Loopstoel, kopen of niet?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lt20, 11 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lt20

    Lt20 Niet meer actief

    Hallo meiden,

    Zoveel verschillende meningen dat ik het echt niet weet. Het ene cb zegt niet doen, het andere cb zegt dat het voor 15 minuutjes per dag geen kwaad kan (altijd fijn dat ze op één lijn zitten!!)0.

    Ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie ervan vinden! En mocht je er één hebben vanaf wanneer heb je hem gebruikt?
     
  2. Elke1984

    Elke1984 Niet meer actief

    Ik heb er geen. Mij lijkt het alleen maar nadelig; je laat je kindje iets doen waar hij zélf nog niet toe in staat is en dat werkt volgens mij alleen maar ontwikkelingsvertragend. Want als je kindje met dat ding overal raakt, waarom zou hij dan zelf leren kruipen, stappen,...
    Ook het feit dat het door vele professionals wordt afgeraden, ik neem liever geen onnodige risico's met de gezondheid van m'n kind.
     
  3. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    hier is pas ook een topic over geweest, misschien kun je het nog terug vinden in de zoekmachine.

    ikzelf heb nooit een loopstoel gekocht of gebruikt.

    ik vind het niet nodig en bovendien is het advies om hem niet te gebruiken er niet voor niks. natuurlijk heb je er voor en tegenstanders van, maar ik zie de meerwaarde niet van het ding. als ze eraan toe zijn gaan ze hun spiergroepen vanzelf gebruiken en dat lijkt me pas het juiste moment dan om dat te doen.
     
  4. Lt20

    Lt20 Niet meer actief

    Ik ga even zoeken, bedankt!
     
  5. AMS

    AMS Fanatiek lid

    14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Hier werd mij door de KA verteld dat het geen kwaad kan om hem erin te zetten, maar dat ze er niet van leren lopen (zoals vele denken), het is nl een andere beweging die ze in dat ding maken.
    Ik vond hem zelf vrij duur voor de korte periode dat we hem zouden gebruiken en had geen zin in allemaal strepen op muren en meubels (ze botsen nl overal tegenop in zo´n ding), dus heb ik er geen gekocht. Op het kdv heb ik wel toestemming gegeven hem er af en toe in te zetten (sommige ouders willen dat dus niet en ze vragen standaard toestemming, vond ik wel prettig) en dat vond hij erg leuk (na 1,5 maand was hij er wel op uitgekeken).
     
  6. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Ik zou hem ook niet kopen.
    Ik voel me er niet prettig bij, mede door bovengenoemde redenen.

    En ook al zou het voor 15 minuutjes per dag geen kwaad kunnen, zou ik dat geld liever besteden aan speelgoed waar ze zich vaker/langer mee kunnen vermaken!
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Hier nooit gehad, zie het nut er ook niet van in en ik vind het van die lelijke ruimtevreters.
    Een minuutje of 10 per dag zal denk ik geen kwaad kunnen.
     
  8. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ja ik heb er eentje. Isabella heeft er veel plezier van gehad en Julian nog meer. Die wil al alles zo snel. Dus ook rondrennen.

    Nadat Julian zijn heupen goed waren gekeurd ( orthopeed) hebben wij hem er gewoon in gezet. Niet te lang natuurlijk. Met 5,5 maand geloof ik.

    Nee ze leren er niet van lopen maar wel lekker ontdekken.
    Ik wissel af met rondkruipen ( staan) en de kar.


    Maar goed, Julian is een heel sterk mannetje en loopt erg voor op zijn fysieke ontwikkeling ( zowel grove motoriek als fijne motoriek) Staat al met 7 maanden langs de bank en loopt er al langs. Zit al alleen los met 6 maanden en rolde met 4 maanden de hele kamer. rond.

    Ik zou dat wel meenemen in de overweging.
     
  9. misa

    misa Niet meer actief

    15 minuutjes per dag zal vast geen kwaad kunnen. Maar dan heeft het toch ook bijna geen nut...? ;)

    Wij gaan het niet doen, omdat ook ik denk dat het niet helpt bij leren lopen. Ik zie de meerwaarde er niet zo van. :)

    Op het kdv bij ons hebben ze het wel. Als ze het daar zo nu en dan gebruiken, geen probleem. Maar thuis wil ik er geen.

    Succes met je keuze!
     
  10. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Nooit gekocht, nooit gemist, nooit nodig gehad.
     
  11. Storm

    Storm Niet meer actief

    Nooit gekocht, wel gehad. Gekregen van een vriendin van mij. Die had hem van haar tante gekregen ooit. Een heel simpel blauw ding, zonder al te veel poespas. Mijn zoontje vond het geweldig. We zijn hem gaan gebruiken toen hij bijna acht maanden was. Niet heel lang en ook niet veel gebruikt trouwens. Het is geen noodzaak. Als ik hem niet gekregen had, was er hier in huis ook nooit een gekomen. Ik vind ze veel te duur.
    Hij gaat nu ook de hele familie rond.
    Geen noodzaak, maar wel grappig! ;)
     
  12. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    Volgens onze fysio kan het echt geen kwaad, mits de heupen van je kind in orde zijn. En een kwartiertje/20 min achter elkaar kan ook geen kwaad.

    Wij hebben er 1tje via marktplaats gekocht toen hij 8 mnd was. De loopstoel vond hij geweldig. Maar sinds hij kruipt en zich overal aan optrekt gebruiken we m niet haast meer.

