Ik kan toch echt wel stellen dat onze dochter van 7 mnd een 'slaapprobleem' heeft ( en wij dus ook...) Ze is absoluut niet in staat om 's avonds of 's nachts als ze wakker wordt weer zelf in slaap te vallen. Onze eerste 2 dochters werden ook weleens wakker en vaak wachtten we dan even af. Na wat gemopper of kort gehuil vielen ze dan 9 vd 10 keer weer in slaap. Als dat toch niet lukte haalden we ze er even uit, zongen zacht een liedje, even lopen, neerleggen en weer tevreden. Onze derde dochter daarentegen MOET aan de borst alvorens ze weer verder slaapt. Een aai over haar bol? Een liedje? Even naast haar zitten en haar handje vasthouden? Ze kijkt je aan en lijkt te zeggen: je denkt toch niet dat ik hier genoegen mee neem??? En ze zet t op een brullen. Haar aanleggen is de makkelijkste manier om haar weer stil te krijgen en weer verder te laten slapen. Ik zeg dan ook weleens dat ik nooit meer stop met de bv aangezien ik anders mijn enige troostmechanisme kwijt ben. Ze pikt echt niets anders. De situatie is nu dan ook dat ze sinds een week of 4 rond 23 uur wakker wordt, dan weer rond 1 uur, rond 2.30, 4.30 en 6.00. Het lijkt wel of de tijd er tussen met de dag korter wordt...ik geef haar dan ook elke keer voeding simpelweg omdat op een andere manier troosten dus niet lukt. Ook is laten huilen moeilijker omdat we nog 2 kindjes hebben. Hier lijkt geen sprake te zijn van een sprong/ tanden oid daarvoor duurt t te lang en zit er teveel structuur in detijden dat ze wakker wordt. Het zit in haar systeem lijkt wel en lijkt meer op aangeleerd gedrag. Is er iemand die me gerust kan stellen en me zeggen dat t toch een fase is?( alleen zeggen als je t meent) duurt t daarvoor niet te lang? Of moet ik er toch aan gaan denken een of ander slaap-trainingsprogramma aan te gaan schaffen of andere stappen te gaan ondernemen? Zijn er meer onder jullie die in een soortgelijke situatie zitten? En bv mama's: troosten jullie altijd met de borst of lukt t ook op een andere manier? Vraag me echt af of ik ooit nog uit dit patroon kom en als ik stop met bv ze dit gedrag toch nog voort blijft zetten....of dat ze me dan niet meer als een wandelende borst zal zien en ze ook tevreden zal zijn met andere troost- technieken. Overigens: door papa laat ze zich ook niet troosten... Wat is jullie idee hierover????? Heel erg bedankt vast!
Ps hiervoor sliep ze ook nog niet door hoor, maar toen kwam ze alleen rond 1 uur en 5 uur en heel soms sliep ze weleens van 0.00 tot 6 uur....
Poehee.... wat zal jij moe zijn!! Nu ben ik een kunstvoedingsmama dus heb weinig verstand van bv hoor. Maar bevat jou voeding nog genoeg verzadigende stoffen waardoor ze lang kan slapen? Slaapt ze overdag ook zo slecht? Misschien als laatste voeding de bv in een fles met rijstebloem aanbieden? Of kan dat niet met bv? Ik weet niet hoor... zeg ook maar wat er in me opkomt. Ons zoontje was ook een slechte slaper totdat we met 4 maanden rijstebloem gingen toevoegen aan de voeding. Vanaf die nacht is meneer een goede slaper en is nu gemiddeld 1 x per maand een nachtje aan het spoken (ojee... de goden verzoeken noemen ze dat want het is ineens brullen bover!) succes!
