Enkele losse vragen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sokev, 1 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sokev

Sokev Lid

28 mei 2016
    34
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi
    Onze babygoril is net 4 maanden geworden en ik had enkele vragen omtrent indeling dag, voeding, slaap, eigen tijd...
    Allereerst slaapt onze meid 'soms' eens door. Dit wil zeggen dat ze 's avonds rond 19u30 een fles krijgt en daarna steevast een huilbui heeft. Mijn man wordt er onnozel van, daar hij steevast die fles geeft (is dan pas thuis en ik wil ook eens wat anders doen...) en daar zit hij dan in de zetel met een kussen tegen zijn oor! Ik zou hem een klap kunnen verkopen. Hij zit daar dan maar met een krijsende baby!
    Ik zit de ganse dag rond te lopen met haar, spelen met vanalles en nog wat, wandelingetje maken, flessen geven, ... maar vanaf dat hij ze 's avonds vastneemt weent ze. Neem ik haar over, dan stopt ze...
    Zou ze nu al éénkennig zijn? Mijn schoonmoeder zei me dit overlaatst toen we langsgingen en onze meid begon te wenen toen oma hallo zei tegen haar.
    Dus om verder te vertellen, na haar fles van 19u30 heeft ze haar huilbui, valt dan in slaap op ons en dan leggen we ze in de zetel op een babykussen zodat we vanaf 21u of zo nog naar iets kunnen zien op tv.
    Om 22u maakt mijn man haar weer wakker voor een laatste fles en dan gaan we met z'n allen gaan slapen (we slapen samen in de kamer, zij in de wieg)
    Meestal rond 3u komt zij wakker en we horen haar dan pruttelen, op handjes sabbelen, tuutje verloren...dus staan we dan om beurten op om haar tuutje te geven (kan soms een uur duren eer ze weer in slaap valt)
    Rond 6u of later geeft mijn man ze een fles en daarna valt ze in slaapt tot 9u30.

Mijn vraag is nu : wanneer laat je die laatste fles van 22u weg? Binnenkort moet ik ook gaan werken en dan zal zij om 6u30 dienen op te staan zodat we haar naar de creche kunnen brengen tegen 7u30.
    Tegen die tijd zou ik ze graag rond 19u - 19u30 in bed steken of is dit te vroeg?

2de vraag : wanneer starten met gpap? Ik wil nog 14 dagen wachten (dan is ze 4.5 maand) en dan beginnen met enkele lepeltjes? Of hoeveel geef je dan? 150gr lees ik op de folder van Kind en Gezin (dit in plaats van een fles dan?)
    Neem je dan bvb bloemkool voor een dag of 3? Daarna wortelen voor een dag of 3?
    Nemen jullie dan ingevroren groenten of steeds een verse bloemkool? Want ik zie ons geen 3 dagen bloemkool eten...(mijn man en ik he dan)

3. Onze meid slaapt overdag steeds in blokjes van 45 min! Echt, je kunt er een klok op zetten. Is dit voldoende?
    Ze doet dit 2-3 maal per dag, soms slaapt ze ook op mij in de zetel en laat ik haar liggen (te snoezig)

4. Hoe krijgen jullie het voor elkaar om te gaan shoppen? Wij zijn nu nog maar 1 maal gaan winkelen met haar (op vakantie in de Ardennen dan nog, bang dat ze zou huilen). We hebben ze in de draagzak gedaan en hup hup... Kledij voor haar koop ik online, want ik denk dat ze nog te klein is om mee te nemen naar een winkelcentrum? Té veel prikkels in eens?

5. Voor mensen met hobby's : hoe doen jullie dit?
    Nu spreken mij man en ik af wie er 's avonds na het werk mag gaan sporten en wie mag babysitten...
    Maar we zijn beiden sportief dus is dit steeds een gevecht. Ik vind ook dat ik voorrang krijg daar ik de baby heb gedragen, gekocht...dus meer werk heb om terug fit te worden :)
    Ook speelde ik voor de bevalling cello (liep les) maar sedert haar geboorte heb ik nog niks, nada geoefend! Balen zeg! Ik had net voor de zwangerschap een cello gekocht...redelijk prijzig...dus hoe doen jullie dit?

