hoe "zachtzinnigheid" aanleren?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Rosao, 5 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoi,

Vroeg me af hoe jullie leren dat sommige dingen pijn doen? Thijmen vindt het ontdekken nu erg leuk en dan vooral gezichten en haar.... :rolleyes: Hij trekt, duwt, knijpt, port etc en soms doet dat best pijn. Maar auw vindt ie ook best een leuk geluidje... ik probeer nu zijn handje weg te halen en te zeggen dat ie zachtjes moet doen, maar het helpt niet echt.... Maar goed, misschien verwacht ik te veel...

Groetjes rosa

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier werd het ook steeds erger rond die leeftijd. Vooral knijpen, en dan met die nageltje best venijnig in je neus of lip.. :(

Wij zijn Chris daarna op de grond gaan zetten. Dus zodra het pijn deed, en hij echt "bewust" kneep, zetten we hem naast ons neer, en negeerden hem eventjes. Misschien een half minuutje.
    Binnen een week was het voorbij :D

3. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

Hah, Tijm doet echt precies hetzelfde. Of hij staat met een blok ofzo op je hoofd. Hij bijt soms ook.
    Ik heb nog niet echt iets erop gevonden. Soms roep ik hard auw, soms gaat hij dan hard lachen, kleine smiecht! Hij heeft het dus nog echt niet door. Een keer ben ik heel boos geworden, maar toen schrok hij zo dat hij hard ging huilen...
    Geen oplossing dus nog

4. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Hier ook zo'n monstertje af en toe.. en vooral bij andere kindjes :oops:

Lees dus even mee ;)

5. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Dan had dat ook rond die tijd. en heb het woord voorzichtig wel 100 keer per dag gebruikt, ook zachtjes en aaaaai.

Nu hebben wij een grote panter als knuffeldier. bijna 1 op 1 schaal. en daar 'oefenden' we regelmatig op. klinkt raar maar als hij dan in zijn kamer was dan ramde hij op de kop van die panter en dan zei ik zachtjes aai, aai. dan ging hij heel zachtjes aaien. het vergt veel geduld, maar vooral concequent blijven. elke keer als er haren getrokken wordt of in ogen geprikt wordt zeg je Nee dat mag niet, zachtjes of voorzichtig.

Nu is Dano zowel met mensen als dieren heel lief en zacht.

6. Soraya

Soraya Bekend lid

30 dec 2006
    836
    0
    16
    Randstad
    Oh jee, het wordt dus nog érger?! Nova is nu al zo hardhandig. Ja, ontdekken enzo. Is heel erg nodig, maar leg dat onze poezen maar eens uit. Ik hou ze maar uit de buurt.

:)

7. valhalla

valhalla Niet meer actief

Ja net als Nova doet Lena dit nu ook al volop :( Haren trekken, met twee handjes in wangen knijpen (de mijne ook nog, verdorie) of je neus, lip, nek, arm... Ze doet dat ook bij de katten, soms heeft ze een hele pluk haar in haar handjes. Katten vinden het gelukkig prima en komen steeds terugliggen bij haar.

Maar toch, kan je het een halfjarige ook al 'afleren' of in elk geval zorgen dat ze op een bepaald moment gaat snappen dat het niet tof is? Haal haar handjes al los en zeg met iets harder dan gewone stem dat ze dat niet mag... Heeft dat zin?

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.077
    3.866
    113
    @Valhalla, ja, wij zijn er ook aardig vroeg mee begonnen hoor. Ik pak haar handje en zeg, nee, lief zijn of zachtjes en dan aai ik over mijn wang of over de vacht van de hond met haar handje.
    Als ze nu knijperig of hardhandig is en ik zeg: lief zijn of zachtjes, dan zegt ze zelf 'aai, aai' en gaat de hond dan aaien. Moet het nog wel goed in de gaten houden, want soms knijpt ze plotseling weer. Ze weet best dat dat niet mag, want je ziet haar kijken en uitdagen.

9. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Ja je kan het vanaf 6 maanden al gaan doen, inderdaad handjes los en zeggen dat mag niet. niet dat ze het dan nooit meer doen, maar ze wennen wel al aan jouw manier van reageren op dat gedrag. op een gegeven moment gaan ze het doorkrijgen.

Dano vond het leuk om met een vinger in mijn neus te poeren met zijn scherpe nagels, poeh hey dat doet zeer de tranen springen in je ogen. of met zijn hele hand in mijn mond en dan hangen aan mijn wang.

het vergt een ijzeren geduld, maar dat zal beloond worden ;)

10. mayke1980

mayke1980 Fanatiek lid

15 apr 2007
    1.017
    0
    0
    Docent wiskunde vmbo
    Nijmegen
    Lynn hebben we steeds gezegd "zachtjes, aai, lief" Ze heeft natuurlijk ook wel eens momenten dat ze het niet zo lief doet, maar over het algemeen is ze heel zachtaardig. Ze aait iedereen heel rustig en lief. Ook de poezen bij ons mam.