Pfoe.. Heftig! Kan je niet helpen, maar zit met een vergelijkbare situatie. Hier is het gelukkig tussen 19.00 en 0.00 en slaapt dan door tot 6.30, dus het gaat niet ten koste van onze nachtrust. Maar 's avonds wordt ze vrij vaak wakker (soms om het uur) om dan telkens alleen maar weer tevreden te zijn met de borst. Ze drinkt dan in korte tijd telkens wat, om vervolgens dan dus wel door te slapen (gelukkig!). Nu is dat dus niet zo heel erg vervelend (tja heb geen momentje voor mezelf zo 's avonds), maar misschien komt het doordat ze wat voeding in wil halen omdat ze overdag drukker is/actiever is/meer bezig is met wat er gebeurt om haar heen? Heb geen idee hoor! Maar is wat ik hier in ieder geval wel denk. Begon rond een maand of 6/7 en ze is nu bijna 10 maanden Lees hier nog even mee! Oja.. Heb hier weleens een fles gegeven met kv (om te proberen) rond 18.30 (normaal haar tijd om naar bed te gaan) en dan sliep ze inderdaad door tot 0.00 voor een voeding, maar kwam dan in de nacht weer gewoon 2x, dus dat was hier in ieder geval niet echt een oplossing.
Hier ook een nacht brakertje. Die geregeld snachts wakker wordt en dan aan de borst wil. Nu ze wat ouder is gaat het iets beter maar ze komt nog wel geregeld. En de eene nacht gaat beter dan de ander. Hier geen echt tips sorry wil je wel succes wensen
Met 26 weken hebben kindjes een sprong. Jouw kindje is nu 7 maanden en heeft het sinds een maand? Je zegt zelf dat het geen sprongetje kan zijn, maar weet je dat heel zeker? Mijn dochter is 6 maanden en komt ook nog vaak. Mijn dochter is ook niet in staat om na te mopperen zelf weer in slaap te vallen en dat hoeft van mij om eerlijk te zijn ook niet. Ik ben van mening dat ze het nodig heeft, dus het kan krijgen. Is het niet voeding nodig hebben, dan is het wel nodig hebben dat ze de veiligheid en de geborgenheid van BV nodig heeft. Hoeveel tijd zit er overdag tussen de voedingen? Ik weet niet hoeveel tijd er tussen zit, maar als er meer dan 3 uur overdag tussen zit, zou je eens kunnen proberen overdag vaker aan te leggen zodat het verschil tussen dag en nacht duidelijker word?? Rijstebloem geven snap ik niet zo goed, BV is niet voor niets licht op de maag. En aangeleerd gedrag...? Hmm, klinkt zo negatief. Kun je - ondanks je vermoeidheid - niet 'gewoon' accepteren dat het zo is en dat het ongetwijfeld wel weer goed gaat komen? Het is ongetwijfeld een (zware) fase die wel weer overgaat....
Helaas niet echt een opbeurend bericht, maar zowel onze oudste als jongste dochter gingen dit gedrag vertonen toen ze ong 4 maanden waren. Oudste altijd slechte slaper gebleven, maar na een jaar met veel pijn en moeite 's nachts van de borst gekregen. Nu accepteer ik t maar, en laat de jongste zo lang mogelijk op onze kamer slapen zodat mijn rust zo min mogelijk wordt verstoord. Maar t is vervelend ja. Overigens zijn ze hier niet zo van de bijvoeding dus dat kan meespelen en ook overdag drinken/dronken ze liever vaak kleine beetjes ipv af en toe een volle buik. De tip heb ik dus niet, maar lees mee: wie weet komt ie nog...
Je hoort dit vaker bij kindjes die borstvoeding krijgen die ouder zijn dan 6 maanden. Natuurlijk willen ze niet meer op een andere manier worden getroost, wat is nu beter en fijner dan de borst? Voor zover ik heb gehoord, is het geen fase en zal het juist blijven, omdat je kindje nu snapt hoe fijn het is. Mijn inziens kun je 2 dingen doen: het accepteren, meegaan met haar behoeftes en ervan genieten. Of zo snel mogelijk afleren door andere troostmethodes toe te passen. Dit is echter heel pittig, want de eerste dagen zal ze ernstig protesteren, maar daarna worden de meeste kindjes weer minder vaak wakker... Succes en sterkte.
Oh ja, ik troost dus altijd met de borst ja. Vind t ook wel weer fijn dat dat kan en als ik niet hoef te werken ook wel gezellig, 's nachts samen in bed.
Kan het niet zo zijn dat jouw voeding aan het terug lopen is. Misschien wordt ze wakker van de honger. Misschien een keer kunstvoeding proberen 's avonds en kijken of ze dan wakker wordt. Zeker gezien ze alleen in slaap valt na de borst doet me vermoeden dat dit het probleem is.
