zoals de titel het al zegt hebben wij hier een huiluurtje tijdens het spitmoment in huis.. tussen 17.00 uur en 19.00 uur.. ik heb een kleintje van 2 jaar en een baby van 3 maanden.. hoe doen jullie dit?? want rond die tijd moet je eten klaarmaken, eten met de kleine en dan een baby die aandacht wil en dan nog een kleine die aandacht wil..
Is t een optie de baby in een doek / draagzak lekker bij je te dragen? Heb je toch je handen vrij...huilt de kleine ook als je hem / haar bij je aan tafel zet in de wipstoel?
Ik heb onze dochter gewoon "geleerd" dat je soms even moet wachten maar zoiezo met 3 maanden horen ze vaak gewoon nog veel te slapen en plande ik de dag zo in dat ze dan meestal sliep maar zo niet en had ze geen volle luier, net gegeten e.d. dan liet ik haar gewoon even liggen en ze had snel zat door dat ze ook wel eens even moet wachten en mama niet alles tegelijk kan.. maar zoiezo kan je het dus iets anders plannen waardoor het vaak al beter uitkomt...
Tja, geen huiluurtje, maar een clusteruurtje hier. Hoe ik dat doe? Oudste even voor een dvdtje, ik op de bank met kleinste en manlief kookt. Ok, het zijn niet meest leuke uurtjes van de dag, maar zo toch best te doen.
jep wie geen 4 armen heeft moet slim zijn maar kids mogen best leren dat ze even moeten wachten (met behulp van een tv momentje kan ook hoor hihi) mama is ook maar mens... Het is wel druk soms heb je de neiging om als ze op bed te liggen echt op de bank halfdood neer te vallen LOL Mijn man ik ook bijna nooit thuis op dat moment die komt vaak om 19 pas thuis (of later) dus daar heb ik ook niets aan..
Nee, als mijn man niet thuis zou zijn rond die tijd, dan was het simpel en moest er gewoon even iemand wachten. Tja, het houdt natuurlijk ook een keer op, je kunt niet alles tegelijk.
De draagdoek lijkt mij een goede optie. Alle andere tips zouden bij ons in die tijd niet geholpen hebben. Mischa huilde ook om die tijd en sliep dan niet, wilde niet in het wippertje en zelfs op schoot was het niet altijd helemaal ok. Wij aten dan om beurten en degene die niet at zat met Mischa op schoot. Als je al een kindje hebt is dat geen doen en in het gehuil zitten is ook niet echt gezellig...
Hier was dit dus ook altijd rond die tijd. Nu probeer ik te zorgen dat ik voor de avond al alles voorbereid heb: Eten staat al in de pannen klaar, zodat alleen het vuur nog aan moet. Tafel is al gedekt. Alles voor het badje staat al klaar. Zoveel mogelijk al opgeruimd. Dan probeer ik om 17u het eten op tafel te hebben staan zodat hij nog niet hongerig is en wij dus even rustig kunnen eten. Het flesje om 18u in te plannen want na een flesje is ons manneke wél tevreden en slaat dan voor het gemak zijn huiluurtje over Daarbij vind ik het schommelstoeltje een geweldige uitvinding, daarin is hij lekker rustig terwijl ik alles voorbereid en wij eten. Misschien een idee om je 2jarige wat meer te laten 'helpen' dus betrekken bij taakjes/voorbereiding voor de avond. Dan is die lekker bezig en dus niet vervelend iig, jullie hebben zo ook even quality tijd en het is ook nog eens een stukje opvoeding ?
Nog geen ervaring met 2 jarige en baby, maar Mirre deed ik bij begin huiluurtje in de draagdoek en zo konden we heerlijk rustig eten. Hopelijk werkt dat nu weer net zo goed. En ik ga dan ook maar oefenen met voeden in de draagdoek zodat ik eventueel clusteren ook kan opvangen (mirre heeft dat nooit gedaan geloof ik ... behalve snachts )
Wij hadden ook een aantal maanden cluster en huiluurtjes rond die tijd. Ik deed de baby dan vaak in een draagdoek en liet de oudste een beetje helpen, met spullen naar de tafel brengen enzo. Of de oudste zette ik alvast in de kinderstoel met een paar plakjes komkommer of een augurk als voorgerecht en de oudste in de wipstoel op de aanrecht. En als het echt niet ging, dan kookte ik pas als mijn man thuiskwam, meestal is hij er rond 6 uur wel, dus dan aten we maar wat later.
Bedenken dat deze periode weer over gaat.... het is gewoon een drukke periode, waar je handen te kort komt.
Heel herkenbaar! Hier ook een peuter van 2 en een baby van bijna 4 mnd. Zie iedere dag zó tegen die tijd op!! De jongste gaat na dit hongerige jengelen en fles ook gelijk naar bed (18 uur) Zoveel tegelijk pfff. En manlief komt altijd pas rond 18.30 dus daar heb ik ook niet veel aan. Kan zelf amper eten en heb zweet op de rug staan haha. (ohja hij heeft hekel aan draagdoek en wordt er boos van) Ik denk maar zo: dit gaat voorbij. Het blijft niet altijd zo en het wordt beter. Als ik het eerste jaar maar door ben..... Succes en je bent hierin niet alleen moet je maar denken
hier idem dito, net zo oud. Wat ik vaak doe is 's middags al het eten klaarzetten, dan hoeft t alleen nog maar aangezet te worden. en wat ik doe, is een uur (of 45/30min) eerder de fles geven (dus vaak tussen 18:10-18:30) en dan naar bed. Huppakee...lekker slapen. t is nl erg vermoeiend dat huilen en waarom zou je wachten tot het 19:00 u is?
Als je niet werkt dan zou je kunnen overwegen 's morgens, of op een ander rustig moment, te koken. Zo doe ik het hier. Ideaal, tegen zessen gooi ik het zo in de magnetron en de sla is in twee minuutjes gemaakt. Hier dan geen huiluurtje, maar wel wat vermoeide kindertjes! Of anders idd, in de draagzak.
Hier is het ook altijd gejengel en gejank rond een uur of 5 a 6. Ik kan niet toveren, dus ze moeten vaak maar even op hun beurt wachten. Meestal zorg ik dat mijn zoontje voor ik ga koken zijn buikje vol heeft en die leg ik in de box om te spelen. Mijn dochtertje laat ik helpen met koken, vindt ze erg leuk of ik zet haar aan tafel met wat potloden of een bak Duplo. De hond moet rond die tijd ook nog ergens uit, dus het is hier dan echt spitsuur.
Die neem ik zoiezo niet op, vriendinnen zonder kids heb ik al zo vaak gevraagd niet tussen 17-19 uur te bellen en TOCH blijven ze het stug doen... (maar goed hun hebben geen idee hoe druk je bent daar komen ze wel achter) ik neem dus zoiezo niet op...