6. Ikzelf heb geen broer of zussen en mijn vader woont in een andere streek (mama overleden) dus hebben wij enkel mijn schoonma en nicht om eens te vragen om te babysitten (heb ik tot nog toe niet gevraagd, doe het zelf nu). Wie vragen jullie om eens op te passen?
    Vind dit moeilijk daar ik steeds op mijn schoonfamilie moet een beroep doen...

7. Wat doen jullie een ganse dag met jullie baby?
    Ik had haar graag eens meegenomen in mijn auto (zit anders ook maar steeds binnen), maar ik heb een oude wagen van 1999 3-deurs en krijg onmogelijk alles in die auto. Maxicosi krijg ik er niet in zonder mij een breuk te heffen en draaien...pfft. OOk moet ik dan mijn zetels platleggen om haar wandelwagen erin te duwen...echt een kleine oude auto. Een andere kopen lijkt me niet van toepassing daar ik steeds met de fiets ga werken (5km)

8. Wij zijn vorige week een week naar de Ardennen geweest. Overdag in de namiddag gaan wandelen in de bossen (draagzak) eens een stadsbezoekje met de wandelwagen, ijsje kunnen eten...dus al bij al redelijk goed, maar 's avonds moest zij dan echt ventileren! Uren wenen...
    Té veel prikkels? Te vroeg om op vakantie te gaan?
    Ook de rit heen en terug in de auto was een ramp...wenen, wenen, wenen...van slapen in de auto kwam niks! We waren kapot toen we aankwamen, op van de stress...

9. OOk ben ik zeer bang dat ze mij wordt afgenomen...komt misschien door het vroege verlies van mijn eigen moeder? Bang dat ze later verkeerde vrienden zal kiezen, een ziekte of ongeval krijgt, zelfmoord pleegt (mijn moeder) ...echt ik kan er niet aan doen. Ik ben ook superemotioneel rond haar. ALs ik te lang kijk naar haar zou ik al wenen...zo content ben ik met mijn kleine meisje.
    We hebben ook een parcours van 7 IFV rondes achter de rug, dus dat speelt ook mee denk ik?
    Wie heeft ook dergelijke angstgevoelens en hoe ga je ermee om?

2. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

3. Een baby heeft een slaapcyclus van 45 minuten. Na 45 minuten is de baby vaak even wakker, maar als je daar niet op reageert, zal de baby verder slapen.

4. Juist nu is het makkelijk om met de baby te gaan shoppen, hoe ouder ze worden hoe moelijker. Gewoon in de wandelwagen. Dan heeft de baby genoeg om te kijken. Neem de tijd en wees niet gestresst als de baby een keer gaat huilen, want dat doet de baby thuis ook toch?

5. Je kunt gaan wandelen met de baby. En verder afspraken maken over wie wanneer gaat sporten. Het is geven en nemen. En af en toe oppas regelen?

6. Zou je een buurmeisje kunnen vragen?

8. Als je de baby nooit ergens mee naar toe neemt, went de baby nergens aan. Ik zou elke dag een activiteit kiezen, maar ik zorg wel voor balans. Dus niet in de ochtend én in de middag én in de avond weg. Maar tussen de slaapjes één of twee kleine activiteiten plannen.

3. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    1. Zelf ik borstvoeding en enkel op verzoek, dus van flessen weet ik niks af. Maar ik zou haar denk ik lekker laten slapen om 22.00 en kijken wanneer ze zelf komt.

2. Ik heb pas bij mijn zoontje met 4 maanden wat eerste hapjes geprobeerd. Toen wou het nog niet erg, dus nog even gewacht en een paar weekjes later nog eens geprobeerd. Toen ging het beter. Ik zou nog niet te veel naar hoeveelheden kijken. Gewoon kijken naar je kindje. Als ze genoeg heeft merk je het wel. Ik zou inderdaad 3 dagen één groente dien en daarna weer 3 dagen een andere. Zo kun je ook kijken of je kindje ergens op reageert. Zelf deed ik wel eens groente uit de diepvries, maar je kunt ook maandag zelf bloemkool eten en dan alvast 3 porties maken voor haar en invriezen. Dan kun je zelf dinsdag weer wat anders eten. Als je dit een paar keer doet krijg je meteen een voorraadje.

