Onze dochter is bijna 4 maanden oud en gaat nu al uit zichzelf zitten Als ze ligt op mijn arm, tilt ze haar hoofd en schouders gewoon helemaal omhoog totdat ze gewoon rechtop zit. Ze is volgens het CB al erg sterk in haar benen en in haar nek, eigenlijk wat je normaal ziet bij een kindje van 6 maanden (zeiden ze toen ze 3 maanden was) Maar dit lijkt me toch wel heeeeel erg vlot Is dit schadelijk voor haar ruggetje? en moet ik het zoveel mogenlijk zien te voorkomen, of moet ik haar maar laten omhoog komen.
zoooo he, die is er vlot bij! Tja, of het kwaad kan, geen idee eigelijk. Je zou zeggen als ze dat zelf al kan dat haar lichaampje er sterk genoeg voor is... anders maar eens bij het CB navragen?
Hier nog zo eentje.. helemaal zn koppie optillen, benen erbij omhoog en dan net zolang tot die 'zit' Ook constant zichzelf overal aan omhoog optrekken... en als die bij mij zit en aan mn armen (of gezicht o.i.d. ) omhoog trekt gaat die daarna springen
Tja, volgens mij was de vraag een andere, namelijk of ze dit wel moest doen of dat het slecht was voor de rug. Het lijkt mij dat als ze het kan dat haar lichaam er sterk genoeg voor is maar bel voor de zekerheid even het CB
staan....die van mij praatte al bij de geboorte Consider: zolang ze niet zelfstandig zonder steun kan zitten, dan is het niet goed voor haar ruggetje om langer dan een paar minuutje te zitten. Als ze zonder steun en omvallen kan zitten, dan is haar rug sterk genoeg en kan het prima.
Die van osn ging ook heel snel zitten ook met 4,5 a 5 maand. Denk als ze het niet aan kunnen ze het ook niet doen.
Mijn dame zat ook al snel, maar dat mocht op die leeftijd niet van t cb; ze zitten nl nog echt met een kromme rug, dus dat is niet goed. Soms even voor de 'leuk'zitten als ze t zelf doet kan denk ik wel, maar zeker niet lang of te vaak!
mijn dochtertje wilde deze week ook al ineens zitten toen ik haar op mijn arm had liggen. Ze werd helemaal gefrustreerd toen ik haar weer liet liggen. Ik laat haar af en toe op mijn schoot zitten (ik hou haar dan nog wel vast voor haar evenwicht), en dan houd ze wel haar rug al helemaal netjes recht. Ook soms als ze op mijn arm zit, duwt ze zich naar achter zodat ze niet meer tegen mijn lichaam ligt maar op mijn arm zit (ik heb dan mijn andere arm achter haar, zodat ze niet achterover kan vallen) en dan houd ze ook al haar rug recht. Maar vaak dan is het maar heel kort hoor dat ze zo blijft zitten. Ze is dan al snel moe. Maar het oefenen vind ze erg leuk!
tja of het slecht is geen idee, denk dat als ze eenmaal gaan zitten je ze toch niet tegen houd, als je zit zie je meer dan als je ligt.
Mijn zoontje doet dat ook al een ruime tijd en bij mij op het CB zeiden ze dat als hij zelf aangeeft dat hij het wil en zichzelf omhoog trekt of drukt dan mag hij gerust zitten. wel zorgen dat het ruggetje recht blijft. ook de Knderarts heeft dit bevestigt toen ik het vroeg. hetzelfde is met staan op de voetjes. mijn zoontje wil ook steeds staan en drukt zichzelf omhoog wanneer hij maar iets met ze voetjes raakt. ook dit moch van de kinderats zolang hij het zelf aangeeft te willen. dus niet expres doen ma hij moethet zelf aangeven
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal haar maar rustig haar gang laten gaan, kan er toch weinig aan veranderen. Moet donderdag naar het cb en zal daar even vragen wat ze er van vinden.
niet stimuleren idd maar als ze het echt wil en constant blijft doen kan je dr toch niet tegenhouden en dan geeft het ook wel aan dat je kindje het ''kan'' en zeker wil oefenen...
Mijn zoontje deed dat ook en toch is hij pas echt gaan zitten met net 7 maanden. Als ze het zelf doen is het prima hoor. Verder vooral lekker laten spelen op de rug en buik... anders heb je kans dat ze daar geen zin meer in heeft...
Die van mij probeert het ook. Hij vind het ook geweldig om op schoot te zitten. Ik denk als ze het zelf proberen, lekker laten doen... Als ik hem twee vingers geef trekt ie zich ook helemaal op. Zolang je niet overdrijft lijkt het me niet erg.
Nou,ik denk dat het helemaal niet zo goed is voor het ruggetje van de kleine.Een beetje oefenen met optrekken aan je vingers zodat het lijkt of de kleine zelf wil gaan staan is natuurlijk leuk om te zien hoe sterk de spiertjes al zijn,maar je kleine te laten zitten!? Meestal zitten /hangen ze er als een zandzakje bij.(lijkt me nou niet echt bevordelijk voor het ruggetje)Laat de kleine eerst maar oefenen op het buikje te liggen en het hoofdje op te tillen de rest komt vanzelf als het zover is.Het lijkt soms wel dat een baby niet eens meer baby mag zijn,zo snel zo vlug en rap ze alles moeten doen
Mijn dochter die probeert ook steeds zelf omhoog te komen, wat steeds vaker gaat lukken! Ik heb geen idee wat mag en niet, maar ik kan het niet tegen houden, kan haar moeilijk steeds weer terug "duwen"!
mijn zoontje deed dit ook al zo snel, bij het cb zeiden ze toen ook al dat hij zo sterk was, ik heb het nooit zelf gestimuleerd, maar hem met mate zijn gang laten gaan. een paar minuutjes optrekken en dan weer op zijn rug onder de babygym of in de box. los zitten kon hij met bijna 6 maanden, maar hij zat met 4 maanden al wel met rechte rug. als je het met mate doet, en hem daarna weer op zijn rug laat spelen, kan het wel. ik kreeg toen ook te horen dat ze het niet doen als ze het nog niet kunnen. groetjes, Miranda