Ik plaats het even hier voor een groter bereik. Mijn zoon (ca.1.02m en ruim 3,5) heeft nu een 12inchfietsje zonder zijwielen. Hij heeft het goed onder de knie en fietst met gemak 5km mee. De afstand tussen zadel en stuur klopt voor geen meter, hij zit met zijn billen zo ver naar achter dat hij zowat van zijn zadel schuift. Qua beenlengte is het fietsje echter nog goed. Wij wonen 8km van de bewoonde wereld en doen alles op de fiets. Zoonlief wil graag zelf fietsen. Vanwege de afstand en het feit dat de fiets dus functioneel gebruikt gaat worden (en dus niet alleen voor korte afstandjes en als speelgoed) zoeken we een goede 16inch fiets voor zijn verjaardag in januari. We kwamen de cube kid 160 tegen en de specialized hotrock 16inch. Bij beide fietsen lijkt de zadelhoogte lager dan bij de gemiddelde 16inchfietsen, zoonlief heeft relatief korte beentjes. Heeft iemand een van deze fietsen en weet wat de laagste zadelhoogte precies is? En bevalt de fiets? Hoe schat je de fiets voor functioneel gebruik in? Hoe is het gewicht? Op internet kan ik geen hoogtes vinden. Ik wil eigenlijk niet gaan passen omdat ik geen zin heb in drama als we de fiets niet gelijk kopen (zoon wil heeeeeel graag grotere wielen..) Of weet iemand nog andere fietsen die aan onze eisen kunnen voldoen? Bedankt!
Hoi, Mijn dochter heeft afgelopen maart voor haar vierde verjaardag een cube 160 gekregen. Ik ben met haar wel van te voren naar de fietswinkel geweest om te kijken wat het beste paste. Ook ivm de lengte van haar benen. Superfiets!!! We hebben uiteindelijk t zadel nog lager gezet door het reflector weg te halen. Succes!
Met de lengte komt het dan wel goed. Ik twijfel nu erg, moeten we nog 4 maanden wachten tot zijn verjaardag of schaffen we hem toch eerder aan. D. heeft gister 11km gefietst op zijn 12 inchje en zou er gerust nog meer fietsen. Ik was verbaasd want hij had dus voor de laatste 6km ook nog 3 uur gezwommen... hij geeft duidelijk aan mee te kunnen en willen fietsen, doe ik hem niet tekort door hem met deze kleine wieltjes te laten trappen terwijl hij dus op een grotere fiets zou passen? Wat zouden jullie doen?
Ik ken de fietsen niet, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen, maar als zijn huidige fiets te klein is en hij veel fietst, dan zou ik niet nog vier maanden wachten. Ik vind een fiets een gebruiksvoorwerp en als daar een nieuwe van nodig is, dan koop ik dat tussendoor. Dit er van uitgaande dat je voldoende geld hebt ed, anders vind ik het toch weer anders.
Nou ja, mniet te klein in de zin van dat zadel en stuur al heel hoog staan maar de verhouding lijken niet kloppen en hij zit met zijn billen op het zadel verder naar achter dan zou moeten. Maar misschien klopt de hele geometrie van de fiets wel niet, geen idee. Om mee te spelen en heuveltjes af te racen is deze nog prima maar voor de langere afstanden? Ik vind het lastig, misschien maar eens gaan passen in de winkel en kijken naar het verschil.
succes! Het is inderdaad makkelijker om hem mee te nemen naar de winkel en te kijken welke fiets het beste past.