Hoi, Ik heb twee meiden, eentje van 20maanden en eentje van 3,5 jaar. De jongste is altijd een korte slaper geweest maar het laatste half jaar doet de oudste gretig mee. Gemiddeld zijn ze wakker tussen 5 en 6 uur smorgends. Het voelt als heerlijk uitslapen als ze eens om 6.30u wakker worden wat dus heel uitzonderlijk is. Het maakt dat mijn man en ik zowel in de week als in het weekend een beurtrol hebben. Het dondert enorm op men werk dus ik loop hele werkweken in de stress en het weegt enorm dat het weekend dan bestaat uit opstaan,recupereren, bijslapen. Ook op ons huwelijksleven weegt dit we zijn beiden prikkelbaar. En er is er altijd maar eentje die enigszins uitgeslapen is. Van anderen hoor ik alleen maar tips maar als je oudste kind nu eenmaal niet luistert naar het argument van 'het konijntje op je wekker slaapt je moet in bed blijven" en zo begint te kelen zodat je jongste ook wakker wordt. Ik vrees dat we gewoon pech hebben met vroeger wakkerworders maar ik ben gewoon een wrak. Als ik in de spiegel kijk zie ik gewoon de uitgeblust iemand met wallen en een vale huidtint. Het is ook de combi van werkstress en thuisstress die serieus begint op te breken. Ben niet echt op zoek naar tips maar dacht het even van me af te schrijven dat dat mssn toch al iets doen... Juist klopte men oudste per ongeluk met een speelgoedje tegen men hoofd en ben gewoon in huilen uitgebarsten gewoon van zo op te zijn . Groetjes
Echt het enige wat helpt is zeer duidelijk zijn tegen je oudste. Je komt er gewoon niet uit! Gillen of niet. Omdat je bang bent dat je jongste wakker wordt geef je waarschijnlijk toch sneller toe. Mijn ervaring is dat ze echt moeten leren slapen, omdat ze dat niet gewend zijn. Wij hebben het aapje eerst op een tijd dat ze meestal nog niet wakker waren. Zodat ze konden leren dat ze er dan uit mochten. Dit steeds met 10 minuten verschoven. Na 2 maanden sliep de jongste niet meer tot half 6, maar tot half 7. En tegenwoordig in het weekend tot 7 uur. Het staat en valt helaas toch echt met doorzetten. Maar het is echt vreselijk zwaar als je zooo moe bent! (Wij zijn tot een jaar geleden ook iedere morgen om 5 uur opgestaan, tot we het echt meer dan zat waren).
Probleem is en blijft gewoon dat de jongste altijd eerst wakker is en zij is echt nog te jong voor zo een klokjessysteem. De oudste wordt dan wakker en weet goed genoeg dat we beneden op zitten met de jongste. Dan tegen haar zeggen jij moet in bed blijven, dat werkt niet en vind ikzelf een wel heel rare boodschap te geven.
Maar je jongste gaat ook al richting de twee jaar! Ik zei op die leeftijd om dat tijdstip ook al: het is nog veel te vroeg, ga maar weer slapen! Ev stopte ze dan nog even goed in. De oudste pikte dat prima, mijn jongste zette het altijd op een brullen......toch doorzetten! Na 5-10minuten hield het brullen op en viel ze in slaap. Nu is het brullen zeldzaam. In het weekend komen we niet coor 7 uur uit bed! ( en dat vind ik nog erg vroeg, maar dat is een andere discussie)
Ik vind de jongste niet te jong om het te gaan proberen, en ik vind dat je oudste oud genoeg is om te snappen dat er soms voor haar andere regels zijn dan voor de jongste. Maar jij kent je kindjes het beste....
Inderdaad, gewoon terug in bed. Dan maar even huilen. Als mijn jongste voor zes uur wakker wordt is ze zeker nog niet uitgeslapen dus dan stop ik haar in, zing een slaapliedje en vertrek weer. Bij de oudste zeg ik dat het nog nacht is en dat ze nog even moet slapen omdat we straks naar school gaan/naar oma gaan/whatever en dat ze dan wel uitgerust moet zijn. Ze weet dat ik toch niet toegeef en blijft dan weer een half uurtje stil.
Bij mij ook altijd vroeg wakker. Half 6-half 7. De oudste moet ik bed blijven op krijg wat boeken of spelletjes.. De jongenste daar zeg ik tegen dat hij weer moet gaan slapen. Geef ik een slok water en dan blijf nog een uur stil liggen. Sterkte!!!
