overdag weinig slapen baby 5,5 week oud....

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Woezel 25, 5 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik heb het idee dat onze dochter te weinig slaapt... Ze is nu 5,5 week oud. De eerste 4,5 week ging perfect. Ze sliep veel, 2 á 3 uur achter elkaar, geen probleem. Ook 's nachts kwam ze tussen 3.00 en 4.00 en dan tussen 7.00 en 8.00. (laatste voeding 's avonds 22.30).
    we hebben haar vanaf 2 weken oud ingebakerd met de puckababy omdat ze zichzelf wakker sloeg. We zijn hier erg snel mee begonnen 9bij de eerste tekenen van maaiende armen) en dat werkt perfect. Ze slaapt er heerlijk in.
    Nu heeft ze afgelopen week spruw gehad en dar antibiotica voor gehad. Ze is hierdoor erg van slag geweest. Niet lekker, spugen, slecht slapen, slecht drinken krampjes etc.
    Nu is de kuur afgelopen en de spruw is gelukkig weg. Sinds gister is ze er helemaal van af (van de kuur), ze drinkt al weer beter maar het slapen wil nog niet zo heel goed. Dit is het schema van haar van vandaag en gister vanaf 0.00 uur:

3.30: bv, dan slaapt ze meteen weer in
    7.45: bv
    8.30 in bed, tot 9.45
    10.00 doe ik boodschappen
    11.00: bv, dan knuffelen en spelen in de box, bij gapen, in bed
    12.30 in bed
    slapen tot 13.15, dan wordt ze wakker, huilt/jengelt een beetje, valt dan weer in slaap om 13.45
    15.00 wakker, bv, knuffelen, spelen in de box, dan naar bed
    16.30 slapen
    17.30 wakker, wil dan niet meer in slaap komen
    18.30 badje of massage, pyama aan
    19.00 bv, dan gelijk slapen.
    dan slaapt ze tot 22.30
    22.30 bv, dan slaapt ze ook gelijk weer

Goh, wat een verhaal, maar wat vinden jullie van dit schema? ik vind het nogal weinig slaap en erg onrustig. Ze slaapt de laatste dagen (overdag dan) geen 2 uur achter elkaar. Is dat neit wat weinig? Of zouden het nog de naweeen van de antibiotica kunnen zijn?
    's nachts slaapt ze erg goed, altijd al gedaan...

Ik hoor graag wat jullie er van vinden...

Groetjes!

2. fafje

fafje Niet meer actief

gapen is heir een laat slaapsignaal...rode wangen, bleek worden, jengelen, druk doen, wegkijken zijn hier eerdere tekens..

je kan ook kijken naar hoelang zij maximaal wakker kan blijven..en dna gewoon in bed, ookal heb je geen slaapsignaal gemerkt...
    hier was zoonlief altijd rond die tijd max uur incl voeding wakker..

slaapcyclus van een baby is 45 min...dan worden ze standaard wakker..mss kan je dat voor proberen te zijn...dus paa min eerder stiekem kijken..als ze een btj begint te ontwaken, speente of even aaien...of muziekje weer aan...zodat ze niet te wakker wordt en door kan slapen..

3. Pinkprecious

Pinkprecious Actief lid

19 nov 2010
    225
    0
    0
    Nou ik vind het eigenlijk best veel..
    mijn kleine sliep (slaapt) toen veel minder ! met geluk 1 dutje ..
    maarre het kan ook zijn dat hij een strakker ritme nodig heeft?
    dit heb ik erg gemerkt bij mijn kind
    en hoe korter in slaap wiegen hoe beter maar wel echt alleen als hij moe is...dan even kort knuffelen zonder te veel kusjes en gepraat,dan in bedje en even eventueel over hoofdje aaien en dan weglopen..
    hoop dat je er wat aan hebt..maar kan wel veel tijd kosten
    en misscien veel heen en weer geloop...haha
    succes

4. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL

Hoe kom ik er achter dan hoe lang ze wakker kan blijven? Voeding duurt ongeveer 30-40 minuten per keer, dan knuffelen we wat en ligt ze even in de box en gaat dan naar bed, maar dan protesteerd ze altijd even maar valt dan wel in slaap....

5. fafje

fafje Niet meer actief

mss net iets vroeger in bedje leggen...rond die tijd "speelde" mijn zoontje in elk geval nog niet echt in de box...na de voeding ...duurde toen ook iets van half uurtje...even op schoot nog...en dan liep ik al reichting wiegje/bedje...btj wiegen...en dan in bed wakker leggen...

mss kan je een eerder slaapsignaal ontdekken...hier kijtk zoonleif ook naar beneden als ie moe is...gapen is eigenlijk hier al te laat..en dan protesteerd ie ook met slapen..btj boos..

6. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    ik vind het ook veel!! onze kleine sliep veeeeel minder...ook met BV maar gelukkig sliep hij wel met aantal keer wakker worden tot uurtje of 12 in de ochtend...

