Gewicht dochter te laag

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Haazz, Feb 18, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Haazz

Haazz Actief lid

Mar 26, 2013
    184
    0
    0
    Hallo,

ik ben gisteren naar het consultatiebureai geweest en afgezien dat ik een perfect gezond en blij meisje heb, vonden ze haar te licht.

Ze is 22 maanden oud, 86 centimeter lang en weeg 10,1 kilo. De verpleegkundige maakte zich vooral zorgen omdat haar lijntje afbuigt naar de lijn onder alle 'gemiddelen'.

Mijn dochter eet sinds een tijdje wat minder goed 's avonds (soms maar twee happen), maar ik hoor en lees overal dat dit een fase is. Ik maak me er ook niet druk over, weet dat ze overdag flink wat binnenkrijgt en ze is hartstikke gezond, nooit ziek, en altijd vrolijk.

Volgens het consultatiebureau zou ik haar nu tussen de middag warm eten moeten geven, om te kijken of ze daar dan meer van eet en dus aan zal komen. Maar ik heb ik hier een beetje mijn twijfels over.

Om jullie een idee te geven; dit is haar dagschema.
    Ontbijt: Beker warme melk + boterham met appelstroop/jam/smeerkaas/pindakaas

Tussendoor: Beker drinken (water of diksap) en een heel stuk fruit, banaan, mandarijn, peer of appel.

Slaapje

Lunch: Beker melk of smoothie + boterham, soms anderhalf, met appelstroop/jam/smeerkaas/pindakaas/ei/kaas/worst/hagelsag

Tussendoor: Rozijntjes of een cracker

Avondeten; Wat de pot schaft (maar nu dus heel weinig) maar wel altijd wat kwark, yoghurt, danoontje.

Zelf denk ik er over om op volle producten over te gaan en wat vaker ei/avocado oid aan te bieden. En eens te kijken waar dat ons brengt.

Wat denken jullie?

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik denk dat je goed denkt over wat extra's gezonds aanbieden ( Volle melk, volle yoghurt en kwark is zowizo het beste voor kindjes in de groei, ze hebben die vetten nodig voor hun hersen ontwikkeling )

Ik heb ook een mannetje die slecht eet en tussen zijn 1e en 2,5e maar 1 kilo gegroeid is. Hij is flink afgezakt in zn lijntje maar hij ontwikkelt zich prima en eet overdag idd goed.

Heeft ze genoeg aan 1 boterham, of bied je haar nooit 2 aan?

3. Jennifer0306

Jennifer0306 Bekend lid

May 19, 2012
    809
    7
    18
    Schema lijkt me meer dan prima! Ik zou je eigen gevoel volgen en idd wat meer eiwitrijke en gezonde vetrijke voeding aanbieden.

4. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    mijn dochter woog met 2 jaar ook 10 kilo, ook te licht, maar ze volgende wel haar eigen lijn,

met 2,5 jaar woog ze 11 kilo en met 3 jaar 12 kilo.

nu is ze 4 jaar en weegt ze 15 kilo. ze is 1.12 meter, dus lang en slank, maar nog steeds volgt ze gewoon haar eigen lijn.

je eet schema ziet er prima uit, en misschien inderdaad volle producten geven

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik zou zeggen: doe de lunch voor het slaapje. Dan zit er meer tijd tussen lunch en avondeten, en eet ze misschien/waarschijnlijk 's avonds meer. Hier was het destijds altijd 12.00 uur eten en daarna lekker slapen.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier een meisje met vergelijkbaar gewicht. CB vond daar ook van alles van, ik zie een kind dat voor een peuter prima eet en vrolijk is en zich goed ontwikkelt. Ik geloof het dus allemaal wel...
    Ze krijgt gezond te eten, lust graag een gekookt eitje en krijgt dat dus ook regelmatig, (mede omdat ze KMA heeft en die vetten en eiwitten dus al mist), en dan zal ze heus wel blijven groeien. Ook haar lijn buigt nu in de winter weer af, maar ze blijft wel groeien. Vorige winter had ze voortdurend oorontstekingen en at toen niets meer en toen viel ze echt af. Daar hebben we wat mee gedaan.
    Zolang een kind groeit en ook vrolijk en actief is, geloof ik het zelf wel. Ze halen het vanzelf een keer in, en zoniet, dan niet. Mijn man was als kind ook erg tenger, ik was als kind heel slank, dus 't zit 'm hier ook gewoon in de genen :)

7. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Zolang ze vrolijk en gezond is zou ik er niet teveel aan veranderen, ze eet niet minder dan mijn dochter toen die dezelfde leeftijd had. Misschien inderdaad volle zuivelproducten ipv halfvol, een eitje bij de lunch of avondeten, wat 'zoet' fruit als extraatje (druiven ofzo) en inderdaad, ik zou een boterham vóór het slaapje doen (en zo gewenst nog een erna).
    Ik zou niet smiddags warm eten gaan doen, dat lijkt me onhandig. Wel kun je wat rauwkost, als ze dat eet, aanbieden bj de lunch of als tussendoortje, dan krijgt ze nog wat groente binnen.

8. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

Feb 13, 2008
    1,089
    1
    38
    Nederland
    Zl eet ongeveer hetzelfde (26 maanden/14 kilo/91 cm), hij krijgt 's avonds voor het slapen gaan nog wel een papfles (180 ml volle melk + ontbijtgranen). Niet dat jij dat ineens moet geven hoor, dit eet hij alleen extra ten opzichte van jouw kindje. Hij krijgt dit omdat hij dol is op melk. Maar wij geven dus volle melk 2x per dag, dit omdat ik heb begrepen dat volle melk beter is voor kindjes in de groei. Misschien dat eens proberen? Toetje eet hij gewoon mee wat de pot schaft, dit kan magere (vruchten)yoghurt zijn of vla oid.

Succes! Zolang als je kindje het goed doet, zou ik me trouwens echt geen zorgen maken!

9. LA85

LA85 Fanatiek lid

Apr 25, 2013
    2,018
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ben het eens met de andere dames :)
    Overigens moet ik er wel bij zeggen dat mijn zoontje van bijna 14 maanden meer eet dan jouw dochter. Hij is mini met zijn ongeveer 75cm, maar eet als een beer. Ik moet deze maand op controle maar denk dat hij om en nabij 9,2kg weegt. Ter vergelijking:

's ochtends: 1,5-2 boterhammen en 250ml melk
    lunch: 1,5-2 boterhammen en 250ml melk
    avondeten ruim 250gr

tussendoor fruit en soms rozijntjes of soepstengel o.i.d.

10. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Ik moet binnenkort ook weer met mijn zoon. Hij zal ook ongeveer die lengte hebben en hetzelfde gewicht. Ik vind hem nu al dik want hij was eerder nog dunner. Op het cb waren ze eerder heel positief erover. Hij doet het goed en groeit goed. Hij is actief dus dat de lijn afbuigt was niet erg vonden ze. Ook wel een verademing tussen alle stevige kinderen die ze zagen. Ben benieuwd of ze het nu nog vinden.
    Min zoon eet ongeveer hetzelfde als jouw kindje alleen brood vaak wat slechter en avondeten juist goed.
    Ik maak me geen zorgen en zou dat in jouw geval ook biet doen. Ik geef wel volle producten en doe ook niet moeilijk met suikers etc. Alles voor het gewicht op niveau houden. Want 1x ziek en dan is echt elk vetje weg

11. mw21

mw21 VIP lid

Oct 24, 2010
    5,173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Ik zou dubbele aantal boterhammen aanbieden :)
    Ook zou ik idd volle melkproducten aanbieden

Iedereen groeit op zijn eigen tempo maar eerlijk is eerlijk mijn dochter was met 11 maanden 10 kilo ;)

12. mw21

mw21 VIP lid

Oct 24, 2010
    5,173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Of pap idd met volle melk.

Of... je gevoel volgen als jij dr gezond vind dan vind je dr gezond toch

13. Lovemykids4

Lovemykids4 Niet meer actief

Ach hier ook gezeur van het cb.
    Mijn dochter van 3,2 jaar is 1m15 en weegt 15 kilo.
    Ook te licht en ze krijgt al een ruime 2 jaar nutrinidrink multifibre om aan te komen.
    Ze eet erg slecht.

Terwijl mijn jongste weer een dikkerd is en met haar 9 weken al bijna 7,4 kilo weegt bij 65 cm lengte.

Ze hebben altijd wat te zeuren.
    Ze was als baby te zwaar en dik en nu dus erg lang en mager.
    het is ook nooit goed.

14. nmv

nmv Fanatiek lid

Jan 7, 2013
    3,964
    270
    83
    Oost-NL
    Hier is het cb inmiddels allang gestopt met zeuren over dat ze te licht is, gelukkig! Maar voor ons hadden ze daarvoor ook geen 'oplossing', aangezien wij op het max zitten van wat ze normaal gesproken adviseren qua eten. (Er zou volgens hun schema's bij ons nog 1 boterham bij kunnen, maar meer niet...)

Ik zou inderdaad volle producten en een extra boterham aanbieden. (Bied je haar al meer brood aan dan wat in dit schema staat? Mijn dochter eet per keer namelijk 2 boterhammen...) En ik weet niet hoe laat ze naar bed gaat, maar hier krijgt ze ook eerst lunch voor ze gaat slapen. Daardoor zit er iets langer tussen die maaltijden, waardoor ze haar avondeten beter eet.

En voor wat betreft het advies voor warm eten tussen de middag, ik heb dat hier wel eens geprobeerd, maar mijn dochter wil dat absoluut niet hebben!!

En mij is geleerd dat je op jezelf moet blijven vertrouwen, moeders weet het beter dan het cb! :)

15. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

Jun 12, 2012
    3,201
    509
    113
    Mijn dochter is 13 maanden en ook de 10 kilo gepasseerd, en zij is gemiddeld. Eerlijk gezegd begrijp ik dus wel dat het cb er een opmerking over maakt. Ik zou inderdaad overstappen naar volle producten, bijvoorbeeld vla als toetje en idd een extra boterham aanbieden. Tja, denk niet dat je er heel veel invloed op hebt verder. En als ze gezond is en zich gewoon ontwikkeld, zou ik me geen zorgen maken.

16. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

Oct 4, 2012
    5,965
    3
    0
    Ts reageert niet meer :(

17. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Ik denk dat de mijne net zo zal zijn. Hier wel prematuur geboren maar nog niet echt een inhaalslag gemaakt.
    Hier wel veel ziek geweest met slecht eten tot gevolg.
    Maar zodra ze opknapte ging ze weer eten als een bootwerker.
    Ik koop voor haar volle melk en die drinkt ze als ze op staat (wel nog uit de fles het enigste 200cc)

Ze was in november 77,5 cm en 9720 gram en vandaag thuis 9980 dus amper aangekomen maar wel in lengte dat zien we duidelijk.

18. amber23

amber23 Fanatiek lid

Mar 7, 2011
    1,239
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoon van 2,5 eet heel veel sinds de geboorte al maar weegt maar 11 kilo. en is 84cm. Maar zijn vader is ook mager en eet ook veel. Wij kregen ook elke keer gezeur van te mager maar toen ze het eet schema zagen schrokken ze wat hij eet. En nu horen we hun er niet meer over.

19. Haazz

Haazz Actief lid

Mar 26, 2013
    184
    0
    0
    Hallo allemaal!

Bedankt voor jullie reacties. Ik maak me geen zorgen, en wil me ook geen zorgen gaan maken omdat het CB dit roept.

Eten voor haar slaapje en na haar slaapje resulteert er eigenlijk in dat ze minder brood eet. Soms eet ze anderhalve boterham, maar meestal 1. 2 boterhammen krijgt ze niet weg. Bij hoge uitzonderingen gaan er twee krentenbollen in :)

Mijn man en ik hebben besloten om nu eerst vijf weken haar lekker volle producten en een xtra eitje te geven. In Maart moeten we weer naar het CB. Als het dan nog 'paniek' is, dan kunnen we altijd dat warme eten in de middag nog proberen.

Ik bedacht me vanochtend ook ineens dat ze de vorige keer nog is gewogen op een babyweegschaal en deze keer op zo'n stoeltje. Wellicht zit daar nog een meetverschil in.

Ook even gekeken naar de curves van de WHO. Daar zit ze helemaal niet onder het gemiddelde en heeft ze een prima gewicht.
    Volgende keer bij het CB maar eens vragen hoe dat zit.

(Ze hebben ook wel eens een meetfout gemaakt met de omtrek van haar hoofd. Stonden ze zich achter hun oor te krabben, hadden ze gewoon verkeerd gemeten)

20. Haazz

Haazz Actief lid

Mar 26, 2013
    184
    0
    0
    Er moet ook gewerkt worden voor al die volle melk en kwak... :-D

Share This Page