overstappen borstvoeding naar fles bij 11 maanden

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by hannah26, Nov 11, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. hannah26

hannah26 Lid

May 11, 2009
    27
    0
    0
    leerkracht
    friesland
    beste voedingsdeskundige,

Ik heb 11 maanden borstvoeding gegeven. Wil graag nu weer meer vrijheid en geen gekolf meer op het werk.
    Maar vind de overstap nog steeds eng. Dan komt doordat mijn dochter veel last van haar darmpjes had en soms nog steeds heeft. Bepaalde voeding zoals rund en varkensvlees, smeerkaas, pindakaas verdraagt ze niet.

Daarnaast drinkt ze nog best vaak aan de borst, 4x per dag.

Haar schema ziet er nu zo uit:
    6.30 borstvoeding
    8.00 halve boterham met margarine en jam of stroop.
    uurtje slapen
    10.15 fruit 200gr omgeveer
    12.00 1 boterham met margarine en beleg en daarna nog borstvoeding.
    2 uurtjes slapen.
    15.30 borstvoeding. Die geef ik omdat ze anders dreinerig wordt om half 5.
    18.15 avond eten. anderhalve aardappel, ong. 50 gr. kip of kalkoen met anderhalve schep groente. ongeveer 250 cc als ik het zou pureren. Is ze klaar met eten, een klein kopje volle yoghurt en een beetje water.
    en om 19.00 bortvoeding heel kort en dan slapen tot volgende ochtend 6.30.
    Tussendoor drinkt ze een paar slokjes water, niet meer dan 40 cc in totaal.

tot een maand geleden kreeg ze na het eten geen borstvoeding meer, maar toen ineens werd ze smorgens weer nog vroeger wakker dan ze nu doet. In eerste instantie liet haar in bed gewoon mopperen maar ze viel na uur nog niet in slaap. dus vandaar weer extra borstvoeding.

nu weet ik dat ze borstvoeding op verzoek mag drinken en dat ze in princiepe niet te veel kan binnen krijgen en ze eet er goed bij. Maar..... Bij de fles kan dat dus wel te veel krijgen.
    Heeft u een idee hoe ik stapsgewijs over kan gaan op flesvoeding? Welke borstvoedingsmomenten kan ik het beste als eerst vervangen door fles of iets anders.
    Het lijkt me in iedergeval niet 's morgens omdat ik dan nog heel veel melk heb..

oja, mijn dochter is 75,5 cm en 10,3 kilo en is erg actief.

Het spijt me voor het lange verhaal. En alvast bedankt voor het antwoord.

Groet,
    Wendy

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo Wendy,

Je dochtertje mag per 24 uur in totaal 500 ml opvolgmelk drinken. Je kunt het beste indien mogelijk de ochtendvoeding en de avondvoeding als laatste vervangen. Je kunt ervoor kiezen om in de middag een fles te geven van 165 ml water en 5 schepjes voeding, deze hoeveelheid mag je dan op den duur 3 keer par dag aanbieden. Vanaf de leeftijd van 1 jaar heeft je dochtertje nog maar 300-400 ml melkproducten per dag nodig en is het ook belangrijk om 10 microgram vitamine D per dag erbij te geven.

Groeten Eveline

Share This Page