3. Slaap cyclus is idd ongeveer 45 min. Mijn zoontje werd ook snel wakker in de kamer daarom leg ik hem nu boven. Dan wordt hij tussendoor ook wel even wat wakker, maar gaat daarna weer slapen.

4. Ik neem mijn zoontje gewoon mee. Nu heb ik ook nog een peuterdochter erbij, maar met alleen een baby kun je gewoon naar de winkel wandelen (mits op loopafstand natuurlijk). Ze kan lekker kijken en als ze moe wordt kan ze gaan slapen. Zelf hang ik er een doek voor, anders gaat hij nog niet slapen.

Wat ik doe met mijn zoontje:
    - Lekker spelen
    - Ook alleen laten spelen, zelf kun je dan ook even wat anders doen (boek lezen, afwassen)
    - Wandelen

4. Boommm

Boommm Niet meer actief

1. Ja een baby kan al eenkennig zijn. En wanneer je de fles weglaat hangt van je kindje af. Ik bouwde meestal rond de 4-6 maanden af geloof ik. Maar hier gingen ze vanaf dat ze een maand oud waren geloof ik gewoon naar bed savonds na de fles en niet eerst op de bank. Lijkt mij beter voor haar ritme als ze gewoon naar bed gaat. En waarom wachten jullie tot ze op schoot in slaap valt?

2. Hier kregen ze vanaf het moment dat wij stopten met de late fles een papfles voordat ze naar bed gingen.
    Qua hapjes is het bijvoeding en absoluut geen vervanging van de fles. Je begint met een soort (groente of fruit) en biedt dat een paar dagen achter elkaar aan. Wij zijn begonnen met wortel geloof ik. Wisselde potjes en vers af. Als ik vers maakte vroor ik de rest in.

3. Baby's hebben een slaapritme van 45 minuten. Ik laat ze altijd 5-10 minuten gaan, als ze dan nog steeds wakker is haal ik ze uit bed, meestal vallen ze weer in slaap.

4. Dit snap ik niet helemaal, kom je nooit buiten met haar? Hier gaan ze al vanaf 2 weken mee winkelen of naar het terras of weet ik veel wat. Juist als ze klein zijn is dat makkelijk. Lekker slapen in de kinderwagen en gaan. So what als ze gaat huilen.. t is een baby..

5. Je kan toch overdag cello spelen/oefenen? Met baby erbij.
    Ik sport ook overdag, hardlopen doe ik achter de kinderwagen en de sportschool heeft een crèche. Ook hebben wij een oppas die ik kan bellen. Verder hebben vriend en ik een verdeling gemaakt. Hij sport twee avonden, ik ook.

6. Wij hebben onze oppas gevonden via oppasbron.nl en zoekoppas.nl. Of een buurmeisje inderdaad.

7. Ik ga elke dag naar buiten met m'n kinderen. Sowieso naar het park om de hond uit te laten, maar we maken ook veel uitstapjes. Regelmatig met het openbaar vervoer maar ook vaak met de auto. Maakt toch niet uit dat de bank plat moet voor de kinderwagen? Lijkt mij nou ook weer niet zo mega veel gedoe. Maxicosi op de voorstoel..

8. Tja, zo te lezen is je baby niets gewend.. dan snap ik het wel dat ze huilt als ze ineens een mega drukke dag heeft. Zou het dus op gaan bouwen.

9. Niet herkenbaar.

5. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik ga elke dag met M naar buiten; even naar de winkel met de wandelwagen, de hond uitlaten en zij gaat mee in de draagzak, haar zus mee brengen en ophalen van school, etc etc.

Shoppen kan gewoon met baby hoor, alleen is zelf kleding passen wat lastig maar dat doe ik thuis dan wel. Tussendoor ergens zitten, zelf lunchen of koffie drinken en haar dan een fles geven (en als ze straks wat ouder is wat brood of iets anders). En tja, baby's huilen nu eenmaal weleens. Dus als dat gebeurt als je aan t winkelen is dat ook niet heel raar. Al moet ik zeggen dat Q en M bijna altijd rustig waren / zijn, er is namelijk zó veel om te zien...

