Overgaan naar 5 voedingen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Kitty07, 11 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Hallo,

Ons meisje is nu 5.5 week en ook ongeveer 5.5 kgs. (4700 gram bij geboorte).
    Ze krijgt momenteel op aanraden van de kinderarts 6x 150cc.
    Effectief zal ze ongeveer 800cc drinken op een dag.
    Hiermee sliep ze afgelopen week alle nachten door. (laatste fles 23:30 en eerste fles 06:30)

Nu gaf de kinderarts aan dat ze in principe ook over mag gaan op 5x 180cc, zeker gezien haar gewicht.
    Nu heb ik dat gisteren geprobeerd en was dit het resultaat:

120cc
    140cc
    170cc
    170cc
    120cc

En toen kwam ze midden in de nacht dus weer voor een voeding en had ze razende honger!

Overdag ging het slapen echter wel beter omdat ze vlgs mij niet steeds uit haar slaap werd gehaald voor een voeding. :)

Maar wat kan ik nu het beste hanteren? Voor ons is het uiteraard erg fijn als ze de nachten doorslaapt.
    Maar moet ze gezien haar gewicht niet over naar 5 voedingen?
    Ik had eigenlijk gedacht dat ze dan elke fles een stuk meer zou drinken maar dat is helemaal niet zo...

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Kitty07,

Gezien haar gewicht zou ons advies ook 5 voedingen van
    180 ml/6 zijn.

Het kan zijn dat jouw dochtertje even moet wennen aan haar nieuwe schema en de hoeveelheid voeding.

Maar mocht zij niet kunnen wennen en echt behoefte hebben aan 6 voedingen dan kun je terug naar je oude schema.

Groet,
    Anne

3. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Maar hoe kan je er dan voor zorgen dat ze iets meer per voeding gaat drinken?
    Ze dronk vanochtend maar 100cc uit haar ochtendfles! :(
    De 2 flessen daarna wel 160cc maar daarna weer 130...

4. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Kitty07,

Dronk zij voorheen wel haar flesjes helemaal leeg?
    En hoelang doet zij over haar flesje?

Normaal gesproken moet een kindje maximaal 20 minuten doen over het drinken de fles. Doet je kindje langer over dan kost het teveel moeite en drinkt zij wellicht daarom haar flesje niet leeg. Je zou dan kunnen kiezen voor een speen met een iets groter gaatje.

Groet,
    Anne

5. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

5 jan 2011
    2.297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Nee, ze heeft nooit haar flessen leeg gedronken.
    Ze doet ongeveer 15 min over een voeding en duwt dan de speen weg of gaat er een beetje mee spelen.
    Maar ze is dan duidelijk klaar met drinken.
    Ik heb in het verleden wel eens aangedrongen maar dan ging ze dus spugen...

Vandaag weer precies hetzelfde: ze drinkt 2 flessen ongeveer 160cc en de andere flessen maar max 130cc.

In totaal drinkt ze de afgelopen 2 weken altijd maar rond de 750cc (max echt 800cc) maar is dat niet te weinig voor haar gewicht? (5.5 kgs)
    Ze is wel verder gewoon tevreden en alert met goede plasluiers.

6. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Kitty07,

Je kindje zou inderdaad met een gewicht van 5,5 kg ongeveer 825 ml voeding per 24 uur binnen moeten krijgen.
    Ik denk dat het verstandig is dat je toch even contact opneemt met het consultatiebureau. Zij kennen jouw kindje en kunnen misschien nog wat tips geven.

groet,
    Anne

Deel Deze Pagina