Vanaf wanneer krijgen babies slaapritme ?

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door vruchtje24, 12 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.209
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hallo,

Ik vraag me af vanaf wanneer babies een beetje een slaaprits krijgen dan bedoel ik op vaste tijden of vast aantal keer naar bed. Ons dochtertje is 5 weken en nog niet echt een peil op te trekken. Ik ben benieuwd.

groetjes vruchtje

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Je kunt natuurlijk op uur en tijd wakker maken, maar meestal werkt dat niet hoor.

Op deze leeftijd is het eigenlijk het meeste zo;

na iedere voeding even bij mama of papa tutten, daarna eventueel nog even in de box. Bij de eerste tekenen van slaap, geeuwen, in oogjes wrijven of huilen, kun je ze meteen wakker op bed leggen, zodat ze leren om zichzelf te ontspannen in eigen bedje, en in slaap te vallen.

Ze krijgt waarschijnlijk nu nog 7 voedingen of misschien zes. En er gaat iedere keer een voeding af, dus verandert het iedere keer. Ook de nachtvoeding gaat er uit, dus ook daardoor verandert het schema.

Rond de 6 weken is het zo dat ze nog tussen iedere voeding slapen. In de avond zijn ze meestal wat meer dreinerig, willen troost, en soms wat meer eten. Ook dat is normaal.

Kom je er uit zo? Als je nog meer wilt weten, dan hoor ik het graag?

Groetjes Adrienne

3. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.209
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Bedankt voor je antwoord geheel duidelijk. Ik heb er soms nog moeite mee te zien wanneer ze echt moe is. Klinkt misschien stom maar ik heb er op de een of andere manier ook moeite mee haar dan bed te leggen vindt dan zielig dat ze boven alleen wakker in bed ligt ook omdat ze al zoveel slapen / in bed liggen. Wellicht dat jij me gerust kunt stellen ?

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Dat is niet zielig hoor. Echt niet. Je gaat zelf toch ook wakker naar bed, en dat is ook niet zielig toch? Ze slapen veel, maar hebben dat ook echt nodig. Soms huilen ze wel eens op bed, maar ook dat is niet erg. Ze willen dan even alles verwerken wat ze meemaken. Laat ze dat even doen, als ze tussendoor stil is, gaat ze op die manier in slaap vallen.

Groetjes Adrienne

5. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.209
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Klinkt hoe je het uitlegt heel logisch inderdaad. Ik ga dat zeker doen misschien wacht ik daar soms wel iets te lang mee. Overdag wordt ze soms als ze weleens opschoot in slaap valt bijvoorbeeld na de fles en we leggen haar na 10-15 minuten in bed wordt ze huilend wakker pak haar op valt ze weer in slaap leg haar terug na 10 minuten weer zelfde liedje. Moet ik haar misschien niet te snel uit bed tillen? Geen idee waardoor ze wakker wordt misschien kramp.....

6. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Probeer haar zoveel mogelijk wakker op bed te leggen. Ik begrijp dat ze in slaap valt. Leg haar dan meteen op bed, als ze wakker word laat haar gerust even huilen, ze raakt anders overprikkeld. Ze weet niet meer wat ze moet doen, snap je? Moeilijk he, het ouderschap? Je doet het heel goed hoor, je houdt van haar en maakt je zorgen, dat is allemaal normaal! Volg je verstand met je gevoel.

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina