Slapen met fles vla

Discussion in 'Baby en dreumes' started by wendiietjeq, Oct 11, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. wendiietjeq

Feb 12, 2009
    33
    0
    0
    Hallo allemaal,
    Ik heb een probleempje..
    Mijn dochtertje van 17 maanden gaat altijd slapen met een fles vla, dat is haar middel van in slaap vallen.
    Maar nu heeft ze eindelijk tandjes( pas met 16 maanden kwamen de eerste tandjes door). Maar als ze gaat slapen, kan ze natuurlijk haar tandjes niet poetsen. En nu ben ik bang dat ze temee zwart worden.
    Moeders met het zelfde probleem?

groetjes

2. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Lijkt je vla echt het ideale eten om mee in slaap te vallen? Tandjes of niet, vla is echt een brok suiker! Kun je niet eens kijken naar brinta, of ze dat wil? Stuk minder slecht!! Dan kun je eventueel die tandjes 's ochtends wel poetsen, of voor de fles.

3. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

Jan 9, 2009
    2,725
    3
    38
    Maastricht
    Ben het met Gentle eens... ik zou er persoonlijk ook nooit echt opgekomen zijn om vla in een fles te gaan doen ;). Op den duur kun je wel wachten op tandprobemen.

Die gewoonte zit er nu natuurlijk wel in bij je dochter. Ik zou het ook eens proberen met een fles pap (Bambix of Brinta), of alleen wat warme melk of thee met een scheutje melk.

4. adi

adi Niet meer actief

Hoe ben je eigenlijk erop gekomen om vla in een fles te doen? En hoe krijgt ze dat eruit? Dat zijn toch behoorlijke dikke blokken brei?

Daarnaast is het helemaal niet goed om zoveel suiker te geven, tandjes of geen tandjes, en al helemaal niet voor het slapen gaan. Heb je geprobeerd om haar iets anders te geven in het flesje als onderdeel van slaapritueel? Een flesje melk, of pap?

5. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Mmm ik zou idd ook maar eens proberen of je een alternatief kan aanbieden.....

Een neefje van mij ging altijd naar bed met een fles / beker yogho met als gevolg dat hij op zijn 4de zonder tanden rond liep omdat de tanden die hij had zo slecht waren geworden!

Dus: Gauw een alternatief zoeken! *en yogho is dus ook geen goed alternatief ;) *

6. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Ik zou het haar afleren.
    Waarschijnlijk even een paar avonden doorzetten, maar het is inderdaad funest voor de tanden en met 17 maanden heeft ze het absoluut niet nodig.
    Succes!

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Vanaf wanneer ben je dat gaan doen dan? (En ik ben idd ook wel benieuwd hoe ze dat uit de fles krijgt?) Was er een aanleiding, die je kunt gebruiken om te achterhalen hoe je haar kunt leren wel zelf in slaap te vallen?
    Dat je het af moet leren, lijkt me logisch. Zeer ongezond voor de tanden, ook als ze nog niet door zijn! Suiker heeft namelijk ook via je bloed een funeste uitwerking op je tanden he? Dus een stuk tandbederf is waarschijnlijk nu al wel aan de orde....

8. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,767
    18,913
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik vrees dat je nu inderdaad even door de zure appel heen moet en het haar rap moet afleren. Ik zou ook geen thee ofzo gaan geven, want uiteindelijk is dat natuurlijk ook niet goed om mee in slaap te vallen.

9. adi

adi Niet meer actief

Waarom niet? Er is toch niks mis mee met een slokje drinken voor het slapen, mits het geen suikerbom is.

10. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    als alternatief, vanille thee? en dan langzaamaan naar water misschien?

Wij hebben het een tijdje met gewoon melk gehad, snachts als ze wakker werd. Even een flesje warme melk en hupsakee (toen was ze 15 maanden ofzo -ook te oud daarvoor vanwege haar tandjes dus eigenlijk) . Dus wij zijn toen terug gegaan naar water... en af en toe krijgt ze nu dus nog een flesje water in bed, ook al is ze ruim 2, een flesje knoeit tenminste niet ;)

11. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,024
    1,850
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou er echt radicaal mee stoppen.
    Gevolg is dat je waarschijnlijk 3 dagen lang een krijsend kind hebt...maar het is niet anders.

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hmm, ik heb een nichtje van 4, die stompjes van voortandjes heeft omdat ze altijd met een flesje limonade gelopen en geslapen heeft. Sinds ze 2 is, heeft ze geen drinken meer in haar flesje, maar alleen een flesje ( leeg dus ) om mee te tutten, maar de tandjes zijn al goed verziekt.... Ik zou het dus ook zo snel mogelijk afleren...

13. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Per direct ermee stoppen!! Dan maar even door de zure appel heen bijten, en een alternatief aanbieden wat de andere moeders suggereren.

Wil je niet helemaal laten schrikken, maar mijn broertje is als baby/dreumes zijnde veel ziek geweest, en verschillende penicilline kuren gehad (vroeger zat daar nog suiker in). Zijn baby gebit kwam goed door, maar zijn volwassen gebit was helemaal aangetast door de suikers. Op zijn 15de liep hij al met een kunst gebit rond, daar zijn tanden zo vreselijk rot waren.

14. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Zit vrij weinig op als door de zure appel heen bijten zoals sommige al gezegd hebben.

Is denk ik toch net zoiets als bijv. met een speentje in slaap vallen. Wordt een gewoonte en op een gegeven moment 'mag' het niet meer, waardoor een nieuw in-slaap-val-patroon ontwikkeld moet worden.

Onze dochter kreeg vanaf 12 maanden geen speen meer, maar in plaats daarvan kon ze een tuitbeker met water mee krijgen. Als ze dan wakker werd dronk ze een paar slokken en ging weer slapen (ging dus echt alleen om de zuigbehoefte waarvoor ze die speen had). Zelfde zal het waarschijnlijk zijn bij jouw dochter. Natuurlijk zal het afleren niet heel makkelijk zijn, maar het is echt 'gewoon' een kwestie van doen.

Je kan natuurlijk voor het slapengaan een fles/bordje pap geven (je hebt ook rijstebloem met vanillesmaak, misschien als tussenstap naar gewone pap? of grotendeels gewoon Brinta met 1 schepje van die rijstebloem voor de smaak en langzaam minderen?), daarna tandjes poetsen en dan dus bijv. een flesje water mee naar bed..

15. fafje

fafje Niet meer actief

heb niets gelezen van de rest van de reacties...maar vroeger sliep ik met een fles melk naar bed...en heb rotte tandjes gekregen ervan!...natuurlijk het melk gebit..maar toch..is niet leuk als kind..

mss kan je thee met melk proberen...en dan steeds minder melk erin doen en dan die thee steeds lichter...op een gegeven moment alleen nog water :)...

16. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Bedoel je echt vla of iets anders? :S

17. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,045
    2,182
    113
    Brabant
    dat vroeg ik me ook af... Misschien is "vla" ook wel een dialectwoord ofzo. Haha.
    Kan me gewoon niet voorstellen dat je een baby gele vla in een fles geeft. (of zonder fles).

18. happynienja

happynienja Fanatiek lid

Aug 8, 2007
    3,178
    0
    0
    Julianadorp
    Ben benieuwd of ze nog 'durft' te reageren..

19. tulip

tulip Niet meer actief

Ik begrijp uit het verhaal gele vanille vla??:( Ik vraag mij sowieso af hoe je erbij komt om dat te geven voor het slapen gaan??
    Maar de enige methode is dan cold turkey denk ik.
    Mijn dochter krijgt altijd iets te drinken voor het slapen gaan, maar daarna worden de tanden nog gepoetst. Ik zou ze nooit met iets te drinken in bed laten liggen, kan nog heel gevaarlijk zijn ook.

20. marline1983

marline1983 VIP lid

Jun 11, 2006
    9,402
    1
    0
    hengelo
    jeetje vla hoe kom je erop?

en het is trouwens ook erg gevaarlijk
    wil je niet laten schrikken ofzo maar er zijn al een paar kindjes overleden omdat ze zo hard zogen of trokken met de tandjes dat de speen in het keeltje schoot en gestikt zijn

probeer eens een speentje om in slaap te vallen
    en anders brinta

Share This Page