Bij ons was het ongeveer zo:

rond 12 uur slapen na BV.
    3.00u wakker BV
    5.30u wakker BV
    rond 8u wakker BV
    10.30u wakker bv

en dan meestal tot uur of 12 slapen. dan wilde hij om de 2 1/2 uur zeker drinken. ik gaf veel maar kleine hoeveelheden omdat hij nogal een spugertje was...

Maar overdag waren het meer hazenslaapjes van een half uurtje of 3 kwartier. echt lang slapen was er niet bij! tegen de avoind rond 10 uur was hij non stop aan de borst!

ik moet erbij zeggen dat onze kleine een maand te vroeg geboren is.

ook nu met bijna 6 maanden slaapt hij overdag weinig, alleen even in onze armen (want bij terugleggen na voeding wordt hij meteen klaarwakker!) of in de wagen of heel eventjes is bedje...in de nacht slaapt hij meestal van 12 uur laatste voeding tot 12 uur met onderbrekingen voor bv en eventueel luier verschonen. (om 3 uur, om 6 uur, om 9 uur)

maar ieder kindje heeft zijn ritme en veel of weinig uren nodig.

7. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    Het slapen is niet heel veel maar ook niet zorgwekkend hoor...

8. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Fijn jullie reacties!
    Ik vind het toch lastig hoor, heeft ze nu gewoon niet meer slaap behoefte of heeft ze echt moeite met in slaap komen en leg ik haar inderdaad misschien te laat weg.... Die slaap signalen vind ik lastig te ontdekken, rode wangen krijgt ze niet, ze is altijd erg allert en wakker, kijkt niet echt weg, ze kijkt altijd veel naar mij... druk doen doet ze op een gegeven moment wel ja... dus misschien bij dat signaal al haar in bed leggen...
    En spelen in de box doet ze natuurlijk niet nee, maar ik leg haar dan even in de box, ook op haar buik zodat ze dat kan oefenen, en dan ben ik natuurlijk bij haar..

Ik leg haar altijd wakker in bed. Ze is dan heel rustig, vaak na een paar minuten begint ze te protesteren, meestal een paar minuutjes en valt dan in slaap...

Lastig allemaal hoor... word er af en toe wel onzeker van, wanneer doe je het nou goed....:(

Groetjes!

9. fafje

fafje Niet meer actief

je kan het proberen, bij het druk worden..dan even wiegen, te laten relaxen in je arm...en dan kant op gaan van het bedje..

ja je weet dat ook nooit heh...haha maar vergeet niet dat je baby nog zo jong is en zelf ook nog alles onder de knie moet krijgen en ontdekken...
    Hier wa shet vanaf 7/8 weken allemaal heel duidelijk...ineens zag ik het licht en begrepen zoon en ik elkaar helemaal...nooit meer gemopper ofzo als ie in bed moest...juist heel rustig idd...hij kreeg toen ook een heel duidelijk ritme door de strakke regelmaat dingen

succes!! komt goed!

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier sliep ze ook nooit lang. Vaak na 3 kwartier wakker en niet meer in slaap te krijgen. Soms 1-1,5u dus ook een beetje zoals jou dochter het doet.
    Bij uitzondering sliep ze soms wat langer. Eigenlijk is het pas van de laatste tijd dat ze langer slaapt achter elkaar. Misschien vanaf 7 maand ofzo? Ik weet het niet precies. Rond die tijd was ze vaak 1,5u wakker achter elkaar en sliep ze 5u overdag verdeeld over 3 slaapjes.
    Nu is ze zo'n 2 uur wakker achter elkaar en slaapt ze 2, soms 3x (nog even half uurtje voor het eten aan als ze rond 3u s middags wakker is) en ongeveer 4 uur in totaal overdag.

11. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Dat is toch prima! Je kindje slaapt toch voldoende?
    Hier was het ongeveer hetzelfde ritme, alleen Eva was niet gelijkmatig qua tijden. Rond de 6 weken zijn er regeldagen. Dan kan je kindje vaker willen drinken en onrustiger slapen.
    Je doet het goed hoor :).

*En ik ren nu naar boven, Eef huilt. De tandjes komen door ;)*

12. Sanjor

Sanjor Fanatiek lid

23 jan 2010
    4.337
    1
    0
    Almere
    Volgens mij is het ook veel hoor!
    Lisa ligt nu net te slapen en is vanaf vanochtend eigenlijk wakker geweest.. Ja in totaal 1,5-2 uur aan hazenslaapjes tussendoor! Nu ligt ze op de bank te slapen en kan er de klok op gelijk zetten dat als ik haar nu oppak en in bed leg dat ze weer klaar wakker is! dus laat haar maar liggen.

13. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL

Thanx! Ja, soms twijfel je daar wel eens aan.... Vandaag is het weer hetzelfde ritme. Zijn nu toch begonnen met een speentje, die wilde ze eerst niet vast houden maar denk dat dat nu iets beter gat. Ze heeft vanochtend ruim een uur aaneengesloten geslapen en net ook weer 45 min, en nu slaapt ze ook al weer een kwartiertje met speen. Ze heeft erg veel zuigbehoefte en van de speen wordt ze onmiddelijk rustig alleen als ze hem loslaat en ze slaapt nog niet is het huilen geblazen. denk dat ze hem nu te pakken heeft.

Nou ja, ben al lang blij dat ze 's nachts in ieder geval goed slaapt. En ben blij te horen dat het slapen van haar niet uitzonderlijk weinig is en dat ik me daar toch niet al te veel zorgen om hoef te maken....

Groetjes!

14. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Mijn ervaring is dat een kindje vanzelf in slaap valt als hij moe is...zo werkte het bij ons mannetje en nog steeds. Hij is heel gezond en slaapt gewoon minder dan andere baby's, maar er mankeert hem niets, hij is vrolijk en tevreden. Wij laten hem zelf aangeven en op een gegeven moment ontdek je vanzelf wat de signalen zijn van jouw baby...het lijkt lastig te begrijpen wat je baby wil maar dat is in alles...komt echt goed hoor, maak je mniet teveel zorgen!

15. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Hier bepaald de kleine man zijn eigen tijden en dat vind ie prettig en ik
    Maak me niet druk :) bv op verzoek en na de voeding schone luier en nog even bij mama liggen en zodra ik een slaapsignaal zie leg ik hem in bed. Blijf dan bij hem tot ie slaapt en dan loop ik weg. Meneer slaapt nooit lang of veel maar snachts komt ie gelukkig maar 1 x.

Hij slaapt nu op schoot terwijl ik dit typ en slaapt langer dan on bed maar probeer hen zovaak mogelijk in bed te leggen maar als ie dit prettiger vind doe ik niet zo moeilijk.

Kijk gewoon waar jullie je prettig bij voelen :)

16. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ja, ik probeer haar ook wel te laten bepalen wanneer ze slaapt en wakker is, maar ja, je twijfelt toch altijd of het wel goed is.
    En waarom slaapt ze dan 's avonds en 's nachts wel uitstekend? Als ze om half 7/zeven uur 's avonds bv heeft gehad valt ze in slaap en slaapt ze tot 22.30, dan moeten we haar wakker maken. Dan krijgt ze weer bv en dan slaapt ze weer, vanacht zelfs tot 5.00! Heerlijk hoor dat ze het 's avonds en 's nachts zo goed doet maar snap het soms niet. overdag zo onrustig en 's nachts slaapt ze uren achter elkaar...

X

17. fafje

fafje Niet meer actief

ja mss omdat ze ehct heel moe is van die korte slaapjes overdag of het onrustige slapen...!?

ik heb trouwens toendertijd een straks ochtendritueel gedaan...wakker worden-luier ververshconen-binnen op de bank voeden- spelen en na een uur ....ongeacht de slaapsignalen naar bed...

eerste dgn duurd ehet inslaap vallen een half uur of 20 min...en het werd steeds korter...want hij wist gewoon elke ochtend ochtenddutje....en nu is het echt binnen een minuut zn ogen dicht

18. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Je kan rond deze termijn ook met regeldagen te maken hebben hè meid! :)

19. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Wellicht heeft ze het dag/nachtritme al door?

Hier hebben we mijn zoon toen hij zes weken oud was niet meer wakker gemaakt voor de fles van 23.00 uur. Hij sliep zo diep dat hij er chagrijnig van werd. Even was ik bang dat hij dan om 01.00 zou komen, maar nee hoor. Hij sliep tot 03.00. Wat hij ook deed als ik hem wel wakker maakte om 23.00 uur.

Ik werd er ook verschrikkelijk onzeker van hoor en als het even niet ging zoals het zou moeten ging ik gelijk op zoek naar verklaringen. Maar op een gegeven moment heb je het gewoon door hoe het bij je kindje werkt. Slaapsignalen hier zijn: aan oortjes friemelen en jengelen.

Ow: wat ik deed waardoor mijn zoon overdag slecht sliep waren de gordijnen overdag open laten. Ik had namelijk begrepen dat dat nodig is om het dag nacht ritme aan te leren. Tot mijn zus zei: Ja, maar als hij nou beter slaapt met de gordijnen dicht??

Euhm..tja...vanaf dat moment gingen de gordijnen ook overdag dicht en mijnheer slaapt perfect (periodes van tandjes/ziek zijn/sprongetjes daar buiten gelaten).

20. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Mij is ook geleerd dat je een dagritme aanleert door de gordijnen open te laten overdag, als ie echt moe is slaapt ie toch :)

Ik maak hem ook niet meer wakker als ie om 23.00 uur slaapt en komt elke nacht om 04.00 uur helaas...hoop zo dat ie snel een keer doorslaapt.

Deel Deze Pagina