Hoi Ilse, Mijn vraag gaat over mijn 8 weken oude zoontje. Zal eerst wat voorgeschiedenis vertellen. In 1999 heb ik een borstverkleing gehad en mij is verteld dat ik nooit meer BV zou kunnen geven. Echter had ik jaren erna een hormonale stoornis van enkele jaren waarbij ik 's nachts uit 1 van mijn borsten melk verloor. Zodoende probeerde ik bij mijn oudste zoon toch BV te geven. Ik ben in het zh bevallen en heb daar de 1e 24 uur gekolfd, en zowaar kwam de BV goed op gang. Ik bleek zelfs last te hebben van hyperlactatie! Ik heb mijn oudste zoon 8 maanden BV gegeven en door omstandigheden die niets met de BV te maken hadden moest ik stoppen. Tijdens de zwangerschap van mijn jongste zoontje Mika heb ik op het laatst 10 weken volledige bedrust gehad omdat Mika een groeiachterstand had. Na de bevalling bleek dat dit kwam door een verkeerd aangelegde placenta. De navelstreng zat niet op de goede positie en was ook erg dun. Mika was na 41 weken zwangerschap 51 cm en 3190 gram zwaar. Ondanks zijn goede gewicht was hij toch erg dun. Na de bevalling is hij meteen aangelegd en hij dronk ook meteen. Hij was de 1e 24 uur wel 220 gram afgevallen. Zijn neusje zat erg dicht waardoor hij moeilijk kon drinken (ze zuigen hier in Roosendaal na de bevalling de neusjes niet meer uit). De kraamhulp heeft op dag 2 het neusje schoongemaakt en toen dronk hij ineens veel beter. Wel heeft hij uraten in zijn urine gehad, een teken dat hij te weinig vocht binnenkreeg de eerste dagen. Volgens de kraamhulp had ik op dag 5 al een regeldag, omdat Mika vaak om de 2 uur kwam. Het duurde nu even voordat de BV goed op gang was, en toen hij eenmaal op gang was, bleek ik wederom last te hebben van hyperlactatie. Nu vooral in 1 borst, de andere doet gewoon. Wij hadden de afgelopen weken een keurig ritme/schema. Ik voed op verzoek met een half oog op de klok . Ik laat Mika grotendeels zelf bepalen wanneer hij wil drinken, maar als er overdag te lang tussen zit (langer dan 5 uur) dan maak ik hem toch wakker. Het schema zag er meestal als volgt uit: 3 uur, 6.30, 10 uur, 13 uur, 16.30, 19.30, 23 uur. De nachtvoeding wilde nogal eens wisselen qua tijd (soms 4 of 5 uur, ipv 3 uur) waardoor de ochtenden ook nogal eens wisselden. Donderdag heeft Mika zijn 1e enting gehad. Hij reageerde hierop door donderdag heel veel te slapen. En vanaf donderdagnacht is het "mis" qua voedingen en schema. Hij kwam toen die nacht om de 2 uur, vrijdagochtend ook, vrijdagmiddag zat er weer 3 a 4 uur tussen, 's avonds weer 2,5 uur. Het schema van vandaag was 23.30, 3.45 uur, 6.30 uur, 9.30 uur, 11.30 uur, 15.30 uur, 18.30. Zou dit een regeldag kunnen zijn? Mika is vandaag en gisteren ook erg onrustig aan de borst. Ik hoor hem wel goed drinken, hij heeft ook nog voldoende poep-en plasluiers (poepluiers zijn wel altijd dun/spuitluiers en variƫren qua kleur van groen tot felgeel). Of heeft hij toch last van de prikjes? Mijn oudste zoon had nooit last van zijn prikjes en heeft ook geen regeldagen gehad, dus ik heb absoluut geen vergelijkingsmateriaal. Volgens internet komen regeldagen met 10 dagen, 6 weken en 3 maanden. Maar Mika is nu 8 weken, kan het dan toch nog een regeldag zijn? Hoe lang kan dit duren? En hoe kan ik dit het beste aanpakken zodat we weer een ritme krijgen? Alvast bedankt voor je antwoord (en sorry voor het lange verhaal) groetjes, Tanya
Overigens is hij, nadat de BV goed op gang gekomen was, goed aangekomen. Hij is op 7,5 week tijd 1890 gram aangekomen en woog hij afgelopen donderdag 4860 gram. Hij is ook 7 cm gegroeid.
Hallo, Ik denk dat het bij jullie, zeker gezien jouw voorgeschiedenis, super loopt. Het drinkgedrag wat je beschrijft kan zeker door de prikjes komen. Veel kindjes zijn daar een paar dagen wat hangerig van. Vinden het fijn om dan vaak een beetje te drinken. De termijnen voor regeldagen zijn inderdaad zoals jij schrijft maar daar kan je ook aan toevoegen alle momenten waarop een kindje een keer meer behoefte heeft (en dus zelf gaat regelen) bijvoorbeeld doordat er iets onder de leden zit of wanneer ze ineens een enorme ontwikkeling doormaken. Een prikje kan daar dus wel mee te maken hebben. Succes Ilse