Hoe laat gaan ze dan naar bed? Dit zou ik ook hebben als ik ze al om 7 uur op bed leg. Daarom gaan ze hier om 9 uur naar bed, dan slapen ze inderdaad tot de wekker gaat.
Ik weet niet of het qua jullie werk ook kan ( misschien werken jullie wel 'avonds), maar anders zouden jullie misschien heel vroeg op bed kunnen gaan. Wij staan elke ochtend om half 7 op ( man zelfs om 6 uur). Wij liggen om deze reden meestal al rond 9 uur op bed. We willen graag vroeg op, maar hebben wel ons slaap nodig. Wij gaan dus vroeg slapen en dat bevalt ons prima. Misschien een idee?
WIj doen hier precies als bij Beitsche. Wij gaan allemaal vroeg naar bed. Manlief vond het niet lekker maar nu vind hij prima om goed en lang te kunnen slapen. HIj is elke dag om 5:30 op!
Wij gaan hier 9 van de 10x om 21uur naar boven! We lezen/kletsen/knuffelen/doen nog wat en slapen dan echt om 22:00/22:30. En niet eens omdat onze zoon elke dag tussen 6 en 6:30 wakker is maar gewoon omdat we het lekker vinden en we hebben tussen de hectiek van alles nog even een relaxte afsluiter met elkaar
Sterkte! Heftig als je zo moe bent, ik herken het lopen op je einde van de energie en bij het minste is het teveel. Maar hoelaat gaan je man en jij naar bed? Want in plaats van altijd om en om eruit ( Dan krijg je toch een jaloezie naar degene die mag blijven liggen ) zou je toch beter allebei om 21.00-21.30 naar bed kunnen gaan? Dan heb je een flinke nacht te pakken en bovendien nog tijd voor even lekker samen. Overigens werk ik onregelmatig. De meeste ochtenden ben ik rond 6 uur wakker ( 6.45 eerste klant met afhankelijk van de woonplaats 25mn reistijd! ) Heb ik dan een keer een late dienst ( 23u klaar ) en daarna een vroege ( 7u beginnen ) dan kan je me ook opdweilen hoor, dan hoef ik de volgende dag echt niet om 23u pas naar bed! Of na een nachtdienst en daarna maar 3 uurtjes slapen...
Sinds kort heb ik een lampje met een tijdschakelaar. Om 1930 gaat het lampje uit = slapen (ze ligt er om 1900 uur in en mag dus max een half uur zelf lezen). 's ochtends mag ze uit bed komen als het lampje aan is. Dit werkt perfect!
Mijn jongste is ook zo'n vroege vogel, hij wordt sinds een half jaar elke dag tussen 05.30 en 06.00 uur wakker. We hoeven helemaal geen wekker meer te zetten om op tijd op ons werk te komen. Ik ga dan ook altijd weer naar hem toe en stop even in maar hij is toch echt wakker en gaat niet meer slapen, hij gaat roepen 'Mama uit' en dat wordt steeds harder. Dat kan hij lang volhouden hoor. Vanmorgen was het 05.52 en na 20 Minuten roepen (was er al 2 keer geweest) heb ik hem wat speeltjes gegeven en zacht lampje aan gedaan. Gelukkig wordt mijn oudste hier niet wakker van want anders zaten wij ook om 06.00 uur beneden. Mijn jongste wordt 24 maart 2 jaar en hij snapt zo'n kinderwekker nog helemaal niet. Wij gaan ook vroeg slapen, om 21.30 liggen we erin en om 22.00 uur slapen we.
Hoi, Ik heb ook twee vroege vogels! Onze oudste is net 4 geworden, ze is nu zo moe dat ze nooit meer voor 7 uur wakker is. Onze jongste is een hele tijd om 5 uur / half 6 wakker geweest. Ik vond dat echt een hele heftige tijd, op een gegeven moment ben je het punt van moe voorbij en ben je gewoon uitgeput!! Ik weet hoe je je voelt! Wat bij ons heeft geholpen is dat ik de jongste tussen de middag korter liet slapen. Hij kon s middags bet lang slapen, nu leg ik hem om 1 uur op bed en om max. 3 uur maak ik hem wakker. Na een paar dagen begon hij s morgens langer oor te slapen. Nu is hij meestal rond half 7 / 7 uur wakker, dat vinden wij een hele mooie tijd! Onze kids liggen om 7 uur s avonds in bed. Succes ermee!