond dat ze goed groeide!

Ik heb genoeg melk, ze drinkt effectief als ze uitgerust is (maar dus niet als ze moe is! Dan merk ik dat ze minder enthousiast, minder lang en minder effectief drinkt. Dat is volgens mij meer een gevolg van moe zijn, dan dat het een oorzaak is).

Ik heb contact gehad met het CB, maar die namen ons eerst niet zo serieus. Ik heb een kindje verloren en dit kindje is (3 jaar na overleden kindje) geboren via IVF. CB denkt dus dat ik overbezorgde moeder ben. En dat ben ik ook, en ik wil het allemaal heel goed doen. Je leest zo veel tegenstrijdige adviezen... Ben misschien te gespannen in de omgang met haar. CB adviseerde Puckababy, die heb ik in huis gekregen vandaag, nog niet gebruikt echter.

Edit: bedankt voor je snelle reactie!

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Je bent een bezorgde moeder, en dat is normaal. Zeker gezien hetgeen je achter de rug hebt.

Borstvoeding gaat goed, aanhappen ook. Groeien doet ze ook goed.

Het lijkt een beetje een regeldag. Het is zo, dat om de productie wat op te schroeven je beter vaak en kort aan kunt leggen, dan weinig en lang. Als ze snel na de voeding alweer komt, dan is ze inderdaad niet uitgerust, en drinkt dan niet effectief. Voor de productie is dat wel heel goed hoor. Het is beter om daar aan toe te geven dus. Als het niet iedere keer is, dan is het niet erg.

Nog even iets anders; als ze op bed ligt en ze wordt even wakker, hoef je haar er niet meteen uit te halen. De slaapcyclus van een baby duurt maar 45 minuten. Waarschijnlijk valt ze gewoon weer in slaap.

Groetjes Adrienne

5. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Hoi,

Dank voor je snelle antwoord!

Ze heeft nu al haar 3e dag achtereen dat ze 's ochtends onrustig is! Weet niet of dat nog onder regeldag valt? ***

Het inslapen is een probleem, niet het doorslapen. Als ze eenmaal slaapt, slaapt ze. Tenzij ze al (overdag dus) bij het inslapen onrustig was, dan doet ze soms slaapjes van een kwartier of een half uur. Ik weet dat dit geen goede slaapjes zijn. (Vooral in de avond/nacht gaat het slapen wel heel goed, en ook tijdens/na de wandeling in de wagen).

Omdat ze soms wel 2 uur achter elkaar wakker is, leg ik daar dan maar weer aan. In de hoop haar te 'resetten' als het ware. Meestal zonder succes overigens. En dan drinkt ze dus niet zo goed als anders.

Mijn aanpak is nu, als ze tijdens het inslapen huilt, haar in de wieg te laten liggen en bij haar zitten zonder te praten en haar de speen of pink te geven. Als de oogjes dan dichtzakken (maar ze nog wel wakker is), verlaat ik de kamer.

Ze spuugt ook best veel. Dit is de 1e baby waar ik voor zorg, dus ik kan het niet vergelijken met andere baby's, maar ze spuugt tussen de voedingen op de commode (geef eerst ene borst, dan verschonen, dan andere borst) en daarna nog in haar bedje. Echt meer dan een mondje voeding teruggeven dus. Soms is haar bedje en/of haar kleding helemaal nat. Of er zit nog een boertje dwars. Dan ben ik gefocust op dat huilen en denk ik pas later aan dat boertje of die nattigheid.

Als ze wakker is, haal ik haar zeker niet meteen uit de wieg. Soms blijft ze gewoon rustig wakker liggen na haar slaap. Ik hoor ook wel eens een kreetje door de babyfoon en dan ga ik ook niet kijken en meestal slaapt ze weer door. Ik weet dat ze dan even naar een andere slaapfase gaat.

Ik ga haar morgen laten wegen en vragen stellen bij het CB.

