overdag slecht slapen?

Discussie in 'Verzorging' gestart door tweety, 4 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tweety

    tweety VIP lid

    2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    ons dochtertje is bijna 7 weekjes oud. Overdag en begin v d avond slaapt ze slecht. Ze slaapt snachts zonder problemen. Overdag als ze bij ons ligt of in de wagen als we wandelen geen probleem. zodra ik haar in bed leg is ze wakker en gaat dan huilen. sinds een paar dagen merk ik dat ze vaker misselijk lijkt en oprispingen heeft. Ook geeft ze tussen voedingen door wat op. Na de voeding is het meestal ook wel een mondje wat terug komt. ze heeft al sinds d'r geboorte vaak de hik. Meerdere keren per dag.

    Ik geef bv op verzoek. Meestal 7x per 24 uur. Met clusteren in het begin v d avond zo'n 1,5 tot 2 uur.

    Het liefst zit ze hele dagen opschoot. In de box vind ze even leuk max 15 min. Maar meestal is het na 5 min al klaar en gaat ze huilen. wipstoeltje idem. op schoot is ze verder als ze niet te moe is een vrolijk meisje.

    Iemand een idee? Verborgen reflux? alleen snachts geen last ervan is dat niet raar?
     
  2. uil85

    uil85 Actief lid

    19 feb 2013
    320
    12
    18
    hallo,

    ons mannetje is nu 11 weken oud en heeft precies hetzelfde als wat jij beschrijft. Hij slaapt ook weinig overdag en s nachts wel goed. Hij heeft wel n verborgen reflux, dus dat kan wel ondanks dat ze s nachts goed slaapt.
     
  3. tweety

    tweety VIP lid

    2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    Uil85 wat doe je eraan?
     
  4. Silcl

    Silcl Lid

    2 dec 2013
    18
    0
    0
    Ik lees graag mee. Ons dochtertje van bijna 3 maanden heeft hetzelfde. Slaapt 's nachts in de bak van de kinderwagen naast ons bed en dat gaat redelijk goed. Overdag wil ze alleen maar slapen als ze bij je zit/ligt. Zodra je ze weg legt (box, wipstoel, bedje, bak van de kinderwagen) is het een drama!
    Heb al veel geprobeerd en laten huilen is voor ons geen optie.

    Over 3 weken moet ik ook weer gaan werken en dan gaat ze 2 dagen naar het kinderdagverblijf en ik weet dat ze er geen tijd voor hebben om haar de hele dag op schoot te houden. Ik zou het vreselijk vinden als ze haar daar laten huilen.
     
  5. Naatje31

    Naatje31 Lid

    6 jul 2013
    14
    0
    0
    Zoetermeer
    mijn zoontje heeft het ook. Hij krijgt flesvoeding vanaf dat hij 4 weken is. Ik gooi er nutriton in om het wat dikker te maken zodat het niet zo makkelijk terugkomt. Wat helpt is rechtop houden de voeding tot het wat gezakt is. Bedje wat verhogen met boeken aan het hoofdeinde (op de grond dan he).
    Mijn zoontje sliep ook heel slecht, was steeds aan het wegslikken en mondjes terug geven. Nu is dat al gelukkgi veel minder.

    Als je borstvoeding geeft is de enige optie nutriton toe te voegen als je kolft.

    Mijn zoontje sliep snachts ook goed in het begin, waarschijnlijk omdat hij zo moe was van het overdag wakker zijn.
    Nu gaat het stukken beter en heb ik een vrolijk mannetje wat meer aan zijn rust toekomt.

    @Silci, als je je zorgen maakt over het kinderdagverblijf spreek dit uit naar de leidsters. Ieder kind hoort de aandacht te krijgen die ze nodig hebben. Het zou te zot voor woorden zijn als ze je kind laten huilen omdat ze "geen tijd" zouden hebben. Ik persoonlijk zou mijn kind dan niet eens brengen.
    Ik heb zelf 8 jaar kinderopvang gedaan en heb nooit meegekregen dat leidsters niet ieder kind de aandacht probeerde te geven die het nodig had.(ik heb nooit op de babygroep gestaan).
    Mijn zoontje gaat morgen ook wennen,geloof me het doet mijn mamahart ook pijn..ik zou hem liever ook niet weg willen brengen,want ik ben van mening dat wij mama's nog steeds de beste zorg aan haar eigen kind kan geven, maar ben helaas niet in de positie thuis te blijven.

