Hé meiden.. Vorige week heb ik een soort gelijke vraag gesteld, maar die is helaas ook gewist, dus vandaar opnieuw! Ik ben benieuwd hoe oud jullie kleintjes waren toen ze groente en fruit kregen en wanneer jullie waren overgestapt op 4 flessen. Ik heb bij Dominique het nog even weten terug te vinden en volgens mijn gegevens was ze 3 á 4 maanden met het geven van 4 flessen en groente en fruit was ze 4 1/2 maand oud. Toen was het nog op advies van het cb. Ik heb begrepen dat in twee jaar tijd weer veel is veranderd en dat het advies naar 6 maanden is gegaan. Bij jullie ook? In ieder geval, ik ben benieuwd hoe het bij jullie is gegaan!
Onze dochter is met 4 maanden overgegaan naar 4 flessen. Met 5 maanden begin ik met bijvoeding, ze krijgt nu al wel in de laatste fles een beetje rijstebloem. Het cb bij mij in de buurt zegt dat je vanaf 4 maanden mag beginnen met bijvoeding en met 6 maanden moeten ze bijvoeding krijgen.
mijn dochter ging ergens bij drie en een halve maand naar 4 flessen. 4x240cc, later nog opgehoogd naar 4x270cc omdat ze toen van fruithap nog krampen kreeg. Sinds vorige week begonnen met fruit en groente en nu de fles weer terug naar 240cc. (210 water plus 7 scheppen) Gister geprobeerd om naar 200cc te gaan maar daar heeft ze dus niet genoeg aan. Dus we houden het nog even op 240cc. Als ze straks echt volle potjes fruit en groente eet zak ik weer terug naar 200cc. Het advies van het CB was wachten met fruit en groente tot 6 maand. Maar met vijf maand bleek dat onze dochter niet genoeg had aan 4x240cc. Maar goed, van fruit kreeg ze toen nog krampen vandaar de tijdelijke ophoging naar 270cc
dank je meiden. Ik denk alleen dat ik het hier niet kan verkopen, 4flessen zonder dat er wat voor in de plaats komt Dus als we die fles eraf halen, wil ik ook meteen beginnen met fruit en groente. Dat komt o.a. de tijden van de flessen. Hij krijgt zijn nachtfles relatief vroeg ( tussen 21.00 en 22.00 uur) en zijn avondfles ook (tussen 17.00 en 18.00 uur) ik zou op dat tijdstip ander eten willen aanbieden en dan voor het slapen gaan nog een fles. ( rond 19.00 uur) En....Het advies is ook weer duidelijk verschillend zo te lezen bij het cb! Ik begrijp dat echt niet.. Ik begin nu echt te twijfelen of ze wel uniform moeten werken!
hoi hoi, ik ben toevallig een week geleden met mn zoontje naar het cb geweest. Hij is 5 1/2 maand en weegt 6480 bij 65,5 cm. Ik moest perse nog vijf flessen van 180 cc blijven geven aangezien hij nog geen 7 kilo is...(overal staat op de pakken voeding bij 6 kg, vier flessen... maar goed) Ik mag pas als hij behoorlijk groente en fruit geeft die vijfde fles eraf laten of op het moment dat hij niet meer drinkt en voeding stelselmatig laat staan. Gemiddeld groeit hij niet echt heel veel, zo 100 a 120 gram per week dat zou betekenen dat ik over vier weken ongeveer die vijfde fles weg mag laten... of hij moet zich in eens krom gaan eten aan de bijvoeding. Ik ben gister begonnen met een paar theelepels en denk dat dat nog wel even zal gaan duren...
@gizmoo: Bij jou ventje werd het beleid bepaald door zijn gewicht en lengte? Dat is weer een andere manier... Misschien nog wel de meest logische.. Hier hoorde ik de arts twee maanden geleden zeggen dat met 6 maanden de vijfde fles eraf mag/moet ( geadviseerd wordt) Verder niet gevraagd waarom, zal wel met onderzoek te maken hebben. Maar dan kijken ze niet naar de baby als individu en wat hij/zij nodig heeft.. Dean is ruim 7 kilo. Twee weken terug naar het cb geweest, woog toen 7010 gram, dus ik vermoed dat er zeker weer wat bij is. Ik blijf me trouwens echt verbazen over het cb en hun adviezen en beleid...
wij hebben met 3,5 maand de 5de fles eraf gehaald. we kregen hem niet meer wakker voor de fles. hij woog toen 6 kilo. hij had alleen niet genoeg aan 4 voedingen. hij had 1 fles in de 3/4 dagen te weinig. we hebben nog een tijdje geprobeert om 5 flessen in een kortere tijd te doen tussen 7.00 en 20.00 maar dat was echt te veel. toen rijstebloem 's ochtends en 's middags in de fles gedaan 3 scheppen. dat ging al beter en toen met 4,5 maand fruit en groente hapje gestart. hij vond het meteen heerlijk. op het cb zeiden ze beter niet voor de 6 maanden maar we kregen wel met de controle van 4 maanden de folder over bijvoeding mee. als je kind verhoogde kans heeft op allergieen adviseren ze je om tot 6 maanden te wachten en als je borstvoeding geeft gaat de borstvoeding echt voor. maar met de fles en weinig kans op allergieen deden ze hier niet zo moeilijk. kijk of je kindje er aan toe is. je oudste is er toch ook goed groot mee geworden waarom bij de 2de anders? en zelf zijn we ook allemaal groot geworden met bijvoeding vanaf 4 maanden...
hier is met 5.5 maand de laatste eraf gegaan. we zijn wel met 4 maanden begonnen met fruit en met 4.5 met groente. met 5.5 at hij 6 maanden potjes leeg en ging de laatste eraf, dit heeft hij zelf gedaan.