    Afgelopen week hebben we hem nog wel een keer gebruikt voor buiten. Het was zo lekker weer, dus was even wat in de tuin aan het doen. Omdat ik het te koud vind voor hem om op de tegels te kruipen, heb ik m maar ff in de loopstoel gezet.
     
  13. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.549
    319
    83
    Volgens onze fysio moet je dat ding absoluut niet gebruiken. Kan slecht voor de heupen zijn.

    En om eerlijk te zijn snap ik niet waarom je je kind er voor 15 minuten wel in zou gaan zetten. Ten 1e omdat je een risico kunt lopen (hoeft niet kan wel). En 2e kun je dat geld voor dat ding toch beter besteden aan iets wat voor de hele dag leuk is??
     
  14. tjessia

    tjessia Fanatiek lid

    1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Lekker doen hoor, hier hebben de kids er alle 3 veel plezier van gehad! Degenen die hem niet hebben gehad hebben hem niet gemist? duh, wat je niet hebt... Maar alle kids die er wél in hebben gezeten, hadden de lol van hun leven:D

    (alsof ze langer dan 15 minuten met lego spelen..:()
     
  15. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik vind het een beetje onzin om er eentje te kopen. Als de kans bestaat dat je kindje er schade door ondervindt, dan koop je het toch sowieso niet? Ik snap dat niet zo goed...

    Julia heeft er nooit een gehad en ook niet gemist. Ze leren vanzelf om meer van de wereld te ontdekken (op een hele gezonde, rustige manier, stap voor stap). Het is meer voor ongeduldige papa's en mama's, maar zelfs dan snap ik het nog niet dat je het toch doet.

    Het is trouwens echt wel schadelijk, maar net zoals draagzakken schadelijk zijn. Ze hangen met hun beentjes naar beneden en dragen hun gewicht op de onderrug/heupen. Dat is niet gezond. Draagdoeken zijn daarom ook gezonder, omdat hierbij de kindjes de knieën heel hoog optrekken en ze daardoor niet hangen in hun kruis. W.b. "een kwartiertje kan niet zoveel kwaad", dat is hetzelfde als "1 sigaret kan niet zoveel kwaad" --> het kan net zoveel kwaad, alleen er zit ook een leuke kant aan een loopstoeltje (lekker spelen, rondrijden) en daardoor kan je het tegen elkaar afwegen en het toch voor korte tijd doen omdat je het té leuk vindt om het niet te doen. Maar dat het niet goed is voor je kindje, daar zijn alle fysiotherapeuten het over eens!
     
  16. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Genoeg baby's die pas na een maand of 10 nog een spreidbroekje krijgen. Conclusie: je weet op die leeftijd niet 100% zeker dat de heupjes van je kindje helemaal in orde zijn (of je moet al een echo hebben gehad). Het kan altijd!
     
  17. diddi

    diddi Bekend lid

    1 jan 2010
    590
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn mening is: niet doen!
    Het is niet heel goed voor de heupjes en beentjes.
    Zodra ze eenmaal zelf kunnen staan willen ze er meestal niet in en daarvoor kunnen ze nog niet zelfstandig staan. Dan is het ook niet verstandig om dit te gebruiken.
    Je gaat dan iets forceren bij een kind en dat lijkt mij niet de bedoeling.
    Wij hebben er nooit een gebruikt en moet zeggen, ik zou het ook niet anders willen doen.
     
  18. mora27

    mora27 VIP lid

    25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik heb zo'n loopstoeltje bij allebei mijn dochters gebruikt... hebben ze veel plezier van gehad... al dat gedoe om zo'n stoeltje heb ik nooit gesnapt.... onze fysio (ivm) afplatting van het hoofdje toen der tijd) zei dat het geen kwaad kon mits je ze er niet uren inzet natuurlijk over de dag heen.. en als ze er als een slap propje inhangen is dat niet goed! de rug en het hoofdje moeten ze wel stevig kunnen houden en onder controle hebben...

    ik gebruikte hem best vaak... als ik ging koken dan zaten ze erin te kijken... totdat ze een beetje zelf begonnen te lopen toen was hij niet meer interessant genoeg...

    enne geen afwijkingen gekregen hoor....
     
  19. sassie25

    sassie25 Fanatiek lid

    15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    ik heb er geen gekocht eerst al omdat ik hoorde dat het slecht kan zijn voor de heupen en later omdat Tycho stijf is in zijn heupen en er een afwijking te zien was op een foto die ze gemaakthebben met 6 maanden. Gelukkig geen spreidbroek enz maar dus geen loopstoel hier!

    Hij heeft het nu ook niet meer nodig want hij wandelt vrolijk langs van alles en nog wat !

    xxx
     
  20. joel

    joel Fanatiek lid

    10 jun 2007
    1.162
    0
    0
    kapster
    best
    idd hier zegt cb ook ff kan geen kwaad, jason met 5 maand erin en liep toevallig net 8 en half maand rond tafel en net na verjaardag los maar die was met alles vlug aar hij vond t geweldig en ging er vaak in maar bij jaimy iets minder. maar die is nog lomper en met broer erbij tja dan mag hij neit alles maar die gaat er minder is en minder vaak maar idd da gedoe er altijd omheen, lekker vermaken en ontdekken. doe wat je gevoel zegt
     

Deel Deze Pagina