Overgang flesvoeding op schema naar flesvoeding op verzoek!

Discussion in 'Flesvoeding' started by Konijntje1985, Feb 28, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Konijntje1985

Konijntje1985 Actief lid

Feb 28, 2013
    201
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn zoontje van drie maanden zit in een mooi ritme, dat er ongeveer zo uit ziet:
    7.15 eerste fles
    11.00 tweede fle
    14.45 derde fles
    18.30 vierde fles
    22.30 laatste fles

Alleen nu is dit MIJN schema i.p.v. zijn schema. Het komt best vaak voor dat we hem wakker moeten maken voor de fles (ook die van 22.30 en 7.15 uur). Ik twijfel nu of we er wel goed aan doen om hem een schema op te leggen i.p.v. naar zijn schema te luisteren (hij klaagt niet, het is meer een gevoel). Sinds vandaag probeer ik dus over te stappen naar flesvoeding op verzoek. Ik vind dit erg spannend want ik zou heel erg balen als we straks helemaal geen ritme meer hebben of dat hij bijvoorbeeld 's nachts weer komt. Ik loop nu al tegen een paar vragen aan dus graag jullie hulp:
    - Hij heeft vanmorgen de fles om 8.00 uur gehad en kwam hierna netjes om 12.00 uur. Stel dat dit zo doorgaat dan zitten we vanavond dus ook rond 8 uur een fles terwijl hij er om 22.30 uur (ongeveer) ook één moet. Deze wil ik er eigenlijk wel inhouden want ik weet al dat hij hier nog niet zonder kan (ik wil hem dus voor deze nog wel wakker maken). Maar van 20.00 tot 22.30 uur is wel erg snel achter elkaar toch? Hoe zouden jullie dit doen?
    - Hij is om 13.45 uur naar bed gegaan en slaapt dan meestal wel tot de volgende fles (16.00 uur). Maar nu is hij al wakker (15.00 uur). Moet ik hem dan nu weer de fles geven?
    - Betekent het altijd dat hij een fles wil, wanneer hij wakker wordt? Ik denk dat het me nu nog wel zou lukken om hem weer in slaap te krijgen. Als ik dan ons ritme aanhield zou ik hem nu weer in slaap maken en dan om 16.00 uur wakker maken voor de fles. Is het niet zo dat als hij na tien minuten weer slaapt, hij toch nog niet uitgeslapen was?

Graag jullie reacties!

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

3. raspberry

Wat betreft die avondfles: daar kun je hem dan toch gewoon wel voor wakker maken en als hij die dan maar gedeeltelijk leeg drinkt, zal hij 's ochtends wel wat eerder dan 8 uur wakker worden en komt hij vanzelf in een op-verzoek-schema wat aansluit bij jullie dagritme en zijn voedingsbehoefte.

4. Konijntje1985

Konijntje1985 Actief lid

Feb 28, 2013
    201
    0
    16
    NULL
    NULL
    Waarschijnlijk drinkt hij hem gewoon leeg (hij drinkt alles wat hem voorgeschoteld wordt). Dus krijgt hij dan niet teveel in een te korte tijd (180 cc per fles).

5. raspberry

Nee hoor, dat mag wel. Als je de max van voeding maar niet overschrijdt per etmaal :)

6. Sallie

Sallie VIP lid

Sep 27, 2008
    8,257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Wij deden ook op verzoek maar dan wel de 23.00 aanhouden, was voor onszelf... Gewoon volle fles aanbieden en dan zie je wel wat hij neemt! Succes

7. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Hier hadden we wel een 'schema' maar dat was meer dat de eerste en laatste fles 'vast' stonden.. Tussenin regelde hij het zelf..
    Laatste fles ging er hier ook al snel vanaf..

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Oef, wat ingewikkeld! Haha, ik geef gerust na 2,5 uur een volgende fles, soms zelfs na 2 uur al ( 16.30 middagfles, 18.30 echt wel bedtijd vaak! ) Avondfles idd gewoon voor wakkermaken! Ik ben pas op schema gaan voeden toen bleek dat hij de nacht wel door KAN slapen dus hij 5 flessen in zijn wakkertijd krijgt. Dan zit je wel wat meer aan tijden vast.

9. BLiS

BLiS VIP lid

Jan 29, 2009
    27,768
    1
    38
    Female
    Verplaatst naar 'flesvoeding'

10. Willes

Willes Fanatiek lid

Nov 14, 2006
    1,127
    70
    48
    Hier ook flesvoeding op verzoek maar ik ben het de laatste dagen gaan opschrijven en zie nu dat er toch wel een soort van regelmaat in zit. Zo komen we toch voor de laatste avondfles steeds uit rond 22.30-22.45 uur. Dus waarschijnlijk "maakt" hij zijn eigen schema;).

11. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,296
    28
    48
    Gent
    op die leeftijd zaten ze hier op 4 flessen per dag, maar wel voeden op tijd ipv op verzoek,wel flessen van 210ml
    Dus om 8u,12u,16u en 20u. daarna pyama aan en bed in (en tutje geven indien nodig s nachts),
    want idd wakker zijn is daarom nog geen honger.

Share This Page