Ik denk niet dat kv de oplossing is. Waarschijnlijk is het ook gewoon mamahonger. Overigens is het heel herkenbaar hoor! Hier sliep ze al door en ook klokje rond en met 6 maanden was het gebeurd. Hier hielp het troosten door papa ook niet, ze wilde alleen de borst. Tot 1 jaar had ik me er bij neergelegd. Accepteren is al het halve werk. Maar toen weigerde ze met haar verjaardag 5 dagen de borst. Kreeg ze 3x per dag een flesje, s nachts wilde ze die niet. Langzaam sloop op een gegeven moment de nachtvoeding er weer in toen ze de borst wel weer wilde. Met 14 maanden ingegrepen en alleen een late avondvoeding gegeven. dat heeft wel geholpen, maar soms kwam ze ook s nachts ipv s avonds laat, dat kon ik moeilijk weigeren aangezien er dan wel een uur of 8 tussen zat. Maar hier werd ik niet meer moe van, was het al zo gewend. Nu in de zwangerschap is het soms wat pittiger maar ze kan nu wel zonder de borst. s Avonds laat helpt vaak de speen en aai over haar bol wel, s nachts ligt ze even 5 tellen tussen ons in en dan geeft ze aan dat ze weer wil slapen. Zonodig laat ze zich ook troosten door papa maar alleen als mama er niet is. Papa legt dan uit dat ik bij de 'babies' ben (werk in de kraamzorg). Oppas s avonds in huis en een nachtje bij opa&oma is ook goed gegaan. Papa is hier erg blij met de borstvoeding hihi, ze liet ze niet op een andere manier troosten. Ik heb hier ook wel pap en rijstebloem geprobeerd maar het maakte echt geen verschil. Bij sommige kindjes is het een fase en gaat het vanzelf weer over. Maar het kan ook zo blijven en dat klinkt erg vermoeiend als het nog zo ver weg is, maar het went.
Ik denk niet dat je dochter een slaapprobleem heeft. Ik denk wel dat jouw verwachtingen anders liggen dan de werkelijkheid . En dat je dat op dit moment erg zwaar valt! Borstvoeding is licht verteerbaar. Je kindje zit middenin een ontzettend drukke tijd en leert ontzettend veel bij. Daarbij is ze waarschijnlijk ook veel lichamelijk bezig. Het is dus niet zo vreemd dat ze meer voeding nodig heeft. Hoe vaak drinkt ze overdag? Veel kindjes zijn dan druk bezig en halen dus 's nachts die voedingen in (als je dochter niet te troosten is behalve met voeding heeft ze dus gewoon honger...). Als het je troost: ja bij ons gaat het net zo. Tenminste, ja mijn dochter komt ook regelmatig 's nachts (is nu bijna negen maanden). Alleen kijk ik er anders tegenaan. Ik denk dat mijn kindje mij gewoon nodig heeft 's nachts en geef haar wat ze nodig heeft. Geniet van het momentje samen en weet dat we tien minuten later allebei weer in bedje liggen en allebei weer slapen. Tips? Draai je wekker eens om.... kijk niet naar de tijd! En probeer positief naar je dochtertje te kijken, in plaats van te denken in problemen denken in haar behoeftes. Hoe drinkt ze overdag? Hoe laat gaat ze naar bed? Slaapt ze bij jullie op de kamer? Ik zou haar niet laten huilen, ze heeft gewoon honger en dus jouw nodig, laten huilen heeft dus absoluut geen zin! Sterkte in elk geval!
Ondanks dat ik pro borstvoeding ben, kan ik me altijd een beetje ergeren aan dit soort berichten. Borstvoeding is goed, ja, het is meer dan voeding, ja, laten huilen is zeker niet de beste oplossing nee, maar ik geloof óók niet dat borstvoeding geven betekent dat je jezelf voorbij moet lopen, jezelf weg moet cijferen om maar in álle behoeften van je kindje te voldoen. Het is hartstikke mooi als je het niet erg vindt om 5 keer per nacht te voeden en niet eens meer op de klok kijkt, maar ik denk eerlijk gezegd dat je 1 van de weinigen bent die dit kan en dan overdag ook nog te genieten is. Dus geniet ervan dat je dit kan, maar begrijp ook dat veel mensen gewoon slecht gaan functioneren met weinig slaap. Daarnaast denk ik niet dat ze 's nachts veel willen drinken als ze overdag veel bewogen hebben. Als wij overdag gesport hebben en daarna nog een aantal keer gegeten krijgen we ook niet 's nachts ineens spontaan honger. @TS, ik denk dat je het patroon kunt doorbreken door haar niet telkens de borst aan te bieden maar wél te blijven troosten. Ze zal na een tijd doorkijgen dat er andere manieren zijn om getroost te worden!
