Onze kleine vent kruipt vanaf dat hij 8 maanden is, altijd gewoon netjes recht vooruit. Nu de laatste week kruipt hij ineens heel raar. Met 1 been normaal en het andere been zet hij schuin en zet zich een soort van af op de grond met dat voetje. Hij wisselt de benen ook af hiermee... Ziet er raar uit. Herkend iemand dit? Is het onschuldig? Of toch een bezoekje aan de HA?
Dat kan dan zal hij later ook zo gaan verder kruipen (soort afwijkend niet dat het afwijkend is of zo) met een knie en 1 voet op grond. Ken toevalling meisje uit kinderdagverblijf die dat ook doet ze is nu 16 mnd en doet steeds. Ze gingen naar fysio nu maar eigenlijk moet je nu gaan (geen verwijzing nodig en gratis) om dat te voorkomen. Is erg lastig daarna af te leren. Eerst kind optrekt aan handen om zo op te staan als kind eerst voeten opzet maar niet optrekt aan handen is anders motorisch ontwikkelen. Fysio kan beoordelen en goede richting sturen met nodige oefeningen. Ik denk dat het zal zijn om te stimuleren optrekken met de handen: dus speelgoed laag zetten op tafeltje etc
Staan doet hij ook al, trekt zich aan alles op om te gaan staan, loopt langs tafeltje, loopt met de kinderstoel door de kamer, hij duwt hem terwijl hij hem vasthoudt en loopt. Optrekken doet hij al vanaf dat hij bijna 9 maanden was, vrij kort na het kruipen dus.
Dat idee hebben we ook wel een klein beetje, maar het ziet er zo gek uit, en aangezien hij wel al gaat staan door zich op te trekken, vinden we het toch wat vreemd.
Als je twijfelt ga gewoon naar kinderfysio kan nooit kwaad. Zo weet je of alles goed loopt in goede richting. Ik ben zelf niet tegenstanden van roepen : joh komt van zelf goed laat of vroeg. Als ik twijfel dan ga ik gewoon naar fysio omdat profeciobeel wordt gekeken en prof. Advies gegeven ipv vissen op forum. Maar dat is mijn mening is beter voorkomen dan afleren. We gingen zelf naar fysio bij 10 mnd omdat ze erg vroeg langsliep (6.5). Ze zat boven grafiek zoiezo maar bleek dus bij optrekken linkere been niet gebruiken waardoor rechte haar favo was. Oefening gekregen om links optrekken stimuleren door trap kruipen verplicht links. Na paar dagen stond ze al los en kort erna lopen. Fysio wist waar het belemmering van lopen zat omdat alle basis had ze al te lopen maar net niet die balans . Ze zal ook lopen ongetwijfeld zonder fysio maar dan veel later
Hier doet hij dat ook, ook op de aan op andere dag.. Hij kruipt ook nog normaal en zo dus.. Hij trekt zich goed open loopt mee aan de hand denkt dat het gewoon een voorteken is van zelf zo opstaan. Maandag moet ik naar cb dus vraag het dan even na.
Dit is het begin van zelfstandig staan.Dus van kruip naar staan en dan gaan ze loslopen.Is een normale ontwikkeling. Hier heeft dochter nooit gekropen en alleen maar billenschuiven gedaan op een nogal bijzondere manier,zij is wat laat ivm hypermobiliteit.Nu loopt ze sinds 1 maand en billenschuiven doet ze niet meer maar nu gaat ze soms wel kruipen.
Piccolina: ehm.....mag ik vragen waarom je altijd direct aan komt zetten met de kinderfysio enzo? Terwijl dat in de meeste gevallen gewoon niet nodig is? Je bedoelt het goed meid, maar ik snap niet waarom je altijd overal direct iets medisch achter zoekt, terwijl het veelal een doodnormale ontwikkeling is! Niet elk kindje ontwikkelt zich keurig volgens het boekje (sterker nog, de meesten doen dat niet). Ik zal dan ook wel naar de kinderfysio moeten met Finley, want hij tijgert al een hele tijd, maar kruipt niet. Zal hij wel overslaan, want hij is nu druk doende met staan en overal langslopen. Moet ik nu ook maar naar de kinderfysio? TS: ik denk dat het een normale ontwikkeling is hoor. Heeft inderdaad te maken met het staan en lopen binnenkort. Ik zou me in elk geval nog geen zorgen gaan maken.
Klinkt alsof hij de spieren oefent om zelfstandig te gaan staan (dus zonder zich op te trekken). Ik vind het iig niet raar klinken ofzo. Hij doet het met beide benen, trekt zichzelf ook al op en loopt langs; allemaal prima! Ik ken een kindje dat van kruipen op handen en knieen ging naar 'lopen' op handen en voeten, kontje hoog in de lucht. Niet veel later liep hij los.
Vergis je niet hoor hier liep ze langs/met alles (rende zelfs met een bak) voor ze ging kruipen. Ts, hier ging ze vooral op handen en voeten lopen (als mogli van junglebook) als ze een jurk aanhad of als ze buiten aan het spelen was. Hier was t wel een voorbode van los staan en lopen. Dus wie weet!
Ik wordt vrolijker van de laatste berichtjes dat het een voorbode voor los staan en zelf lopen is ! Ben benieuwd, het optrekken en langs tafel lopen doet hij al een aardig tijdje, dus ben nieuwsgierig wanneer hij dit volgende gaat doen!
Deed dochter ook...kon niet kiezen of ze wilde lopen op kruipen... Ze deed dit het meest als ze iets vast had...combistand