Geschikte leesboek AVI E8 voor 7-jarige dochter.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Treez, 14 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Treez

Treez Niet meer actief

Dochter van 7 jaar zit qua lezen nu op het niveau van eind groep 8. Inhoudelijk vind ik de boeken wat ik tot nu toe heb gezien niet geschikt voor haar leeftijd. Te spannend of onderwerpen meer passend bij oudere meisjes. Heeft iemand tips voor leuke boeken passend bij haar leeftijd? Ze is vrij angstig aangelegd, dus het moet vooral niet eng zijn.

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Mijn dochter is 9 en leest de boeken van de waanzinnige Boomhut en dagboek van een muts. Niet eng en gewoon B niveau. Ik weet niet welk AVI lees niveau dat is, hier houdt de bieb op met de classificatie vanaf E 4. Daarna wordt het A en B.

Treez vindt dit leuk.
  3. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    Avi E8 bestaat niet. Het loopt tot aviE7 en dan avi+.

Dus dan is ze avi uit en hoeft ze niet meer op een bepaald avi niveau te lezen (thuis hoeft dat natuurlijk sowieso niet) en kan ze lezen wat ze wil.
    Het avi-lezen gaat over het technisch lezen en wil niet zeggen dat ze begrijpend ook op dat niveau leest. Dus laat haar lekker uit de A boeken kiezen zoals heksje Lilly, superjuffie etc. Er is zoveel keus...

Syane, Roanna en amdaa vinden dit leuk.
  4. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Voor haar leeftijd zou ik voor de A boekenkast gaan, B is dan toch voor oudere kinderen en spannender.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Inderdaad A boeken en ik zou het vooral ook zoeken in voorleesboeken.

Treez vindt dit leuk.
  6. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dat is geen avi niveau.
    Ze kan gewoon alle boeken lezen.

Wij duiken met de kinderen de bieb in, en ze zijn soms een uur zoet met zoeken naar boeken die ze leuk vinden. Gewoon jeugd- en jongerenafdeling van de bieb, keuze is reuze ;)

puzzelstukje vindt dit leuk.
  7. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier vinden ze infomatieboeken altijd erg leuk; bij onze bieb hebben ze er genoeg staan.

Treez vindt dit leuk.
  8. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Uit de A boekenkast: Heksie, Foeksia, alles van Vivian den Hollander.

Treez vindt dit leuk.
  9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    avi gaat tot m8, E8 is avi uit volgens mij.

10. Treez

Treez Niet meer actief

@amdaa op de avi-toets kwam er E8 uit. Zoals de juf het aan ons aangaf. Ik zeg het dat nu verkeerd, maar neem aan dat het wel duidelijk is wat ik bedoel ;). Wij hebben vanmiddag in de bieb gezocht maar niks geschikts kunnen vinden voor haar leeftijd. We werden er beiden wat moedeloos van en zijn er na een half uur mee gestopt. Ik ben dus echt op zoek naar specifieke titels van boeken of series, zodat we wat gerichter kunnen zoeken.

@nelta informatieboeken vindt ze ook leuk. Daar hebben we vanmiddag niet bij gekeken. Dat is wel een goede tip.

11. Treez

Treez Niet meer actief

Dank je wel!

12. Treez

Treez Niet meer actief

Wat zijn leuke b-boeken? Ze vindt a-boeken te makkelijk zegt ze o_O

13. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    Hier zijn de boeken van vivian den hollander favoriet

Ook floortje bellefleur.

Boeken over paarden/dolfijnen etc.

Boeken van mees kees

Dochter was 8bijna9 toen ze avi plus haalde. Maar las al een tijdje hetzelfde niveau qua boeken
    Laatst las ze een boek van school, maar daar begreep ze weinig van.
    Dus ook een beetje naar de inhoud kijken.

14. Deliana

Deliana Niet meer actief

Inderdaad gewoon de A boeken in de bibliotheek!

Mijn dochter vond toen ook Heksje Lilly heel erg leuk. Verder de reeks van Helemaal Floor (van Marjon Hofman) en de Superjuffie boeken (Janneke Schotveld).