Eigenlijk is het heel simpel. Als je dochter er om vraagt en als ze zich in de nacht niet laat troosten door papa, dan heeft ze het gewoon nodig. Ze is zeven maanden. De afgelopen maand iservices veel in haar leven veranderd. De wereld wordt steeds groter, ze wordt zich daar ook steeds meer van bewust. In de nacht verwerken kinderen hun indrukken, en soms hebben ze een periode dat ze mama's borst daar bij nodig hebben. Ook kinderen die geen borst krijgen hebben dat op deze leeftijd, en dan is het een stuk intensiever: je blijft lopen met speentjes die er uitfloepen, je blijft midden in de nacht rondlopen met niet slapend kind op de arm (of zoals kennissen van me: midden in de nacht rondje met de auto rijden, zodat kind in maxicosi in slaap viel - je haalt wat dingen uit als je wanhopig bent). Tel daarbij op dat je kind nu een aantal weken vast voedsel krijgt. Dat is flink wennen voor de ingewanden, en kan soms voor buikpijn zorgen (vooral in de nacht). Moedermelk is dan het beste middel, dat bevat spijsverteringsenzymen, waardoor je kind het andere eten (ook kunstvoeding!) beter kan verteren en verdragen, daarnaast bevat moedermelk allerlei stoffen die de pijn bij je kind stillen en die slaapverwekkend zijn (overigens, dat slaapverwekkende geldt zowel voor kind als voor moeder). Ben het helemaal eens met Kruimel: stop met het te zien als een probleem, en weiger je een probleem te laten aanpraten. Ik las in de vorige reacties een aantal dingen die gewoon ECHT niet kloppen. Ze gaat dit ech niet eeuwig doen, het is een fase, en ze doet het niet omdat het zo lekker is. En ook heeft het niets met de voedzaamheid van je melk te maken, borstvoeding is meer dan alleen maar buikvulling!
Ons zoontje, inmiddels 11 maanden, heeft hetzelfde 'slaapprobleem'. Hij valt alleen in slaap aan de borst, in de draagdoek of bij papa op de arm (en die moet dan in beweging blijven totdat hij echt slaapt). Hoe stom de tip van het omdraaien van de wekker ook klinkt, bij mij heet het gewerkt. Ik kijk (meestal) niet meer, geef hem gewoon de borst en we zijn allebei snel weer in slaap. En ja, het is een fase. Een fase die vast ook nog wel eens terug zal komen, maar er zullen ook vast periodes zijn waarin de tijd tussen twee troostmomenten langer wordt.