    Oh wat misschien kan helpen met het slapen is een doekje in je bh dragen en die aan je baby te geven als hij/zij gaat slapen. Bij mijn zoontje wil het wel is helpen als hij onrustig is in bed.

    Succes meiden en ik hoop dat jullie beebjes snel wat rustiger met slapen zullen worden.

    Liefs Nathalie
     
  6. Lynn88

    Lynn88 Bekend lid

    15 feb 2013
    877
    0
    0
    Heel herkenbaar. L. had dezelfde klachten en bleek verborgen reflux te hebben. Hier krijgt ze nu Zantac voor, op voorschrift van de ka. Verder dikken we haar voeding in met jbpm en staat haar bedje en de wandelwagen schuin. Ook houden we haar tot minimaal een half uur na de voeding rechtop.

    L sliep ook overdag niet tot nauwelijks en viel 's avonds als een blok in slaap waardoor ze al heel snel de nachten doorsliep. Volgens de ka is dat een typisch kenmerk voor reflux baby's.

    Hier hebben de medicijnen in combinatie met regelmaat en inbakeren ervoor gezorgd dat L. overdag beter slaapt. Hierdoor is ze veel vrolijker en fitter.

    Als ik jou was zou ik even contact opnemen met de ha voor een verwijzing naar de ka. Reflux kan heel pijnlijk zijn voor kleintjes omdat het zuur uit de maag wondjes maakt in de slokdarm (Dat verklaart ook het huilen bij het neerleggen in bed, hierdoor komt er 'druk' op de wondjes). De medicijnen maken het maagzuur minder zuur, waardoor ze er minder last van hebben. Het indikken (as betekent dit bij bv wel dat je alles moet kolven) en het omhoog houden zorgen ervoor dat de voeding minder snel omhoog komt.

    Succes!
     
  7. Naatje31

    Naatje31 Lid

    6 jul 2013
    14
    0
    0
    Zoetermeer
    Best lynn88,

    ik kreeg advies voor eventueel Zantac mocht het erger worden,maar daar zit alcohol in. Er zijn wel alcoholvrije soorten,maar meestal schrijven ze degene met alcohol voor. Ik ben sowieso geen fan van medicatie,zeker niet bij kleintjes alleen als het echt niet anders kan. Mijn arts vertelde me dat als ze een lichte vorm hebben van verborgen reflux, dat het beter is om alle voorzorgsmaatregelen te nemen zodat je baby er zo min mogelijk last van heeft.

    Nu is het wel zo dat ik mijn zoontje wel heb laten controleren om te kijken of hij het erg had of niet, bij hem zag ze geen roodheid in zijn keel. Ieder kind is natuurlijk anders. maar met lichte verborgen reflux werken vaak de "simpele"dingen genoeg.
     
  8. Lynn88

    Lynn88 Bekend lid

    15 feb 2013
    877
    0
    0
    Hoi Naatje,

    sorry voor de late reactie, was het topic even uit het oog verloren..

    L krijgt de variant zonder alcohol. Voordat overgegaan is tot medicatie hebben wij alle voorzorgsmaatregelen gedurende lange tijd genomen (omhoog houden na het voeden, bedje en wandelwagen schuin, indikken voedsel etc.)
    Ook zijn we naar de logopedist geweest die de drinktechniek heeft bekeken. Wellicht dat hier wat aan verbetert kon worden om de klachten te verhelpen. Dit bleek echter niet het geval, waarna over gegaan is tot medicatie.

    Ook ik ben geen fan van medicatie. Maar voordat we met de Zantac begonnen was het huilen, huilen, huilen en niet slapen.. nu met medicatie is ze een vrolijke rustige baby die nu ook overdag aan haar slaap toekomt. Je merkt duidelijk dat ze nu geen pijn meer heeft..

    Ik denk zeker dat niet ieder kindje met reflux medicijnen nodig heeft, maar vind ook dat als je als ouder het vermoeden hebt dat ze er (veel) last van hebben en de voorzorgsmaatregelen niet helpen, je de ka in moet schakelen. Deze kan goed beoordelen of medicatie nodig is.
     

Deel Deze Pagina