Mijn zoon is ook 7 en leest ook A boeken.... hij vindt de plaatjes nog erg belangrijk ;) Meestal kiest hij voorleesboeken uit die hij dan zelf leest. Dat gaat echt prima! Er is bij ons ook een aparte hoek met (dikke/harde kaft) stripboeken, daarvan vindt hij de Donald Duck strips altijd erg leuk. Er liggen ook andere stripboeken van Penny en bijvoorbeeld Noortje.

Treez vindt dit leuk.
  15. Treez

Treez Niet meer actief

Ik ga ook even naar voorleesboeken kijken. Goede tip!

Strips leest ze inderdaad ook graag. De boekenseries van dagboek van een muts en leven van loser heeft ze afgelopen jaar verslonden. Ze houdt van dit soort boeken. Ik krijg net het commentaar dat heksie en foeksie saai en kinderachtig zijn. Ze is blijkbaar ook kieskeurig o_O.

Ze is op school begonnen met Harry Potter, maar dat is te eng. Ik vind het ook niet zo geweldig idee van school om haar dat te geven. Ik vind dat echt niet geschikt voor haar leeftijd.

16. Deliana

Deliana Niet meer actief

Lekker laten kletsen ;)

Denk persoonlijk dat veel B-boeken nog wat lastig zijn (woordenschat, maar ook buitenlandse woorden en namen als mountainbike, Peugeot, Jeanette oid). Vind ook dat ze niet allemaal even geschikt zijn voor een 7 jarige, maar dat hangt natuurlijk van je kind af en is een kwestie van proberen. Er zijn echt veel A-boeken in de bibliotheek, die ze echt niet in 1 dag uit heeft dus ik denk dat ze zich daar nu beter op kan richten, zodat er ook nog wat te lezen valt over 3 jaar ;)

B-boeken:
    Thea Stilton reeks (of natuurlijk Geronimo Stilton)
    De Gorgels (Jochem Meijer)
    Dagboek van een muts
    Elvy’s wereld (jullie schirnhofer)

17. Treez

Treez Niet meer actief

Misschien dat ik een sticker over de A moet plakken met een B. Dikke kans dat het dan wel goed is :D.

Ik was zelf overigens ook eeb boekenwurm als kind. Ik las bijvoorbeeld ‘het’ (IT) van stephen king op mijn 11e, omdat ik alle jeugdboeken in de bieb uit had. Dat was ook echt een heel slecht idee!

Ze vindt de stripboeken van geronimo erg leuk. Ik wist niet dat er ook een boekenserie van was. Ga ik morgenochtend ook naar op zoek in de bieb.

Ik heb genoeg tips om morgen wat te vinden in de bieb. We gaan een weekje weg, dus er moet natuurlijk wat leesvoer mee :thumup:.

18. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    #18 Jaimio, 14 jun 2018
    Laatst bewerkt: 14 jun 2018
    Ik denk dat het niet zo zeer een kwestie van te makkelijk is maar dat de boeken die ze heeft ingezien haar niet aaantrokken. Tussen de A boeken zitten natuurlijk wel grote verschillen in leesniveau’s ook. Begint bij E4, maar bijvoorbeeld superjuffie is E6.
    Ze moet het verhaal gewoon leuk vinden dan maakt het avi-niveau niet uit.

Mijn dochter heeft toen ze 7 was de eerste twee delen van Harry Potter gelezen en toen vond ze het te spannend worden en heeft ze een tijd gewacht tot ze het derde deel ging lezen. Kinderen leggen een boek meestal zelf wel weer weg als het niet geschikt is.
    Op die leeftijd was ze trouwens helemaal verzot op Fantasia en andere boeken van Geronimo Stilton

19. Janna

Janna Fanatiek lid

De serie van Floor van Marjolein Hoffman.

Series van Thea Stilton en Geronimo Stilton.

Serie van de waanzinnige boomhut.

Boeken van Roald Dahl.

Treez vindt dit leuk.
  20. Jaimio

Jaimio Fanatiek lid

5 nov 2015
    1.659
    823
    113
    Vrouw
    En de serie mijn hamster is een.... vond ze ook erg leuk. Ik ga nog even denken wat ze nog meer ook al weer las

Treez vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina