Overdag slapen in eigen bed, baby 6 weken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Dilann, 28 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dilann

Dilann Actief lid

19 jul 2011
    246
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat fijn zeg, al die herkenning. Jij ging dus ook 's middags even met hem op bed liggen? En hoe deed je dat afbouwen dan? En wanneer legde jij hem dan in zijn eigen bedje?

2. Stier11

Stier11 Bekend lid

26 mei 2008
    811
    0
    16
    Begeleider van jongeren met gedragsstoornissen
    Huisje Weltevree
    Op een gegeven moment, na een paar dagen, als hij echt goed sliep, ging ik er uit. Dan liet ik hem liggen, en ging ik mijn eigen ding doen.
    En na twee weken ongeveer zat het ritme van drie uur slapen achter elkaar er in. Toen heb ik hem op zijn eigen bedje gelegd. Eerst nog wel dichtbij blijven, zodat ik er meteen kon zijn als hij weer wakker werd. Maar dat is nu niet eens meer nodig.

In het begin moest ik hem echt helemaal vast houden in bed, want dan was hij zo aan het vechten tegen zijn slaap.
    Mijn moeder verklaarde me voor gek, die zei, gewoon laten huilen, valt ie vanzelf in slaap! Nou niet dus, dat is echt niet goed voor z'n hersentjes, al die stresshormonen.

Oh ja, hij slaapt meestal meteen na het voeden. Ons ritme is dus spelen, verschonen, voeden, slapen

3. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    ik heb de kinderwagenbak in het ledikant gezet en dat gaat goed,slaapt er heerlijk in (wij bakeren trouwens ook in)

4. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    nee zo werkt dat niet helemaal. Als jouw kindje heerlijk veilig op jouw arm ligt te slapen dan krijgt ze echt wel haar rust (het is zelfs heel natuurlijk om lekker bij mama in slaap te vallen). Als ze steeds bij je hangt en ook dan niet in slaap valt en er is veel herrie om haar heen dan zou het het probleem zeker kunnen verergeren.

5. Babsies

Babsies Bekend lid

16 mrt 2010
    817
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja ik geef flesvoeding. Ik was ook echt bang dat ze teveel zou krijgen, dus gevraagd aan de arts. En die gaf heel eerlijk aan: 'het maakt me geen fluit uit hoeveel ze drinkt, als ze maar goed groeit'. Dus ik dacht mwokay.. geprobeerd en tadaa! Ze drinkt keurig om de 4 a 5 uur en slaapt soms zelfs al een paar uur langer door in de nacht. Ze geeft dan ook heel goed aan wanneer ze genoeg heeft en groeit als kool. Soms doet ze savonds ook klusteren, komt ze na 2 uur alweer en dan geef ik gewoon, en dat zijn precies de nachten dat ze zolang doorslaapt. Uit ervaring kan ik dus zeggen dat babies dat heel goed zelf aan kunnen geven :)

6. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Met de fles kan je ook voeden op verzoek. Je kan zelf wel bijhouden of je kind aan het eind van de dag niet teveel heeft gehad. Babies drinken ook wel eens tijdelijk meer bij een groeispurt of sprongetje. kan goed zijn dat als je op verzoek voed dat ze de ene keer 200cc drinkt en een volgende voeding maar 50cc ofzo en de tijden die ze ertussen laat mogen ook best verschillen.

Volgens mij kunnen babies dat prima zelf regelen en ik heb er spijt van dat ik bij mijn 1e zoontje op schema gevoed hebt waardoor hij veel gehuild heeft (honger?).

Ik zou zeggen probeer het eens een paar dagen en kijk wat het met je kindje doet.

7. Dilann

Dilann Actief lid

19 jul 2011
    246
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank wbt advies over voedingen.. dan ga ik dat dus gewoon proberen.. wellicht geeft het haar meer rust als zij gewoon eten krijgt wanneer ze honger heeft en niet nog een uur wordt beziggehouden omdat ze nog niet "mag". Hopelijk heeft dat ook een positieve invloed op het huilen en het slapen.
    Hoewel dit allemaal heel logisch klinkt is het toch lastig om zelf zo'n beslissing te nemen... het is mijn eerste kindje en je wilt het allemaal graag zo goed doen en volgens het boekje.
    Maar ik geloof dat ik het boekje maar even laat voor wat het is.. fijn om even wat bevestiging te lezen dat het ook anders kan.

8. Dilann

Dilann Actief lid

19 jul 2011
    246
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, dat wisselt. De ene keer slaapt ze goed, de andere keer hangt ze inderdaad wel bij mij, maar slaapt ze niet tot amper. (wat kleine hazenslaapjes)
    Ik zal eens wat alerter zijn op de omgeving (incl. geluiden) op die momenten..

9. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Hoi,
    Ik heb niet de reacties gelezen dus misschien staat dit er al tussen... maar toch hier mijn ervaring.
    De eerste drie maanden vond ik lastig met de kleine, ik wist het niet zo goed, en vond het zoeken naar de juiste weg. Dus slim dat je hier om tips vraagt!!!

Hier de eerste twee maanden zeker niet in zijn bed geslapen overdag. Misschien een enkele keer boven (ik kon nog niet zo goed traplopen, deed me te zeer). Ik deed hem beneden in de kinderwagenbak, even heen en weer bewegen en hij sliep. Meestal viel hij ook in slaap als ik even boodschappen ging doen. (met dit weer misschien warm, maar misschien juist ook lekker even bewegen.)
    Hij kwam dan wel in de wat diepere slaap en sliep daar gerust 2 a 3 uur achter elkaar in de bak.
    Met dit weer zou ik geen deken overdoen en als het kan de kap naar beneden voor de warmte.

Hopelijk heb je er wat aan.

10. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Lijkt me een goed idee, gewoon naar je kindje kijken, dan weet je meestal wel wat hij/zij nodig heeft. In mijn ervaring wijkt dat niet eens zo af van 'het boekje' Het is alleen veel makkelijker om je kindje tevreden te houden,en het is ook nog eens een stuk makkelijker en fijner voor jezelf ;)

Oh en mijn dochter sliep overdag nooit in haar bedje, alleen als ik er naast lag om ook een dutje te doen. :cool:

11. Babsies

Babsies Bekend lid

16 mrt 2010
    817
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ben benieuwd, laat je ons weten hoe het gaat? :)

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou eerst kijken wat je prioriteit is; is dat een tevreden meisje die lekker slaapt, of is dat een kindje wat in haar eigen bed ligt?

In het eerste geval; dan laat je je kindje tot ze een maand of 4, 5 is lekker in de woonkamer in de kinderwagenbak slapen, bij je in de buurt, ze voelt zich vertrouwd door jou aanwezigheid en hoeft niet te huilen. Je kan bv als ze in slaap valt, de wagen een beetje heen en weer wiegen met je voet, en daarna gewoon lekker je ding doen in huis. Of ze slaapt lekker bij je op schoot en daarna leg je ze naast je op de bank neer met een kussen ernaast. Dit hebben wij zelf gedaan tot een maand of 5 en daarna is ze zonder moeite boven gaan slapen. Overdag is 't slapen bij ons meestal niet zo'n probleem geweest, dat is 't juist 's avonds.

Wil je een kindje die in haar eigen kamer slaapt, dan kan ik je niet helpen met adviezen want laten huilen bij zo'n jong kindje ( Of een ouder kindje for that matter ) komt in mijn woordenboek nier voor.

13. HabibiAna

HabibiAna Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.635
    0
    0
    Hier ook netzelfde verhaal. Ze valt in slaap aan de borst en als ik naar neerleg, wordt ze wakker en gaat ze gillen. Als ik haarlaat liggen haat ze echt krijsen en raakt ze overstuur:(
    Ik pak naar dan weer op, soms valt ze in slaap op mn arm en soms blijft ze dan wakker terwil ze hardstikke moe is.
    Weer aanleggen, valt ze in slaap.legik haar neer wordt ze weer wakker. Vermoeiend. Speentje lukt hier ook niet helaas.

14. Dilann

Dilann Actief lid

19 jul 2011
    246
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor je reactie. Helaas krijg ik haar dus niet meer goed in slaap overdag... als ze slaapt dan is het met name op mijn arm (en bij voorkeur als ik loop) of af en toe in de box. Maar dat zijn dus veelal hazenslaapjes.. in de box sliep ze wel altijd goed, maar wordt steeds minder vaak en minder diep.. wordt voor haar natuurlijk ook steeds verwarrender.. moet ze nu spelen of slapen in de box..

Hier is het grootste probleem ook 's avonds overigens.. ja ik benoem het als overdag, maar ik maak dan onderscheid in dag en nacht.
    Tussen 00:00 en 09:00 uur gaat het goed.. 's ochtends is het wisselend.. evenals begin van de middag. Maar vanaf eind van de middag tot de laatste fles 's avonds wordt het steeds minder.

15. Dilann

Dilann Actief lid

19 jul 2011
    246
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Habibiana: hm hetzelfde probleem dus ongeveer... hoop voor jou dat dat ook snel veranderd. Is het vanaf het begin al zo geweest, of sinds kort?

