overdag niet slapen

Discussion in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' started by hester81, Jan 3, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. hester81

hester81 Lid

Oct 19, 2008
    63
    0
    6
    Hoi!

Mijn dochtertje is vandaag precies 9 weken, en ze wil/ kan overdag niet in slaap komen. Als ze wel in slaap gevallen is op schoot en ik leg haar over in haar bedje is ze binnen 10 minuten weer wakker en is niet meer in slaap te krijgen. Als ik niet naar haar toe ga, raakt ze helemaal overstuur. 's Avonds om 10 uur gaat ze naar haar bedje en dan slaapt ze wel meteen. We zijn al bij de osteopaat geweest en zij kon niet echt wat vinden. We gebruiken ook de puckababy, maar dat heeft ook geen effect. Ze huilt best veel overdag, naar mijn idee is ze dan gewoon oververmoeid. Ze krijgt trouwens flesvoeding, ongeveer 150cc, dit drinkt ze lang niet altijd op. Ze weegt ongeveer 5 kilo nu.
    Heb jij nog tips voor ons? Naar mijn idee hebben we alles al geprobeerd. De gordijnen op haar kamertje zijn dicht, dus het is wel donker.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes
    Hester

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    #2 Adrienne, Jan 3, 2011
    Last edited: Jan 3, 2011
    Hoi hoi,

Jullie zijn goed bezig hoor! Gordijnen dicht, puckababy, naar een osteopaat.

Hoeveel voedingen krijgt ze?

Wat ik echt af moet raden is, om haar op schoot in slaap te laten vallen. Zodra je merkt dat ze moe is, kun je haar beter meteen naar bed brengen. Je geeft haar eerst voeding, dan nog even tutten op schoot. Als ze dan moe is breng je haar naar bed, en is ze nog niet moe mag ze nog even in de box. Ze kan zo leren om zichzelf te ontspannen waardoor ze makkelijk in slaap valt. Als je dan ziet dat ze moe wordt (dreinen, gapen) leg je haar in bed. Maak er een vast ritueel van. Het zal niet eenvoudig zijn om de cirkel te doorbreken. Ze is ergens aan gewend geraakt, en dat duurt even voor je dat weer omgedraaid hebt. Je "moedergevoelens" spelen ook mee, het is moeilijk om te laten huilen, maar probeer het eens. De Ria Blom methode is een goede methode, en is na te lezen op internet.

Als je toch naar haar toegaat omdat je het niet meer aankunt horen, spreek dan met lage stem, en stel geen vragen, maar stel gerust. Maak geen oogcontact! Ga gewoon weer weg na een paar tellen. Zo leert ze dat je in de buurt bent, maar ook dat ze er niet uit mag.

Het kan zijn dat ze veel prikkels krijgt overdag waardoor ze veel huilt. Haar iedere keer weer oppakken is weer een prikkel erbij.

Ik weet natuurlijk niet of het hier aan ligt, maar het is te proberen.

De slaapcyclus van een baby duurt maar 45 minuten, dan worden ze even wakker, maar vallen dan ook weer in slaap.

O ja, als het koud is haar bed even voorverwarmen met een kruikje op de plaats waar ze ligt, is ook een aanrader. Dan komt ze niet in een koud bedje.

Groetjes Adrienne

3. hester81

hester81 Lid

Oct 19, 2008
    63
    0
    6
    Hoi!

Ze krijgt nu 6 voedingen op een dag. Ik probeer ook echt regelmaat aan te brengen en wat je noemt heb ik ook wel geprobeert. Maar vaak begint ze gelijk na de voeding al te huilen. Leg ik haar dan in bed dan is het echt huilen. Ik heb haar al een tijdje laten huilen en dan om de paar minuten even naar haar toe. Maar na een uur huilt ze nog steeds en is ze helemaal overstuur. Als ze wel even slaapt is ze inderdaad vaak na zo'n half uur weer wakker. Ik ga niet direct naar haar toe, maar na een paar minuten begint te toch echt hard te huilen en is weer behoorlijk overstuur. Vooral met een behoorlijk ondernemende peuter, begint het nu toch een beetje op te breken.
    Ze krijgt flesvoeding half standaard en half comfort van Friso. Kan dit misschien ook te zwaar op haar maagje liggen? Ze heeft in haar gezicht ook allemaal witte pukkeltes, volgens het bureau zijn dit gerstekorrels. Ik weet niet of dit er ook mee te maken kan hebben?
    Ook steekt ze vaak haar tongetje uit. We hebben haar van de week nog behandelt tegen spruw, dus dat is het volgens mij niet.

