Hallo, In december begin ik weer met werken, ik draai vrijwel alleen maar slaapdiensten van 15.30 tot 9 uur de vlg ochtend. Nu wil ik gaan combineren met BV & FV maar weet ik niet goed hoe ik kan afbouwen & het beste kan gaan combineren. Wel weet ik dat ik smorgens het meeste melk aanmaak, maar hoe zit het als ik moet werken tot 9 uur en onze zoon naar het kdv is en ik hem pas om 12 uur op kan halen. Kan hij dan FV krijgen en de vlg dag als ik wel smorgens thuis ben BV? Of moet ik dan gaan kolven om mijn productie in stand te houden? Het lijkt mij namelijk fijn om te combineren om niet steeds te hoeven kolven op het werk ivm mijn onregelmatige werktijden. Overdag ben ik vrijwel altijd thuis, als ik uit de slaapdienst kom de hele dag (of vanaf 12 uur als hij uit het kdv komt) en als ik de slaapdienst inga tot 15.00 uur (mijn man is dan thuis voor onze zoon). Ook zal onze zoon 1x per paar weken uit logeren gaan bij opa & oma ivm de onregelmatige diensten van mij en mijn man. Dat komt dan beter uit, maar ook dan wil ik geen gekolfde melk meegeven maar FV. Wat is wijsheid en hoe kan ik het beste 'afbouwen'? Als ik thuis ben zal ik gewoon zoveel mogelijk bv willen geven, tenzij mijn melk terugloopt. Maar op het KDV geven de FV (zit erbij in) en wil ik gen gekolfde melk gaan meegeven. Is het reeël om het te willen combineren? Of raad je aan om geheel over te gaan op de FV in mijn geval? Hopelijk kun je mij op weg helpen. Alvast bedankt!
Ik vind het lastig om je hier over te adviseren. Mijn gevoel zou zijn om te zien hoe het loopt, juist me alleen een nachtdienst zou je wellicht helemaal niet zo vaak hoeven te kolven, wellicht alleen om 1900 en om 0700 uur, dan zou je bijvoorbeeld de nachtvoeding kunnen vervangen met kunsvoeding als je die niet kan kolven. Mocht dit in de praktijk niet werken dan kan je in mijn mening altijd nog kijken of je de voeding van 1900 ook kan laten vervallen.
Bedankt voor je antwoord! Zou dat betekenen dat als ik thuis ben alle voedingen bv kan geven op de nachtvoeding na (= laatste voeding tegen 23 uur neem ik aan?) En als ik er niet ben dat onze zoon bv krijgt die ik gekolfd heb? Of om 7-19 en snacht kv? En hoe en wanneer kan ik hiermee beginnen, ook ivm afbouwen?
Ja alleen de nacht KV en verder de borst/gekolfde melk. Ik zou er zo laat mogelijk mee beginnen ook omdat je maar 1 voeding weg zou laten, dus zeg 2 a 3 weken voor je weer gaat werken die voeding weglaten. Als het erop lijkt dat je 2 voeding weg zou laten (dus zeg om 2300 en nacht) dan bij 4 weken voor die tijd beginnen.
Momenteel heeft mijn zoontje tussen 20-23 uur zijn laatste voeding , afhankelijk vanaf wanneer hij komt. Dan zou ik die dus kunnen vervangem voor kv. Maar dat betekend dat mijn borsten meteen mpeten wennen om van 18-19 uur tot zeg maar 4.30 zonder voeding die afgenomen wordr komen te zitten, is dit erg? En ik meende dat je niet twee voedingen achter elkaar mag vervangen voor kv. Dus zou ik dan smiddags een voeding moeten vervangen, smorgens of die van +/- 15 uur zodat ik kv, bv, kv heb op het einde? Verder vraag ik mij af of het kan dat als hij op het kdv enkel kv krijgt, en thuis alles bv op die twee kv na... ik bedoel als ik kolf wanneer hij nog bv zou hebben zodat alles in productie blijft, of het voor hem erg is de ene dag mee kv te krijgen dan de andere (ivm zijn darmpjes ofzo) Hij gaat maar twee dagdelen naar het kdv trouwens. Ergens voel ik mij schuldig te willen combineren, maar het geeft mij iets meer ruimte.... Ik voel mij schuldig niet alleen te willen kolven voor hem, het niet te pruoberen, snap je? Pffff ik vind het lastig, wil hem het beste geven, maar straks zeker met werken erbij wordt je zo geleefd door de voedingen en zonder twee bv ia dat idee er veen minder.
