Overdreven zwanger

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door janneke000, 30 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik ben zwanger van de 1e en doe nergens paniekerig over. Ben wel heel strikt met alcohol drinken, dat doe ik niet, ook niet nippend proeven ofzo. Verder vind ik niets overdreven of vind ik mezelf overdreven ergens in en volgens mij mijn omgeving ook niet. Enige wat ik dan wel eens hoor is dat ik best een glaasje wijn mag drinken en als ik zeg dat niet te willen vinden ze dat overdreven.
    Ene onderzoek geeft aan dat je best een wijntje mag, andere weer niet. Hoe dan ook, ik mis het niet dus waarom zou ik dat risico nemen.

2. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Mijn verslaving deze zwangerschap sinds 20 weken is juist koffie! Terwijl ik het anders nooit hoef! Ik heb dus elke dag 1x of 2x ff een geniet momentje met mijn kopje caramelkoffie...

Monchou mag je naar mijn weten ook gewoon hebben. Ik vreet het gewoon op hoor, lekkere monchou taart!!!

Maar zoals iemand anders al zei: merk zelf wel dat hoe langer ik zwanger was hoe relaxter ik werd. Je krijgt er vertrouwen in. Ik heb ook wat achter de kiezen gehad en dan wil je gewoon ervoor zorgen dat mocht het weer fout gaan je jezelf geen verwijten kan maken. Dat kun je eigenlijk al bijna niet maar in je hoofd kun je dat stiekem wel doen. Je gaat toch naar een reden zoeken.

Maar ik denk dat de insteek van dit topic vooral was om leuke grappige 'regeltjes' te verzamelen die je hoorde of las???

Mijn bijdrage staat er al tussen ;)

3. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ja, ik begrijp je volkomen. Tijdens mijn eerste zwangerschap lette ik inderdaad meer op vanalles, nu ga ik relaxter mee om.
    Ik eet heus wel een stukje rood vlees (niet rauw natuurlijk) en eet zeker wel kaneel of drink een kopje koffie.
    Ik heb een collega die zelfs geen salade in een restaurant durft te eten of een broodje gezond durft te kopen uit angst dat de groenten niet gewassen zijn...

4. Miertje89

Miertje89 Actief lid

6 jan 2014
    320
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier kan ik me wel in vinden... tis mijn eerste en ik laat netjes staan wat ik volgens de officiële bronnen moet laten staan, maar daar houdt het wel bij op. Ik krijg het verder ook gewoon niet voor elkaar om me dan ook maar ergens paniekerig om te maken.

5. Miertje89

Miertje89 Actief lid

6 jan 2014
    320
    0
    16
    NULL
    NULL
    Voor mij persoonlijk is dit té, maar ik vind het wel super dat je gewoon je zwangerschap doorkomt zoals het voor jou prettig voelt! Als jij rustig en relaxed wordt van het idee dat er níets mis kan gaan bij wat je eet/niet eet, dan moet je dat ook zeker doen toch? :)

6. Wintersun

Wintersun Fanatiek lid

14 jan 2014
    2.091
    0
    0
    omgeving Utrecht
    Tijdens mijn eerste zwangerschap was ik niet zo paniekerig at geen rauw vlees en dronk geen alcohol, maar verder deed ik niet moeilijk. Nu sta ik er precies het zelfde in.

7. Knoopster

Knoopster Bekend lid

24 dec 2013
    543
    28
    28
    NULL
    NULL
    Ik ben zwanger van de eerste en zou eigenlijk misschien wel wat voorzichtiger mogen zijn.
    Ik ben niet zo bang of overdreven bezorgd.

Natuurlijk let ik op wat ik eet. Maar als ik toevallig echt heel erg trek heb in die salade met gerookte zalm dan eet ik die.
    Rauw vlees, alcohol en roken doe ik niet verder gewoon je gezond verstand gebruiken.

Denk uiteraard bij alles na, maar doe er niet paniekerig over. Wij zijn tenslotte ook groot geworden. In de tijd dat mijn moeder zwanger was kon en mocht alles.

Ik ben ook iemand die gewoon wil aanpakken en niet graag om hulp vraagt. Dus als er iets te tillen valt doe ik dat liever niet, maar als niet anders kan doe ik het dus wel.

Verven alleen op waterbasis, maar er zijn dingen die in de grondverf moeten. Nu gaat mijn vriend dat doen met vrienden maar als het mij niet snel genoeg gaat kan ik mij voorstellen dat ik toch met de handschoenen aan en het mondkapje voor zelf aan de slag gaat.

Ik hou er niet van om afhankelijk te zijn van anderen.

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.927
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @knoopster: even volslagen offtopic, maar als je verf op waterbasis gaat gebruiken, moet je ook grondverf op waterbasis gebruiken. Heeft verder niks met zwanger zijn te maken, maar anders kan de verf gaan 'stropen'. Geldt omgekeerd ook; bij verf die je met terpentine kunt verdunnen, hoort ook grondverf die je met terpentine kunt verdunnen.

