Borstvoeding komt niet genoeg op gang

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door frannie82, 31 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Sinds 19 mei mama van een 2e kindje een super vechtertje!
    Maar de borstvoeding wil niet toenemen.
    Heb ondanks allerlei tips en trucs maar rond de 130 cc per dag terwijl mij dochter nu op de 156 cc zit.
    De lactatie kundige is al betrokken, ik kolf 10x en ook in de nacht.
    Ik neem fenegriek capsules, borstvoedingsthee, muisjes en cashewnoten.
    Ik drink meer dan genoeg.
    De lactatie kundige denkt aan de vorm van mijn borsten te zien dat ik weinig klierweefsel heb.
    Daar is dan niks aan te doen.
    Ik bij de eerste hetzelfde probleem gehad maar toen geen goede begeleiding.
    Domperidon is nog een optie maar daar zijn de meningen enorm over verdeeld.
    En ik gebruik ook al oxytocinespray dat helpt wel iets.
    Herkenbaar voor iemand of toch nog tips?

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Ik denk dat de mening van anderen niet belangrijk is.Je haalt nu al alles uit de kast,als de lk het er ook mee eens is zou ik als ik jou was domperidon gaan gebruiken.Als de bv goed op gang komt kan je altijd weer afbouwen.En wie weet heb je jouw meisje dan heerlijk aan de borst!
    Petje af voor wat je doet,het komt vast goed!

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Het gaat meer om het gevaar dat er aan kleeft. Maar de lactatie kundige zegt dat ze het in kaart hebben gebracht en er zijn gevallen met families met bepaalde hartproblemen die het niet mogen gebruiken.
    En bij normale dosering dat het niet schadelijk is.....

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Het is een medicijn en daarom is het idd belangrijk om overleg te plegen met een lk voordat je begint, ook met betrekking tot de dosering.
    Ik heb dat uiteraard ook gedaan.Heb maar kort domperidon gebruikt maar mij heeft het goed geholpen! Merkte na 2 dagen al verschil :)

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Wat had jij voor dosering?

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb goede ervaring met domperidon.

Heeft de lactatiekundige je al verteld over de medela borstvoedingsondersteuningsset? Daarmee kun je je gekolfde melk en evt. kunstvoeding bij te kort, via de borst aan je kind geven, waardoor je borsten extra gestimuleerd worden en jij de intimiteit van bv hebt.

7. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Haar dochtertje heeft nog een sonde ;).

elsie89 vindt dit leuk.
  8. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ja dat was ik vergeten te zeggen....
    Ze krijgt nog maar minimale porties nl. 12 x 13 cc en daar kan ik nog maar net aan voldoen met mijn productie.
    Om te kijken of het wel of niet wat meer kan worden moet ik denk ik toch maar met domperidon beginnen.
    De ziekenhuisapotheek is alleen precies dit weekend gesloten ivm een verbouwing en maandag is er een noodlocatie open.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ai! Even over het hoofd gezien!
    Heeft de lactatiekundige borstmassage met je besproken?
    Gebruik je syntocinon?

10. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Geeft niet hoor! Ik gebruik idd de syntocinon, fenegriek capsules, cashewnoten, borstmassage ook ja. En borstvoedingsthee van Weleda.

11. Annabel274

Annabel274 Fanatiek lid

19 jul 2012
    2.370
    109
    63
    Geen tips voor je, maar vind het wel super van je dat je zo veel doet voor de borstvoeding!
    Gaat het goed/beter nu?

12. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Het totaal van 10x kolven is inmiddels 165 cc ongeveer. ... wel wat meer na gebruik domperidon. Een ander zou denken dat ik gek ben die kolven dat in 1 keer. Maar ik kan al zo weinig voor haar doen dus dit doe ik graag. Als het niet meer wordt kan ze tzt niet aan de borst. Voor zulke beetjes vind ik dat zielig.
    Ik kijk wel hoe lang ik dit zelf trek.
    Ik begin in de nacht en dan vanaf 7u elke 2 uur en dan 23u voor het laatst.

13. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Oh ja en ik ben nu van mening dat borstvoeding dus niet zo vanzelfsprekend is als op de poster staat die in de kolfkamer van het ziekenhuis hangt. En het kan dus zo zijn dat het je gewoon NIET gegeven is. Maar ik ben blij en kan dan voor mezelf zeggen dat ik tot het uiterste ben gegaan. En dat na mijn geschiedenis voor de keizersnede die niet mals is.

14. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Wat mij dus zo opvalt (althans dat is mijn ervaring) is dat het juist de meiden zijn zoals jij, waarbij de bv dus echt niet/langzaam op gang komt, dat die er alles aan doen om het toch te laten slagen.....
    Mischien niet heel aardig om te zeggen,maar de gevallen die na 1 dag al stoppen om redenen die zo verholpen kunnen worden, die zouden eens naar jou moeten kijken ;)
    Ik wens je veel succes,hoop voor je dat het uiteindelijk gaat lukken met de bv..
    Maar zo niet, het allerbelangrijkst is dat je lekker geniet van je kleine prinses :p

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    165cc al! Nou, ik vind dat al heel mooi, zeker na een sectio en een vroeggeboorte! Daar kun je echt trots op zijn hoor!

16. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Echt? Ze is al bijna 2, 5 week nu.. ik kolf nog steeds hetzelfde en ik ga als hrt niet ietsjes meer wordt naar de 4 x 10 domperidon iom de lactatie kundige.
    Maar hoger ga ik niet ik heb gelezen dat dat vaak geen zin heeft.

17. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik vind het super wat je doet en hoe je je inzet! Mijn dochtertje was ook prematuur en ik heb haar met een spoed ks gekregen na een aantal weken HELLP, dus was ik lichamelijk ook niet echt in staat om BV te geven. Dus ik herken wat je schrijft, dat je graag haar het beste wilt geven en dat het ontzettend moeilijk is. Het is nu echt even worstelen. Als je lichamelijk wat opknapt, en iets meer rust kan vinden (bijvoorbeeld als je kindje uit het zkh is en je je minder zorgen maakt) wordt je productie ook beter. En met alleen een kolf is het ongelooflijk moeilijk om je productie op te hogen.

Maar ik herken wat je zegt, ik kon zo jaloers zijn op vrouwen die er gewoon in 10 minuten 200 cc uit halen en ondertussen de aardappels schillen.....dat is mij nooit gelukt :)

Een positieve noot, ik heb voldoende gehad om mijn dochtertje 5 maanden te voeden en zij kon niet aan de borst ivm schisis dus ik heb alleen gekolfd. Als het je lukt om je kleintje aan de borst te krijgen zul je zien dat dat je productie een stuk ophoogt, live voeden gaat beter dan kolven. Heel veel succes!

18. Bri

Bri Niet meer actief

Nou en of dat je trots mag zijn op je opbrengst. Al was het maar 50 cc geweest... je doet er zó veel aan om eruit te halen wat je kunt! Je schrijft dat je het graag doet 'omdat je zo weinig voor haar kunt doen'. Maar je doet juist veel meer dan de meeste moeders, voor wie het allemaal wat meer volgens het boekje verloopt.

Een van mijn ZP-vriendinnetjes had te weinig voeding. Voldragen kindje, normale geboorte, niks aan de hand. Maar wat ze ook deed, niet voldoende melk. Na een paar weken knokken met alle begeleiding die er te vinden was, heeft ze zich erbij neergelegd. Bij haar was de conclusie: te weinig klierweefsel om voldoende voeding te kunnen maken.
    Het is zeldzaam, maar het bestaat wel.
    Ik hoop voor jou dat je productie toch omhoog gaat. Maar als het niet gaat, dan gaat het niet. En zijn er alternatieven beschikbaar die jouw dochter de voeding gaan geven die ze nodig heeft.

En die posters... tja, BV zou vanzelfsprekend moeten zijn. Maar niet voor iedereen. Maar dat geldt voor wel meer dingen (plassen is niet vanzelfsprekend voor mensen met een nierziekte, ademhalen is niet vanzelfsprekend voor mensen met COPD, en BV is niet vanzelfsprekend voor mensen die te weinig klierweefsel hebben. om maar even aan te geven dat niets voor iedereen vanzelfsprekend is - maar voor de meeste mensen wel).

Veel succes, geluk en sterkte gewenst. En wees echt maar trots op je zelf, en op je kleine meid.

19. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Dank jullie wel allemaal zo blijf ik het wel positief zien.... letterlijk alle beetjes helpen. Het is behoorlijk pittig 10x kolven vooral de late van 23u en de nacht. Maar in de nacht is het wel veel daar kan ze 2 voedingen van krijgen. Vanmorgen hadden ze zelfs nog voor 8u dus hoefde ik er niet naartoe te lopen en kon ik wat langer blijven liggen. Heerlijk. ...!

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Even naast het bv-verhaal
    Hoe gaat het verder met je kleintje?

Deel Deze Pagina