Met je man zou ik gewoon afspraken maken over het sporten, vaste dagen. En zelf kijken wat je overdag met haar kan doen. Je hebt wel het eea wat je samen met je baby kan doen.

Dat ze 's nachts een uur wakker is, heeft ze dan niet gewoon honger? Je zou een klein flesje kunnen proberen.
    En die laatste fles zou ik er zelf nog niet af halen als ik je verhaal zo lees. Je merkt vanzelf wel wanneer ze er geen behoefte meer aan heeft. We maakte M best een tijd wakker voor die laatste fles, ze dronk hem ook bijna nooit leeg. Sinds een aantal weken maken we haar niet meer wakker en slaapt ze gewoon door.

6. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ow, en weg met de auto.. Je schrijft dat je veel fietst. Ik heb voor M een fietskar met een babyschaal. Zo kun je gewoon met haar weg. Ik vind het ideaal totdat ze in een fietsstoeltje kan.

7. Rataplan

Rataplan Fanatiek lid

25 apr 2015
    1.534
    107
    63
    1: Ik zou haar lekker na de fles van 19.30 in haar eigen bedje leggen om te slapen. Daarna zou ik gewoon afwachten wanneer ze zelf weer komt. Bij ons kreeg ze de laatste fles op deze leeftijd om 19.00 hr. Maar dat zegt natuurlijk niets of dat bij jullie ook werkt. Wel zou ik haar echt in haar eigen bedje gaan leggen. Misschien slaapt ze wel gewoon een hele ruk.

2: Hier begonnen met 4 maanden en toen kreeg ze hele erge krampen. Vervolgens een maand later weer geprobeerd en dat ging toen goed. Aan het begin kom je echt nog niet aan de 150 gram. Het is dan echt enkele lepeltjes die je naar binnen krijgt. Ik kookte altijd wat groentes en deed dat apart invriezen. Zo kon ik er elke dag wat uithalen.

3: Hier ook altijd maar 45 minuten geslapen, soms wat langer. Ik kon haar laten liggen, maar dan ging ze echt krijsen. Nu pas sinds een paar weken dat ze echt langere rukken maakt overdag (2,5 uur) en ze is nu al bijna een jaar.

4: Wat is er nou makkelijker dan shoppen met een baby in een kinderwagen. Ideaal toch. Jij kan lekker shoppen, baby kan lekker liggen en slapen. En als ze huilt........tja het is een baby. die huilen nou eenmaal.

5: Probeer gewoon overdag wat tijd voor jezelf te nemen als de kleine slaapt. En spreek met je partner af wie er wanneer weg kan. Naarmate de kleine ouder wordt, wordt het steeds wat makkelijker.

6: Wij hebben hier een dochter van vrienden die 1x in de week oppast als wij tegelijk weg gaan (hobby). Verder past mijn moeder vaak op. Vraag het gewoon, ze kunnen altijd nee zeggen als ze niet willen oppassen.

7: Ik ging overal met de kleine heen. Zet de kleine gewoon in de maxi-cosi op de voorstoel en de kinderwagen achterin met desnoods de banken plat. Anders kom je nooit meer ergens als je 'het dan maar laat' omdat het zo'n gedoe is.

8: Je kan toch moeilijk heel de dag binnen blijven zitten omdat de kleine niet tegen uitstapjes kan. Ze moet er ook gewoon een beetje aan wennen. Probeer aan het einde van de dag een bekend avondritueel aan te houden. Dan zal ze ook wat meer tot rust komen en ontspannen op dat moment. Onze jongste ging met 10 weken al mee op vakantie en ik probeerde voor haar de ritueeltjes ed zoveel mogelijk hetzelfde als thuis te doen. Ging prima.

9: Totaal geen herkenning hier. Tuurlijk, als je er over na gaat denken wat er allemaal kan gebeuren met zo'n klein kindje, dan wordt je gek. Maar wat heeft dat voor zin. Je wordt er zelf alleen maar onrustig van. Wat schiet je er mee op om nu al te denken aan de tijd dat ze straks misschien wel verkeerde vrienden krijgt. Niet doen! Wie dan leeft, wie dan zorgt.

Deel Deze Pagina