Er zijn trouwens ook al waarschuwingen te vinden dat je als zwangere ook niet met verf op waterbasis aan de slag mag. Maar ik denk dat dat ook een kwestie is van goed ventileren.
    Die bekende (goedkope) witte mondkapjes houden trouwens wel stof tegen (bij schuren) maar niet de dampen die vrijkomen als je verft. Dan moet je echt zo'n soort gasmasker op.

9. Natasjee

Natasjee Fanatiek lid

13 dec 2013
    3.357
    678
    113
    Vrouw
    Haarlem
    Dit is mijn eerste zwangerschap en ik ben nergens paniekerig over, gelukkig. Natuurlijk let ik wel op wat ik eet, maar als ik per ongeluk iets 'verkeerds' eet, ben ik echt niet gelijk in paniek. Dan had ik het maar niet helemaal op moeten eten.

Ik kan me wel irriteren aan mensen die mij wel even gaan vertellen wat ik wel og niet mag. Als ik een bolletje kaneelijs wil eten of een stuk appeltaart, dan doe ik dat. Van een stukje ga je echt niet gelijk dood en m'n baby's ook niet.

10. Antje88

Antje88 Bekend lid

8 mei 2013
    859
    13
    18
    Ik ben ook zwanger van de eerste en toen ik net wist dat ik zwanger was, zocht ik wel veel dingen op wat ik wel en niet mocht eten. Ik werd er toen al een beetje krankjorum van. Ook zag ik dat je drop en cola beter kon laten staan, totdat een collega tegen me zei dat je het met mate moest eten/drinken maar dat ik best mocht hebben. Ook dacht ik dat je per definitie geen gerookte zalm mocht hebben (balen) totdat ik las dat dat wél mocht, echter moest het vers zijn!
    Er ging een wereld voor me open haha!!

Kortom ik was int begin ook veel voorzichtiger en nu ben ik daar gelukkig een stuk relaxter in. Als ik zin heb in drop, houd ik me echt niet aan 5 dropjes ofzo. En gerookte zalm....HEERLIJK!! Vers uiteraard 😉

Vriendinnetje van me is ook zwanger en dat wilde niet makkelijk vanwege PCOS. Ik merk aan haar dat zij wel erg voorzichtig is. Zo begon ze over mondwater waar alcohol in zat en dat ze daar een beetje van geschrokken was dat ze dat had gebruikt.
    Ik kan me wel heel goed voorstellen als het allemaal niet makkelijk lukt, dat je wellicht in je zwangerschap een stuk voorzichtiger bent!

Maar goed, geniet vooral van je zwangerschap en gebruik je gezond verstand denk ik. Als iemand zich er goed bij voelt om extreem voorzichtig te zijn, dan moet diegene dat lekker doen, maar ik zou er gek van worden 😝 Oh ja...Ik wil ook weer zo graag paardrijden, maar dan heb ik juist mn vriend die dat absoluut niet wil!!!!

11. Knoopster

Knoopster Bekend lid

24 dec 2013
    543
    28
    28
    NULL
    NULL
    Dank voor de tip, betreffend het grondverf en de verf op waterbasis! Heeft mijn vriend nog wat meer werk te doen ;)

en het klopt inderdaad van het verven op waterbasis. Ik heb ook gehoord dat dat niet goed is. Het verven op waterbasis heb ik dan ook allemaal buiten gedaan met handschoenen aan

Ontopic: wat ik al zei. Ik ben niet snel paniekerig en gebruik gezond verstand. Alleen zou ik er soms wel iets meer rekening mee mogen houden dat ik zwanger ben en toch met bepaalde dingen afhankelijk ben van anderen. Hoewel ik dat absoluut niet afhankelijk wil zijn ik pak liever zelf aan.

12. Dorien87

Dorien87 Bekend lid

31 okt 2012
    707
    93
    28
    Vrouw
    Leerkracht
    Retie
    Goh,

ik vind het soms wel moeilijk. Probeer me aan de basisregels te houden.
    Ik bestel wel eens een broodje gezond en van een slaatje eet ik op restaurant ook wel eens.
    Met vlees en vis kijk ik uit, gewoon ff langer laten bakken en hupsakee.
    Ik drink ofwel één glaasje cola ofwel één tasje koffie per dag. Soms zijn het twee kopjes of koffie verkeerd.
    Alcohol is voor mezelf een no-go, ik trek het nog wel tot begin januari...
    Salami eet ik ook weleens maar dan een paar blokjes. Pesto eet ik ook wel maar dat is dan verhit geweest in de oven (hmmm broodje mozarella, pesto en tomaatjes in de oven).
    Sorry, ik wil echt wel voorzichtig zijn maar ik kan toch niet constant panisch leven?
    En ja, wij hebben op één jaar ook heel wat meegemaakt.
    Gewoon ff opletten, maar nog wel blijven leven hoor....

13. aboe

aboe Actief lid

2 okt 2012
    246
    10
    18
    Pesto verwarmd? Heeft dat een reden?
    1 glas cola op een dag? Wow wou dat ik dat kon... Drink hier zeker 4 koppen/glazen caffeine.
    En slaatje mag je toch ook gewoon? Of hou ik me er minder goed aan dan dat ik denk ;)

14. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Je mag maximaal 200mg cafiene op een dag als je zwanger bent, dat is ongeveer 2 glazen koffie.....

Anyway, soms vind ik het erg overdreven, waar ik vooral op let is verse vis/vlees en geen voorverpakte vis/vlees of kaas. Puur omdat bacterieen meer de kans hebben.
    Groente en fruit deed ik altijd al wassen voordat ik ging eten, n vriendin werd idd panisch en waste groente en fruit wel meer dan 2 keer voordat ze het op at.

15. Dorien87

Dorien87 Bekend lid

31 okt 2012
    707
    93
    28
    Vrouw
    Leerkracht
    Retie
    Nee hoor, verwarmd is gewoon extra lekker in dit geval ;)!!
    Goh soms drink ik wel eens meer koffie hoor maar dan minder ik de dagen daarna weer. Tuurlijk mag je gewoon een slaatje, ik kijk gewoon uit waar ik het neem. En thuis ga ik me te buiten aan groenten en fruit!
    Ik probeer voor mezelf gewoon een beetje een goed evenwicht te zoeken.
    Maar nu ga ik bijvoorbeeld twee weekjes naar Italia; no way dat ik verse pasta vongole aan mezelf voorbij laat gaan. De gyn gaf me zelfs helemaal gelijk. Als het vers is en je vertrouwt de afkomst, gewoon doen hoor!! Zeker als alles goed verhit is. En genieten zal ik :p!!

16. aboe

aboe Actief lid

2 okt 2012
    246
    10
    18
    Lees net inderdaad dat jullie gelijk hebben met de koffie enzo..
    Kan me herinneren dat het 5 jaar geleden wel anders was. Toch maar eens gaan opletten want krijg toch wel teveel binnen.

17. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.049
    3
    36
    Ehh die van salami kende ik nog niet! Wat is daar mis mee dan?... Ik eet regelmatig salami!
    En ik verf me ook een ongeluk! Op waterbasis inderdaad, maar ook omdat ik op terpentinebasis vind stinken :p En ik kan totaal niet netjes doen, dus ik knoei mezelf helemaal onder... :p
    Ik hou zelf niet van cola, maar ik drink wel koffie. Ik hou mezelf dan aan een maximum van 3 per dag. En dat is alleen als er een gebroken nacht is geweest met 1 van de andere kids zodat ik niet om 10 uur 's morgens weer in slaap val :p
    En wattisser met basilicum dan?... Ik lees al dat ik me eigenlijk per nieuwe zwangerschap opnieuw moet verdiepen in de regeltjes, want er komt steeds nieuws bij!
    Wat ik trouwens ook als overdreven heb ervaren is het uitzetlijstje van de kraamzorg. Voor de eerste had ik natuurlijk alles tot op de letter voor elkaar. Stel dat ze me een slechte moeder zouden vinden als ik niet exact 20 hydrofieldoeken had!? :D Dus.... En achteraf? Sommige dingen heb ik nooooit aangeraakt en gewoon dus geld aan verspild...
    En wat ik ook apart blijf vinden: het verschil in prijs tussen een ladekast en een commode. Het is hetzelfde! Mits je een ladekast heb in de goede maten zeg maar. Maar het prijsverschil!! hihi!

18. Leetje85

Leetje85 Actief lid

26 feb 2014
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Salami bij de gyn nog nagevraagd en dat mag gewoon...

19. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Nou zat even op de site van het voedingscentrum te loeren, maar daar zijn ze wel heel erg streng..... 1 kopje koffie per dag en een paar dropjes... Ik ben zwaar in overtreding :p!

20. Zomersproet

Zomersproet Fanatiek lid

17 apr 2014
    1.041
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ervaar juist het tegenovergesteldd. Toen ik zwanger was van mijn dochter 7 jaar geleden nergens van opgeleken. Natuurlijk wost ik wel van de rauwe kaas enzo, maar ja, op de meeste plekken krijg je volgens mij sowieso kaas van gepasteuriseerde melk.
    En bij de laatste zwangerscjap was ik ook best gemakkelijk en geloofde niet echt dat er iets kon gebeuren. Tot het dus mis ging. Nou ja, en toen begon ik dus na te denken ' oh, dat weekend had ik brie, was daar iets mis...' Of 'konden de kindjes niet tegen mijn hardlopen' enzo. Mijn gyn zei toen: ' een goede zwangerschap kan gewoon overal tegen!' en zei dat ik me absoluut niets hoefde ge verwijten.
    Nou, en nu ben ik weer zwanger en best bezorgt over van alles.

Deel Deze Pagina