Goedemorgen Ik zit met een aantal zaken betreffende borstvoeding en ik hoop dat u me kan helpen. 12 februari ben ik bevallen van een flinke zoon. Gewicht 3,220kg lengte 48 cm. Dit op 37 weken. Nu weegt hij bijna 4 kg en is 52cm groot. Groeit goed komt goed aan in gewicht ook. Maar hij drinkt heel vaak aan de borst met soms maar anderhalf uur tussen. Binnen jer half uur komt hij onrustig. Er zijn dagen dat hij constant aan de borst wil en uren wakker ligt. Soms lijkt hij wel ontroostbaar. . . Sedert een paar weken komt er een vroedvrouw langs bij ons. Ze zei dat ik hoogst waarschijnlijk niet genoeg melk produceer dus vorige week moeten bijvoeden met kunstvoeding. Deze week moet ik melk afkolven op vaste tijden en telkens drie uur tussen laten en hem dat in de fles geven. Per keer ik afkolf is er gemiddeld een 100ml in een half uur. Van de borst drinkt hij niet lang. Hij gaat snel sabbelen. Van de fles daarentegen drinkt hij vlot. Kan het ook aan zijn zuigkracht liggen? Kan het zijn dat ik te weinig melk maak? Kan ik iets doen om dat te stimuleren want ik wil echt niet overschakelen naar volledige flesvoeding. Om nog maar van de twijfels te zwijgen weet soms echt niet meer of wat ik doe goed is... Hopelijk kan u me helpen.. Vriendelijke groeten
Hoi, Ik zie dat je kindje wat aan de vroege kant geboren is. Hij heeft zich hier goed van herstelt! Toch kan het zijn dat zijn gedrag nog in ontwikkeling was, waardoor het heel normaal was dat hij zo snel weer kwam voor een voeding. Ik zou kijken naar hoe je kindje drinkt aan de borst: los van hoe vaak of hoe snel het weer komt. Kindjes nemen namelijk heel goed wat ze nodig hebben, maar soms mogen ze leren om effectief aan de borst te drinken. Ik vermoed dat je kindje omdat het zo goed groeit, mogelijk gewoon heel veel melk tegelijk binnen krijgt: leg je kindje aan, laat als de melk toeschiet de eerste krachtige stralen weglopen en leg opnieuw aan. Kijk na een paar dagen (3) of je verschil ziet. Laat je kindje 1 borst per voeding drinken. Komt het weer heel snel (binnen uur) dan leg je aan de zelfde borst aan. Pas na 3 uur wissel je van borst. Mocht dat niet aan de orde zijn, dan kun je kijken naar effectief binnenhalen van de melk. Nogmaals: omdat je kindje goed groeit, zou ik dit niet als eerste inzetten: als teveel melk de oorzaak is, ga je juist niet wisselen van borst! Effectief drinken: Wat je doet: aanleggen en kijken of je kindje actief voeding binnen haalt. Vaak hebben kindjes in het begin de oogjes open, drinken met flinke halen, pauzeren, en drinken weer met flinke halen. 5 tot 7 slokken achter elkaar is heel normaal. Dit een paar keer achter elkaar. Dan kun je merken dat de pauzes langer worden, of dat het aantal keer slikken minder wordt. 2 keer slikken bijvoorbeeld. dit is een moment dat je ingrijpt. Praat tegen je kindje, help het herinneren dat het aan de borst ligt, wat het aan het doen is. Vraag "wil je nog meer drinken? Heb je al genoeg?" Door te praten kun je hem weer activeren. Ook een aai over de bol of rug kan helpen. Wanneer je ziet dat je kindje hierdoor weer verder drinkt is het goed. Wanneer je zeit dat je kindje alleen reageert op jouw stem/aai zonder te gaan slikken, dan kun je borstcompressie toepassen: neem een deel van het borstweefsel in je vrije hand en geef druk. Houd dit vast. Hierdoor komt vaak een toeschietreflex op gang waardoor je kindje weer gaat slikken. Helpt dit niet, zie je dat je kindje zijn oogjes dichtvallen, dan kun je hem van de borst halen, overeind en licht activeren: wiegen, praten, kijk of er beweging in komt: dan naar de andere borst. Door meerdere keren te wisselen en het moment van te vroeg stil en in slaap vallen voor te zijn help je je kindje binnen een tijdspanne zijn voeding effectief binnen te halen. Je helpt het herinneren wat het aan het doen was. Vaak zien we dat kindjes na een dag of vier het doorkrijgen en minder aangestuurd hoeven te worden. Als je voor jezelf aanhoudt dat je kindje zo 20 minuten drinkt, en je dus met een half uur klaar kunt zijn met voeden, knuffelen en verschonen, zit je een heel eind in de goede richting! Los van hoe vaak je kindje wil drinken, weet je dat jij het helpt een goede voeding in te nemen. Evalueer na een week of je verandering ziet in het totaalbeeld. Tot slot: zoek moedergroepen in jouw buurt, van la leche league of vereniging borstvoeding natuurlijk. Of een borstvoedingscafe of mamacafe. Je vindt ze via google, borstvoeding.nl of borstvoeding.com Ook kun je bellen met vrijwilligers voor overleg! Fijn, want dan kom je er achter welke methode je kunt inzetten!