Blijf het wel steeds herhalen, dat is dé manier om kinderen iets te leren. En zelf het goede voorbeeld geven. Als je je kind aait, ook steeds aangeven dat je aait, lief bent, zachtjes doet.

succes. Mayke

11. valhalla

@ Jo (gefeliciteerd met je zwangerschap) & Angel Eyes: thanx :D Dat aan je mond hangen doet Lena ook ja, hihi. Fijn om te weten dat het goed komt (zal ook wel maar dacht straks ben ik weer lekker onverantwoord bezig door een de wereld ontdekkende baby 'streng' toe te spreken ;)

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.077
    3.866
    113
    Dank je!

Och ja, soms kun je er beter allemaal niet teveel bij nadenken hè, gewoon doen wat je denkt dat goed is. En je laten knijpen, prikken en slaan word je al snel zat.

13. Lafo

Lafo VIP lid

27 jun 2007
    7.460
    0
    0
    Kantoormiep
    Rhoon
    Goed om te weten dat we haar nu al een beetje mogen opvoeden, vind het idd zo zielig soms voor de hond (en mezelf) hihi ze slaat en knijpt echt heeeeel hard en brillen zijn allang niet meer veilig....

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.234
    7.280
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij doen het hier hetzelfde, maar dan bij Eva's muziekschaap. Die gaat aan als ze overdag naar bed gaat en ze is dan zo enthousiast dat ze gaat slaan, dan zeggen wij: voorzichtig, zachtjes, ga maar aaien. En het begint te werken (we zijn er al een paar maanden mee bezig ;)). Bij de caviakooi doen we het ook, van enthousiasme gaat ze slaan tegen de kooi, maar dat vindt de cavia niet zo leuk, dus we zeggen: zachtjes, niet slaan. En de laatste tijd legt ze alleen heel zachtjes haar handje erop (maar ze gaat ook nog wel eens de fout in uiteraard).

Eva kan soms nogal driftig zijn en dan wild om zich heen slaan en aan haar eigen haren trekken, of zelf hard in haar gezicht slaan, waardoor ze nog harder gaat huilen. We proberen haar dan af te leiden, wat niet altijd lukt, echt heel zielig. Ik herken mezelf van vroeger terug... helaas :( (en toen was ik ook nog heel klein). Ze kan het nog wel eens moeilijk krijgen met zichzelf... maar hopelijk wordt ze uiteindelijk ook net zo gelukkig als ik nu ben!

15. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Hier hetzelfde, ik word er niet goed van af en toe. Hij bijt ook nog eens. Zijn hoektanden zijn aan het doorkomen dus hij wordt gek van de jeuk in zijn mondje denk ik... Dus hij knauwt overal op, ook op mijn hand of een voetje van een andere baby als hij de kans krijgt. Niet leuk, een andere moeder is al een keertje boos op hem geweest omdat hij net te snel was en op weg was om haar dochter in haar arm te bijten... :( En dat knijpen en krabben, inderdaad, de tranen springen af en toe in mijn ogen. Of ineens heel hard aan mijn haren trekken of in zijn pa zijn baard.. Pff... Toch maar gewoon doorzetten en mijn Zweedse vriend even leren dat hij dan ook 'aai aai' moet zeggen als Elian hem weer eens knijpt.. :)

16. valhalla

@ Marieke, een andere moeder werd BOOS op Elian? Pfff die krijgt nog een zware dobber straks, alle kinderruzies oplossen. Wat is ze, de VN ofzo?

En dan nog, boos worden op iemand van 9 maanden, wat een muts. (nou ja, misschien is ze dat niet maar zo klinkt het) ;) En trouwens hij heeft Lena niet gebeten en hij is gewoon een schatje met tandjes!

@ Snoopy1979, komt helemaal goed toch?

17. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Nou idd, die moeder had jou ook toch op een kunnen spreken en zoiezo asl jij er al iets van zegt hoeft een ander t toch ook niet even extra te doen?!

Volhouden idd...al zei iemand tegen mij: terugdoen!

Dacht het niet! ;)

18. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Camila vindt het ook leuk om zo af en toe een kopstootje te geven. Gelukkig niet alleen bij mij, maar ook bij de leidsters op het kdv ;) .

19. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Thijmen had idd ook al een leidster op de creche geknepen, en blijkbaar wilde hij niet loslaten :) Vond ze NIET leuk....
    Denk dat ik het neerzetten maar eens ga proberen en verder ga met het zachtjes aaien enzo. Hopen dat het werkt! Want hij krijgt steeds meer kracht!

20. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    Hier benadrukken we doen niet wat ze NIET mag, maar laten zien wat ze WEL kan doen....

dus bijv. laten zien dat aaien en kusjes geven wel mag...en slaan niet.
    Werkt wel goed.

Deel Deze Pagina