Groetjes,

Aquilegia

***Regeldagen? Bovendien heeft ze al een paar dagen middag/avond-onrust gehad. 3-4 dagen (met ook normale dagen tussendoor) dat ze vanaf circa 15.00 uur / 18.30 uur (begintijden varieerden) tot 01.00 uur 's nachts onrustig was, wakker was tussen alle voedingen op hazenslaapjes na en huilde, waarbij troosten erg lastig was (toen hebben we ook het CB gebeld). Ze begon toen zelfs het huilen een keer bij 1 van ons op de arm. Geen idee van de oorzaak, we hebben het toen op overprikkeld gegooid, terwijl hier helemaal niet veel prikkels zijn. Achteraf dachten we dat dit regeldagen waren. Maar dan heeft ze die dus net gehad.

6. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi

Het is altijd lastig om te herkennen of het regeldagen zijn, of overprikkeld. Als ze honger heeft, dan zoekt ze steeds, maar als ze overprikkeld is, dan wil ze ook zuigen.

Als ze zuigt op een pink of speen, en ze gaat dan lekker slapen na een minuut of vijf, en slaapt dan goed door, dan is het zuigbehoefte en oververmoeidheid. Gaat ze echter na 5 minuten weer op nieuw huilen, dan is het honger.

Ook wegen is altijd een goede graadmeter om te weten of het honger is of niet. Meten is weten. Morgen weten we meer dan!

Ik hoor het graag van je!

Groetjes Adrienne

7. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    #7 Aquilegia, 10 mrt 2011
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2011
    Ik ben bij het CB geweest. Op 2-3-2011 was ze 3800 gram.
    Vandaag, 10-3-2011 was ze 4030 gram! Dus flink gegroeid in 8 dagen.

Ik heb meteen ook mijn probleem besproken. Volgens het CB doed ik alles goed, alleen is ze nog te jong om (al is het maar 5 minuten met 1 speeltje) in de box te liggen. (Niet dat we dit heel vaak doen en we houden dan goed in de gaten of ze niet te moe wordt. Maar we stoppen daar nu mee). Dus slapen - voeden - bij mama/papa zitten - slapen, moet het zijn. En volgens de dame die ik sprak moet ze wennen aan dit ritme. Dus zal het niet gelijk goed gaan.

Gisterenochtend was het redelijk, 's middags/'s avonds tussen 15.00 -22.40 was het weer mis. Toen is ze uitgeput in slaap gevallen, 7 1/2 uur geslapen (ik heb haar wakker gemaakt voor 'n nachtvoeding), weer 4 uur geslapen, voeding... en weer onrust....

Edit: we beginnen nu ook problemen te krijgen met doorslapen. Ze valt dan makkelijk in slaap, maar begint na 10-20 minuten te huilen. Dan valt ze na troosten in haar bedje weer in (bijna) in slaap. Ik ga weg als ze bijna slaapt. Dan weer 't zelfde.

8. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Ze mag best even tussendoor huilen. De slaapcyclus van een baby duurt maaar 45 minuten, dus kan het best zijn dat ze even tussendoor wakker worden. Dan hoeft ze niet meteen getroost te worden. Ze groeit goed, dus ligt het niet aan de voeding. Misschien zou je eens iets kunnen lezen op de site van Ria Blom. Die heeft een methode ontwikkeld voor prikkelbare baby's.

Je zult echt baat hebben bij de methode die het CB aanreikt, maar het duurt wel even voor je zover bent.

Groetjes Adrienne

9. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dank voor je reactie. Ik heb het boek van Ria Blom en probeer volgens haar methode te werken. Echter, theorie is anders dan praktijk. Overigens troost ik haar dus wel, vind haar te jong om al een half uur (hard) te huilen.

Trouwens, vanmiddag heeft ze van 15.00 tot 18.00 uur geslapen. Ik heb haar daarvoor maar 3x getroost in haar bedje. Na een korte voeding (slechts 1 borst) viel ze meteen weer in slaap, is om 18.15 in bed gelegd en slaapt nu (18.40 uur) nog steeds! *fingers crossed*

10. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Hardstikke goed, je bent goed bezig!

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina