10maanden en nog niet teigeren, kruipen of schuiven

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Femmelepem, 24 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Femmelepem

Femmelepem Fanatiek lid

17 aug 2010
    3.351
    0
    0
    Pretecho'er
    Breda
    Nou ja de titel zegt het al. Mijn zoontje is 10,5 maand en er zit werkelijkwaar geen beweging in. Hij zit op zijn kleed en alles wat binnen handbereik ligt, pakt hij. Desnoods klapt hij zichzelf dubbel. Hoofd op de teentjes en dan grijpen naar speeltje. Maar hij teigert niet, kruipt niet en schuift ook niet op zijn billetjes.
    Ik weet daarbij niet moet vergelijken met andere kindjes. Maar ik heb echt het idee dat hij een beetje achterloopt in ontwikkeling.
    Wat kan ik doen om hem te helpen? Op zijn buik liggen is drama. Hij gaat gelijk huilen en legt zijn hoofdje op de grond.

2. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Och mijn dochter net zo. Ging niet kruipen en of tijgeren op die leeftijd. Ze had andere interesses... Lopen bijvoorbeeld wat ze nog helemaal niet kon maar wel graag wilde met hulp van ons. Ze heeft heel lang, wel een paar maanden, aan onze handen pasjes gezet. Het schoot niet op en onze ruggen werden er krom van. Toen ze het een beetje onder controle kreeg ging ze ook ineens andere manieren bedenken om vooruit te komen die ze wel zelfstandig kon: tijgeren.... En later kruipen.... Ze was toen een maand of 15... En 2 weken later liep ze los.....
    Echt, ik dacht ook van: nou aktie meid...maar ze doen het echt wanneer zij willen. Komt helemaal goed....het gaat straks heel snel

3. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Gaat hij wel zelf zitten of zet je hem neer in zit houding? Ik zou hem toch wel gewoon neer leggen ook al vindt hij dat niet leuk, is wel belangrijk voor zijn ontwikkeling.

Overigens ken ik er wel meer die met 10 mnd nog niet zo heel veel deden en dat kwam ook helemaal goed hoor!

4. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier vond ze het eerst ook niks op haar buik, maar toch steeds vol gehouden totdat ze ontdekte dat ze vanuit haar buik meerdere dingen kon!
    Eerst achteruit tijgeren, toen vooruit, toen van tijgeren naar zit en vervolgens kruipen. Duurde hier ook even voordat ze het door had, maar toen ze eenmaal het eerste door had volgde de rest in rap tempo!
    Ieder kindje heeft z'n eigen tempo, je kan dit niet dwingen maar wel zoveel mogelijk stimuleren. Zou inderdaad ook niet je kindje zelf in zithouding neerzetten, maar toch op de rug of buik. Is goed voor de ontwikkeling...

5. Femmelepem

Femmelepem Fanatiek lid

17 aug 2010
    3.351
    0
    0
    Pretecho'er
    Breda
    #5 Femmelepem, 24 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2012
    Hij gaat zelf zitten en dat vindt hij ook leuk om te doen. Liggen wil hij niet meer behalve in bed.
    Zelfs staan doet hij niet. Hij steekt elke keer zijn beentjes naar voren. en ik weet dat je geduld moet hebben en Ieder kind is uniek en volgt zijn eigen lijntje. Maar ik zou het zo graag willen zien. Is voor hem zelf ook wat makkelijker.
    Hij is heel goed met zijn handjes. Pakt met de pincetgreep, is geïnteresseerd in alle kleine en grote gaatjes. Hij denkt echt over dingen na. Is lief, vrolijk en best makkelijk. Huilt alleen bij een vieze broek of als hij echt moe is. Kortom een voorbeeldig kind wat niet kan kruipen tijgeren of staan

6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.817
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    klinkt een beetje als mijn oudste. Die doet en deed alles eigenlijk pas, als ze het écht kan. Oftewel: Als ze eenmaal iets deed, deed ze het gelijk goed.
    Drinken uit een beker (zelden geknoeid), lopen (bijna zonder vallen) zindelijk worden (geen ongelukjes) .

We moesten overal wel even op wachten, maar het kwam goed en ze is en was heel precies inderdaad. Maar ik begrijp je ongeduld. Succes met wachten ;)

7. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoontje is een week jonger en kan sinds 2 dagen kruipen. Ik die dag daarvoor toen ik bij een collega op de koffie was nog heel dapper vertellen dat hij alleen maar op zijn billen zat en ondanks dat toch overal kwam. Tijgeren deed hij niet, bilschuiven ook niet. Wel op de buik liggen en zelf gaan zitten.
    Vroeg me af hoe hij in de vrede overal kwam, want het zelf gaan zitten kan hij ook nog niet zo heel lang. Maar dus zo ineens, in een keer, daar ging ie, achter de blokken aan.
    En het lijkt zo vreselijk schattig. Echt hoor, als je kleintje het er aan toe heeft, komt het vanzelf.
    Ik maakte me geen zorgen, maar ja, vergelijken doe je toch. Zijn broer was 10,5 mnd en toen liep hij door het hele huis heen, klom de trap op en ja, dat gaat de jongste absoluut niet redden.

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zo gaat het hier ook tot nu toe...
    Als ze iets gaat doen dan doet ze het ook meteen goed. Ze is bij 17,5mnd gaan lopen en is nog nooit eigenlijk écht gevallen.

9. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Komt nog hoor! Mijn oudste ging pas met een jaar kruipen en liep toen wel gewoon met 14 maanden. Idd alles in een keer perfect.

10. adi

adi Niet meer actief

Van cb 'horen' kindjes pas met 9mnd te kunnen rollen, dus heel laat is hij echt niet.

Los daarvan: vanuit zithouding komt een kind natuurlijk niet vooruit. Dat is een beperkende houding. Als je hem wil stimuleren wordt het toch echt op de buik liggen en daar vanuit stimuleren. Als hij zijn hoofd ip de grond legt zijn ze schouders en rug nog niet sterk genoeg en om die aan te sterken komt ie weer in de buikligging terecht.

11. sietske

sietske Bekend lid

26 mei 2006
    552
    1
    0
    hier het zelfde verhaal...
    Mijn zoontje is nu 11 maanden. hij kan achteruit tijgeren en een rondje draaien. Als ik hem op zijn billen zet, kan hij uren spelen... maar daar schiet hij natuurlijk niets mee op.
    dus hier is het eerst neerleggen op zijn rug, dan gaat hij even op zijn rug spelen, hij draait zich om op zijn buik en dan gaat hij alleen op zijn buik spelen en een beetje achteruit tijgeren enzo.
    Als hij dat zat is ga ik met hem op zijn buik spelen...
    meestal overrollen met een bal en dan net steeds een stukje verder....
    dan mag hij op het laatst ook wel even zitten spelen om te ontspannen.

maar wel blijven doen... heb je evt fysio? Yannick krijgt dat al vanaf 7 weken ofzo en het is echt heel nuttig!

en kijk niet alleen naar de grove motoriek he... Y, is heel goed inde fijne motoriek..,. hij kan drinken uit een glas(met hulp), hij kan zelf zijn stukjes brood pakken en in zijn mond stoppen, hij kan klappen en high five en hiep hiep hoera enzo....

12. Vagans

Vagans Niet meer actief

Yara is precies zo!

Stappen wil ze wel de hele dag door (aan de hand) maar verder komt ze niet vooruit. Op dr buik liggen heeft ze nooit gewild. Denk dan ook dat het daar een beetje aan ligt.

Ik maak me geen zorgen hoor! Of het komt wel , en zo niet dan slaat ze het maar over.

Ze pakt overgens wel het kleinste pluisje tussen duim en wijsvinger en kan zelf goed eten in dr mond stoppen. Dus over dr motoriek maar ik me geen zorgen.

13. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Elise kruipt ook nog maar net, en die vindt op haar buik liggen wel leuk maar dara ging ze hier niet echt sneller van kruipen. Zelf zitten kan ze niet en zie ik hara voorlopig ook niet doen. Verder trekt ze zich niet op of doet ze andere spannende dingen. Ze is gewoon een lieve luie baby ;) Als hij niet ontevreden is zou ik hem lekker laten.

Deel Deze Pagina