Ik voed ook gewoon snachts hoor, welliswaar een half flesje en hier is het maar 1 x per nacht maar vaak slaapt hij ook door, maar er is een periode geweest rond de 9 maanden dat hij elke nacht wilde drinken. Precies met 10 maanden trok hij zich overal aan op en kon hij dus weer wat met als resultaat dat hij s nachts ook niet meer om voeding vroeg. Ze hebben het gewoon nodig voor de ontwikkeling maar je kan het wel in de gaten houden. Tot 1 jaar maak ik me er geen zorgen om. Als ze een keer lopen dan komt er natuurlijk veel meer stabiliteit tussen bewegen en eten en zal het vast overgaan s nachts. Met 10 maanden maken de hersenen ook weer een grote ontwikkeling door en gaan ze ook vaster slapen. Wij merken dat heel erg. Eerst werd hij al zo wat wakker als we onze tanden gingen poetsen in de badkamer, nu is dat niet meer zo. Succes, Charlie
Zo dat zijn ( gelukkig) een hoop reacties. Baby project: wat jij ook al zei was ik ook al een beetje " bang" voor: dat t iets is wat ze zichzelf helemaal eigen gemaakt heeft en na zoveel maanden het nog moeilijk te doorbreken is. Ik kan er wel in mee blijven gaan, maar waar houdt dat dan op? Zie mezelf niet met een kleuter aan mijn borst in bed liggen... Wat ik volgens mij nog vergat te zeggen is dat ze al die maanden een hardnekkige flesweigeraar is geweest. Sinds een paar dagen lijkt ze een beetje door te krijgen hoe t werkt, dus heb mijn hoop daar nu een beetje op gevestigd. Maar als ik dan lees wat jij schrijft Nina...hmmm. Pinjo: hier begon t ook rond een maand of 4. Waarschijnlijk omdat ze zich dan steeds meer bewust worden van hun omgeving..en dat terwijl er juist in de eerste maanden een stijgende lijn te zien was in t aantal uren slapen in de nacht. En toen inene was t 180 graden om. Maartje een sprongetje lijkt me gewoon onwaarschijnlijk omdat t al zo lang duurt en zo consequent elke dag...wel zit er ineens een grote punt in haar onderkaak, maar daar kan ze toch ook niet al een week of 8 lang last van hebben? Overdag drinkt ze inderdaad minder frequent dan 's nachts. Alleen als ik haar vaker wil geven overdag, laat ze gewoon al heel snel los, omdat ze niet heel hongerig is. Zo ook met groente en fruit, ook maar kleine beetjes. 'S nachts daarentegen kan ze zo een half uur achter elkaar drinken. Ze heeft t gewoon echt omgedraaid. Maar ja, hoe draai je dit terug als ze overdag zelf wel bepaalt hoeveel ze wil? Neig dus erg naar de kv nu maar nogmaals, ben dan ook weer bang dat mijn productie dan af gaat nemen en ze juist dan weer gaat inhalen op door haar gekozen momenten... In ieder geval heel fijn dat jullie mee denken/ dachten. Als er verandering in komt laat ik t weten! Bedankt!
Tjee zag nog niet eens dat er ook nog n 2e pagina was met reacties! Kruimel: je hebt gelijk dat ik misschien een beetje pessimistisch overkom, en dat was ik zeker niet altijd. Alleen wat mroos ook zegt, de een kan beter zonder slaap dan de ander. Ik heb er een tijdlang goed tegen gekund, maar het begint me de laatste 2 weken ineens flink op te breken. Het kan ook gewoon niet goed voor een mens zijn als hij net slaapt en vervolgens een uur later weer onderbroken wordt..dat doet toch iets met je hersens? Daarnaast heb ik er nog 2 die graag aandacht willen dus ja, dan is 1+ 1+1=3 De wekker omdraaien, misschien moet ik dat maar eens proberen... Charlie007 dat dacht ik van de week ook: als ze meer gaat bewegen wordt ze vast moeier en gaat t vast beter. Maar ik reken nergens meer op haha Dirksmama in dat opzicht ben ik nog steeds blij dat ik over een techniek beschik die snel werkt Allemaal bedankt!
Hier zijn er fasen waarin ze zich niet weg laat leggen na de borst. Dat heeft mi altijd te maken met haar: ze zit dan minder goed in haar vel om een of andere niet altijd duidelijke reden. Na verloop van tijd probeer ik het weer af te bouwen. Dat doe ik door haar tijdens het voeden een heeeeeel klein beetje te prikkelen (fluisteren, aaien, liedje zingen) zodat ze NET iets ervan meekrijgt dat ze wordt weggelegd. Telkens iets meer, en op een bepaald moment lukt het haar weer om vrij wakker in bed gelegd te worden en dan zelf weer in slaap te vallen. Het komt wel af en toe weer terug, maar ik zou zeker proberen het aan de borst in slaap te vallen goed af te bouwen voordat je de borst afbouwt Lijkt me nl heel handig dat ze ook met een flesje (en ook zonder, in de nacht) in slaap kan vallen straks.
Ik ben het dus vooral absoluut niet eens met wat babyproject zegt! Zo zitten volgens mij babies niet in elkaar, ik vind het een nogal negatieve benadering van een onschuldig kind.