dwarsligger, fundushoogte

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by zusje, Jun 10, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zusje

zusje Lid

Jun 15, 2006
    53
    0
    0
    Beste vk,
    Ik ben 27+1 weken zwanger en heb gisteren controle bij vriendin vk gehad. Zij constateerde een fundushoogte rond de bovenkant navel. Erg laag dus! Bij 25 weken was dit N+1, kindje lag toen met hoofdje naar beneden.
    Wij schrokken enorm, want helaas hebben we allebei een nogal traumatische ervaring met de vorige zwangerschap, 3de kindje overleed na 4 weken. (niks met zwangerschap te maken, erfelijke aandoening, woog 2845 g.) Nu dus 4de kindje, 5 maanden na geboorte aangeteld.
    Ze heeft me meteen ingstuurd voor echo, die bleek goed.
    BPD, 26+2
    HC, 27+1
    AC, 25+4 (zorgelijk?)
    FL, 27+2
    Gemiddeld 26+3, en geschat gewicht 929 gram. (conform voor meisje?)
    Donderdag weer controle bij andere vk, vriendin voelt zich te betrokken. Zelf voel ik baarmoeder niet heel veel hoger. Bij de echo bleek beeb dwars te liggen, in een soort hangmatvorm, lekker opgevouwen. Kan dit de hoogte van de baarmoederrand verklaren? Kindje is gelukkig wel erg levendig! Placenta (aan voorkant) zag er goed uit, flow door navelstreng was goed, hartslag ook.)
    Hoop dat je me iets meer kunt vertellen, moet zeggen, ben nogal neurotisch deze zwangerschap. Baarmoeder moet toch wel richting 1/4 NX gaan? DNA en chromosomen bleken na vlokkentest goed, kans op herhaling was nl 25 %. Geboortegewicht 3de was laag tov eerste en tweede kind, had verder niets met aandoening te maken. Wat zou nu een verder beleid kunnen zijn?
    Lieve groet,Zus

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

ik snap je ongerustheid naar aanleiding van wat je hebt meegemaakt. Toch is de baarmoederstand niet verontrustend laag hoor, en het kan zeker met die dwarsligging te maken hebben.
    het kindje ligt mooi op schema qua groei volgens de echo, dus er is geen reden om je zorgen te maken. De baarmoederstand is een gemiddelde, het mag er ook iets onder of boven liggen.

Geen zorgen dus!

Mirjam

3. zusje

zusje Lid

Jun 15, 2006
    53
    0
    0
    Bedankt Mirjam, ik ga zo naar de vk. Ben best wel gerustgesteld. Zeg ook telken, volgens mij is het wel ok, ze is zo levendig en voelt zo sterk aan. Vriendin vk valt over het feit dat die buikomvang wat achter liep. Merk gewoon dat ze te betrokken is, ze zegt ook, ik wil niks over het hoofd zien, er mag niks mis gaan. Ik begrijp het wel, maar ondertussen sta ik stijf van de stress....Dus, waarschijnlijk gaat de vk die ik nu ga zien me insturen...Baarmoeder komt nu 2 vingers boven navel, en vriendin vk heeft tegen haar gezegd, bij enige twijfel, insturen. Ik wacht het af, maar weet nu ook wel, heel erg kan het niet zijn want vorige week was ze nog niet heel klein! Lieve groet, Zus

Share This Page