Hoi Annemarie, Ik had mij voorgenomen te proberen mijn dochtertje een half jaar BV te geven. Dat is inmiddels bijna gelukt, al was het niet helemaal op de manier die ik verwacht had. Sinds ze ongeveer 3 weken oud is ben ik de voeding gaan kolven om verschillende redenen. Dat doe ik nu dus nog steeds! (ik heb hier wel eens eerder advies gevraagd omdat ze haar flesjes zo snel dronk en omdat ik gewoon onzeker was ) Nu wordt het tijd om af te gaan bouwen! Ik kolfde tot vandaag nog 3x daags de hoeveelheid die ik voor haar voedingen nodig had, rond 7-8u, 15u en 22u. Ze krijgt 4xdaags 200cc, zonder bijvoeding. Nu heb ik nog een flinke voorraad in de vriezer en dus had ik bedacht vast af te gaan bouwen naar 2x daags kolven, de middag laat ik er dan tussen uit. Om de laatste weken nog tot volledig BV te komen vul ik dan aan uit de vriezer. Ik kolf wel gewoon leeg nu, dus weet nog niet of het dan uberhaupt al wel terug gaat lopen. Doe ik dit goed? Of heb jij een beter voorstel? En weet je of ik zo van volledig BV over kan stappen naar FV? Of kan ik dat beter beetje bij beetje introduceren? Nu het moment van mijn streefdatum zo dichtbij gekomen is (over 2 weken is ze een half jaar) heb ik stiekem ook nog wel twijfels of ik echt wil stoppen. Praktisch gezien zie ik vele voordelen en eigenlijk geen nadelen. Het is toch dubbel werk en ik ben al heel trots dat ze straks toch 6 maanden BV heeft gehad. Ik denk dat menig moeder al eerder had afgehaakt ipv fulltime te kolven. Maar emotioneel vind ik het toch wel lastig. Eigenlijk vooral omdat ik bang ben dat ik haar niet meer het beste geef dat ze krijgen kan. Maar misschien blijft dat gevoel wel, wanneer je ook stopt?
Complimenten inderdaad dat je kolft voor je dochter: maar wat je zelf ook zegt, fijn dat je haar het beste kan geven. Wellicht is het fijn om haar eerst te laten wennen aan vast voedsel waardoor je misschien zelf meer het gevoel krijgt wat ze aankan en zo langzaam stopt? Het klinkt nl alsof je er zelf niet helemaal achter staat? Afbouwen inderdaad anders 2x dd (ochtend en avond zou ik dan doen) en leegkolven inderdaad. KV kan je introduceren als de bodem van je voorraad in zicht is. Meestal kan je overstappen, soms reageren kindjes er wel op en is het dus handiger om de BV ook voor haar af te bouwen.