Denk je dat je het ritme helemaal te pakken hebt, verandert alles weer... Wat was jullie ritme wat dutjes betreft? Voorheen werden onze jongens om 8 uur wakker (na de voeding van half 5). Dan kregen ze weer een voeding en waren ze eigenlijk wakker tot de volgende voeding van 1 uur. Af en toe een beetje wegdommelen in de wipstoel of box, maar vooral spelen... Nu is het voedingsschema veranderd, omdat ze doorslapen tot 6 uur 's morgens. Maar weet ik even niet meer wanneer en hoe vaak ik ze een dutje moet laten doen. Ze lijken niet zo heel veel slaap nodig te hebben, maar alleen een dutje 's middags lijkt me zo weinig. Hun dagritme ziet er nu ongeveer zo uit: 6.00 uur wakker: verschonen, fles 8.30 uur wakker: wassen, aankleden, spelen 10.00 uur: fles, verschonen, even naar buiten of spelen 12.00 uur: fruithapje 13.30 uur: fles (best snel na de volgende, maar anders gaan ze zo laat slapen), verschonen, slaapzak aan en slapen +-16.30 uur: wakker, verschonen, spelen 17.30 uur: fles, verschonen +-23.00 uur: verschonen, laatste fles Hun middagdutje is dus best wel lang, ze slapen makkelijk 3 uur achter elkaar (of is dat niet lang?) en soms is een van de twee dan nog niet helemaal wakker. Net heb ik om 12 uur geprobeerd om ze op bed te leggen, maar toen waren ze echt niet van plan om te gaan slapen (heb het ook niet echt streng volgehouden, omdat ik twijfel of ik er goed aan doe...) en nu zitten ze lekker te spelen. Wie kan me tips geven?
Tjah, elk kindje is natuurlijk anders. Mijn zoontje is 7,5 maand en slaapt nog steeds 3 keer per dag. ' s Ochtends een uurtje, 's middags 2 tot 2,5 uur en in de namiddag nog eens 1,5 uur. En dan van 19:00 uur tot 7:00 uur. Die trekt echt niet om na de ochtendvoeding tot 13:00 uur niet te slapen. Hij is max 2,5 uur per keer wakker. Als ze verder niet moe of jengelig zijn dan hebben ze waarschijnlijk gewoon niet zo veel slaap nodig.
Nou, omdat ze naar mijn idee een beetje jengelig waren heb ik ze om 12 uur in bed gelegd, maar daar lagen ze met z'n 2en lekker te feesten. En nu in de wipstoel is het ook 1 groot feest. Misschien kan ik het niet zo goed inschatten wanneer ze wel of niet écht moe zijn?
Ik zou ze gewoon op bed leggen als je denkt dat ze moe zijn. Misschien als ze uitgefeest zijn vallen ze vanzelf in slaap. Anders rusten ze lekker op hun kamertje uit, weg van alle prikkels. Dat is ook rusten.
Daar heb je gelijk in. Zo heb ik het nog niet gezien. Dat ga ik morgen maar eens proberen, want net zaten ze slapend te drinken...