Beste Teddy, ik ben op 2 november bevallen van ons tweede zoontje met 18w3d zwangerschap. Mijn vliezen waren gebroken tgv een infectie. Nu is het zo dat ik tot 3 dagen daarvoor nog BV gaf aan onze zoon van 20 maanden. Dat is toen allemaal heel abrupt gestopt, tot grote spijt van ons allebei. Nu moet ik nog tem morgen antibiotica nemen waarmee ik geen BV mag geven en ook moet ik nu minstens gedurende 1 maand de pil nemen (mijn placenta was helemaal ontstoken en verkleefd aan m'n baarmoeder, ik heb een curretage gehad maar mijn gyn hoopt dankzij de pil eventuele resten nog te laten wegvloeien). Die pil zorgt er natuurlijk ook voor dat ik geen productie meer heb. Ik zou echter héél graag terug BV geven aan m'n zoontje, we missen het allebei héél erg! Het feit dat het ook echt geen vrije keuze was van één van ons beiden om te stoppen, vind ik heel lastig. Denk jij dat ik de BV toch nog terug op gang zou krijgen? Hoe zou ik dat kunnen doen? Heb je tips voor me? Liefs, Elke
Hoi Elke, Ik weet even niet wat ik moet zeggen, maar wat naar dat je zwangerschap zo is geeindigd. Noah* was natuurlijk nog veel te klein om al geboren te worden. Hoe gaat het nu met je? De meeste antibiotica zijn verenigbaar met borstvoeding, zeker als het gaat om een peuter van 20 maanden. Wil je me laten weten welk middel (middelen) je gebruikt? Er zijn twee belangrijke factoren om je zoon weer borstvoeding te kunnen geven. 1. je melkproductie 2. je zoon, wil hij nog weer terug aan de borst? Ad 1. Ik adviseer je om te starten met kolven zodra je daar aan toe bent, eventueel met ondersteuning van medicamenten/middelen om de melkproductie te stimuleren. Kolf zo vaak als je kunt, maar minimaal 8 keer per dag om de borsten weer te stimuleren. Als het lukt om vaker dan 8 x keer (dubbelzijdig) te kolven is dat helemaal mooi. Ik heb er vertrouwen in dat het weer terug komt. Ad 2. Als er weer melk is biedt je de borst weer aan aan je zoon. Als hij niet direct wil dring je niet aan. Probeer het dan op een ander moment nog een keer. Vaak willen kindjes wel drinken als ze slaperig zijn (of soms zelfs al slapen). Wil je me op de hoogte houden? Sterkte.
Lieve Teddy, de AB-kuur is sinds gisteren afgelopen dus dat is nu geen probleem meer (ik nam het middel Doc Cefuroxim). Maar ik moet wel minstens 1 maand de pil nemen en die zou m'n productie volledig stilleggen, zei m'n gyn. De pil die ik moet nemen is Gracial. Tot twee dagen geleden vroeg m'n zoon nog heel vaak de borst maar sindsdien niet meer, enkel de voorbije twee nachten heeft hij het nog één keer gevraagd. Ik denk dat hij wel gewoon zou willen (proberen te) drinken als ik hem zou aanleggen maar ik ben erg bang dat het veel pijn zou doen aangezien dit tijdens m'n zwangerschap ook zo was en ik toen ook nog maar één keer per dag tandenbijtend BV gaf. Nu weet ik niet of dit door gevoelige tepels kwam of door het (bijna) droogdrinken. Ik vermoedde al dat ik zou moeten gaan kolven als ik terug de productie op gang wou krijgen maar ik vind het momenteel erg moeilijk om te beslissen of ik zo ver nog wil gaan. Ik heb zo ontzettend weinig energie en sleep me door de dag. Ook lijkt ons grote mannetje het nu 'aanvaard' te hebben dat hij niet meer mag drinken dus ben ik een beetje bang hem valse hoop te geven voor het geval het niet zou lukken. Maar we missen het allebei zo erg...
Lieve Elke, De Gracial is een vorm van anticonpetiepil met hoge doses oestrogeen en progesteron. Het "gevaar" van dit middel is inderdaad het onderdrukken van de melkproductie. Het is in elk geval niet gevaarlijk voor de baby, behalve dat je (zeker bij kleine baby's) in de gaten houdt of je baby voldoende melk krijgt. De pijn van het aanleggen wordt veelal veroorzaakt door de zwangerschap en niet door het droogdrinken. Ik zou het aanleggen gewoon maar eens proberen en kijken hoe het gaat. Probeer wat extra te blijven kolven vanwege de onderdrukkende effecten van de pil. Knuffel voor jou!
Lieve Teddy, ik wou je nog even een 'update' geven over hoe het nu gaat. Tuur bleef toch regelmatig naar de borst vragen en uiteindelijk heb ik mijn 'angst' overwonnen. Ik was bang dat het teveel pijn zou doen en dat als ik hem dan toch een keertje zou aanleggen, het nog moeilijker zou zijn om hem daarna eventueel toch niet meer aan te leggen. In het begin deed het toch wat pijn en had ik sterk de indruk dat hij het al niet meer kon. Ik blijf merken dat het na pakweg een kwartiertje drinken pijn gaat doen maar al bij al gaat het wel goed. De laatste dagen heb ik ook de indruk dat er misschien zelfs weer wat melk is! Ik heb wel de indruk dat Tuur de productie wil regelen want hij vraagt nu héél vaak naar 'dinke', veel meer dan hij tijdens de zwangerschap of daarvoor deed. Maar om te kolven of te gaan regelen...dat heb ik besloten om niet te gaan doen. Ik merk dat ik daar echt de energie niet voor heb en heb daar ook echt vrede mee. Ik vind het op deze leeftijd niet meer zoooo belangrijk om hem echt moedermelk te geven maar de andere aspecten die we allebei zo belangrijk vinden bij de borstvoeding, komen nog wel aan bod. Nog eens bedankt voor je advies! Liefs, Elke