Nogmaals bedankt!

Hester

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi Hester,

De gerstekorreltjes hebben niets met de voeding of het huilen te maken hoor.

Als ik even snel reken, dan zou ze maar 750 ml voeding hoeven te krijgen. Ook 6 voedingen is veel als ze 9 weken is. Dan zou ze al wel op vijf voedingen mogen zitten. Ze krijgt misschien dan toch wel te veel. Probeer eens wat ze doet als je maar 120 geeft. Krijgt ze 150 water plus 5 schepjes of echt maar 150 voeding? Hoe lang doet ze over de fles en uit wat voor flesje drinkt ze?? Het zou goed kunnen dat ze teveel krijgt, waardoor ze last krijgt als ze helemaal plat ligt. Geeft ze veel voeding terug? En waarom krijgt ze half om half??

Dat ze haar tong uitsteekt hoort bij de ontwikkeling.

Adrienne

5. hester81

hester81 Lid

Oct 19, 2008
    63
    0
    6
    Fijn dat je zo met me mee denkt!!

Ze krijgt die 150cc pas sinds gisteren, daar voor dronk ze 135cc. Maar sinds gister heeft ze meer honger en drinkt nu dus 150cc, klaargemaakte voeding. Ik mocht van het bureau ophogen naar 170cc, 5 keer per dag. Ze slaapt ook niet door en zit soms nog op 2 voedingen in de nacht.
    Het gekke is dat ze het liefst plat ligt of in de wipstoel. Op schoot vindt ze niet zo fijn.
    Ze krijgt de combinatie voeding omdat ze last had van krampjes. Ik had zelf al wel het idee om toch maar weer alleen de standaard te geven, misschien dat het toch te zwaar op haar maagje ligt.
    Ze doet vaak wel een half uur over een fles. Ze drinkt uit de Avent fles met nr. 2 speen erop. Ze spuugt trouwens nauwelijks, 1 keer per dag een klein mondje vol.

Kan je er zo weer wat mee?

Bedankt!
    Hester

6. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Oke, ze drinkt niet te snel, krijgt voldoende binnen. Het enige wat voeding betreft zou je nog kunnen proberen om alleen maar standaard te geven. Heb je al eens gehoord van infacol? Dat is een middel tegen darmkrampen. Ik heb al goede resultaten ondervonden. Het duurt wel een dag of twee voor het helpt. Het zorgt ervoor dat de kleine gasbellen zich omvormen tot één grote, om het makkelijker kwijt te kunnen. Misschien is dat nog een optie?

Hoe gaat het met jullie zelf dan? Het lijkt me dat het erg zwaar wordt op deze manier?

Waar ook nog wel iets in kan zitten... Hoe warme heeft ze het? Hoe warm is het op haar kamertje? Omdat ze het op schoot niet zo lekker vind, zou kunnen dat ze het danal snel te warm heeft...

Tuurlijk denk ik mee, lijkt me heftig hoor!

Groetjes Adrienne

7. hester81

hester81 Lid

Oct 19, 2008
    63
    0
    6
    Tja, infacol gebruik ik ook al.... Ze kan hierdoor wel beter boertjes laten.
    Ze heeft het inderdaad wel erg snel warm, misschien toch een idee om haar alleen onder een lakentje te laten slapen. Ze heeft de puckababy natuurlijk ook al aan. Het is op haar kamertje denk ik rond de 19 graden. Gaan we proberen!
    Ik ga vanaf vandaag ook maar eens proberen om alleen de standaard voeding te geven. Kijken of dat wat gaat helpen.

Ik bedenk me maar telkens dat het weer over gaat... Onze zoon was ook erg onrustig als baby. En die doet het nu ook super! Het komt een keer goed!

Bedankt voor je hulp!

Groetjes,
    Hester

8. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    hoi hoi,

Mooi hoor, dat je zo positief bent! Succes!

Groetjes Adrienne

Share This Page