@Babsies: doe ik. Nu nog weinig vorderingen.. gistermiddag heeft ze even geslapen in de box (na 10 mislukte pogingen in bed, de box geprobeerd en dt ging goed) heb tv uit gedaan, zodat zij minder prikkels zou krijgen en hopelijk ook goed zou slapen. Vanaf eind vd middag weer jengelig.. ze toont tekenen van vermoeidheid, maar ik krijg haar dan niet in slaap... nmiet in bed, niet in de box... op de arm valt ze soms heel licht een paar minuten in slaap. (als ik tenminsten wel rondjes door het huis loop en liedjes zing of tegen haar praat)
    Gisteravond van 19:30 - 22:00 gehuild en gekrijsd... steeds heel kort even te troosten.. en dan begint het weer.. Van 22:00 - 00:00 weer jengelig zoals eind van de dag/begin vd avond.
    Pff... vannacht wel goed geslapen gelukkig, maar vanochtend al gelijk jengelig en huilerig begonnen.. ben benieuwd wat vandaag brengt... ze lijkt nu heel even licht te slapen in de box... maar gaat niet lang duren zo te zien :(

16. Mylo03

Mylo03 Actief lid

4 jan 2011
    100
    0
    16
    behalve moeder zijn werken en sporten, en leuke di
    noord holland
    Ook onze dochter sliep overdag niet in haar bedje. Wilde graag bij me zijn. S avonds naar bed bregen was geen probleem. Ik werd ook erg onzeker van de opmerkingen van cb en als je het aan "kenners"vertelde die dan van mening zij laten huilen anders leren ze het nooit! dat ging zo tegen mijn gevoel in! Ik heb een draagdoek gekocht en ben haar gaan dragen! voor ons de uitkomst. ik handen vrij dochter lekker beschermd bij mij en slapen. Ik denk dat je het beste je eigen gevoel kan volgen jij bent de mama en kent je kleine heel goed! Beter dan je soms zelf zou denken! En onthou dat wat je met liefde en gevoel doet is nooit "fout" ! Succes ! Gr mylo

17. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Heel veel kindjes zijn 's avonds wakkerder als overdag he, en het is ook een bekende tijd dat kinderen "lastig" zijn, tussen 17u en bedtijd zeg maar.

Heb je al geprobeerd met je kindje op bed te gaan liggen, ze wiegen of kroelen tot ze slaapt en dan op 't grote bed te laten liggen? In het midden, kussen ernaast tegen het risico op eraf rollen en de babyfoon bijna tegen dr neus aan? Ik zou zelf nu kiezen voor kwaliteitsslaap, het probleem haar in dr eigen bedje te krijgen kan altijd later nog ( Ging hier op den duur zonder moeite )

Ik ging vaak 1 of 2x overdag met mn dochter op bed liggen, gaf dan een voeding terwijl ze in mn armen lag, maar wel al half op 't matras zeg maar. Als ze sliep, haalde ik eerst voorzichtig mn arm rond haar weg en als ze dan doorsliep, sloop ik de slaapkamer uit. Misschien het proberen waard? ( Nogmaals; ik weet niet of je wat met dit soort tips wilt, of echt je kindje in haar eigen bedje wilt... Kijk maar wat je ermee doet! )

18. Amethist

Amethist Niet meer actief

@ Dilann: Wat jij zegt over jengelig en huilerig zijn en niet willen/kunnen slapen vanaf het begin van de avond is denk ik voor (bijna) elke moeder heel herkenbaar. De vroege avond is de tijd van de dag waarop kindjes alle belevenissen van de dag verwerken. En dat verwerken gaat (helaas) gepaard met huilen. Bij mijn dochter werkte het beste om haar lekker bij me te nemen op schoot en dan viel ze zo in slaap:

Bekijk bijlage 256881

Mijn zoontje legde ik in de kinderwagen in de woonkamer en die reed ik dan heen en weer tot hij sliep. Rond 24.00 uur voedde ik hem dan nog een keer en dan kon ik hem zonder problemen overleggen in bed.

19. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Hier heeft hij de eerste maanden overdag lekke rin de box geslapen. Er ligt wel een boxmatrasje onder het boxkleed.

Zodra ik hem overdag in bed ging leggen was het een drama, krijsen etc. Soms 10 min. slapen. Lag hij in de box, sliep hij heerlijk. (snachts wel gewoon in bed natuurlijk)

Bij 7-8 maanden draaide het om, niet meer slapen in de box, maar wel in bed.

Ohw en volgensmij hebben alle kindjes in het begin wel een mopper/huilerig/hangerig 1-2 uurtjes in de avond. Dan verwerken ze heel veel.

20. Dilann

Dilann Actief lid

19 jul 2011
    246
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank voor je reactie.. en ik heb zeker wat aan je tips. Als zij wel in ons bed wil slapen dan is dat prima voor nu. I heb dit topic geopend uit onzekerheid en moedeloosheid... het consultatiebureau gaf mij het advies om gewoon in eigen bed te leggen en laten huilen en dat dat alleen zou werken om de huilerigheid e.d. te verminderen.. Ik was heel benieuwd hoe anderen dat hebben aangepakt, omdat ik het laten huilen heel erg lastig vond/vind.

Ik heb zeker wat bruikbare tips gekregen en ga dit dan ook echt proberen.

Deel Deze Pagina