Ik geef trouwens bv op verzoek dus de tijden zijn een indicatie. Mag kv in combinatie met bv ook op verzoek gegeven worden?
Ik zou het zo doen: dus de voeding van 20-23 kolven en de nacht weglaten. Ik zou het zo doen aangezien de kans er best eens in gaat zitten dat de nacht sowieso wegvalt en je dus alleen de de avond voeding overblijft. Verder kan je op je werk best een beetje schuiven met die tijd (dus ergens tussen 20 en 00 kolven) Ik snap best dat je er enorm tegenop ziet om te gaan kolven op je werk: ik vond het ook geen hobby hoor! Bedenk waarvoor je het doet, en wellicht als je het probeert valt het best mee!! Welke kolf heb je? Investeer in een goede kolf en je bent met 10-15 minuten kolven ook klaar.... Als je thuiskomt zou ik nog even kolven voor je je bed in duikt (die voeding kan je ook meegeven aan KDV) BV en KV kan je combineren: kan zijn dat zijn darmen er wel wat op reageren.
En als ik kolf, krijgt hij kv? Ik vind het kolven niet zo erg, maar het lijkt me fijn om iets meer 'vrijheid' te hebben maar aan de andere kant is het maar een paar maanden. Dus jij adviseert te kolven rond 20-21 uur en dan dus de kv te geven? Sorry voor de vele vragen, maar vind het lastig om in te schatten... En als ik nog een kv erbij wil, welke kan ik dan het beste vervangen?
Ik heb de medela dubbele elektrische kolf, idd met tien min klaar Ik twijfel heel erg... in principe slaapt hij door vanaf (verschilt) +/- 20.00 - 21.00 - 22.00 uur tot 4.30 uur, hierna komt hij om de drie uur en wat later in de ochtend is hij vaak wakker (net als het begin van de avond) en komt hij vaker, om de twee uur. Als ik de laatste voeding eraf doe is rond 18 uur de laatste bv en degene erop de kv dus daarmee gaat hij dan de nacht in. Ik twijfel vanwege mijn schuldgevoed naar mijn zoontje toe. Omdat het mij makkelijker lijkt tijdens de slaapdiensten dat hij kv krijgt....
dank je ik heb gisteren idd mijn gevoel gevolgd en besloten toch te kolven & te proberen om alle voedingen bv te geven, al dan niet gekolfd of live bedankt voor je tips! die ga ik in de toekomst zeker nog nodig hebben
Nu heb ik alleen nog de vraag, hoeveel cc gekolfde melk moeten wij aanbieden? wij weten tenslotte niet wat hij normaal aan cc aan de borst drinkt. we hebben al eerder gekolfde melk gegeven, maar omdat we de verkeerde speen hadden kwamen we niet verder dan 100 cc omdat hij te moe was van het drinken. maar dan meldde hij zich wel veel eerder dan wanneer hij live bv krijgt. gister heeft hij 130 cc gehad. Wat kunnen wij het beste aanbieden zonder dat wij het risico lopen om bv te moeten weggooien omdat hij niet meer hoeft?
Tot 3 maanden houd je ongeveer 150 ml per kilogram gewicht aan: dit delen door het aantal voedingen en je krijgt wat hij ongeveer nodig heeft.